Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren
Inhoud Doel onderzoek Methode Opzet onderzoek Resultaten Thema’s bespreking
Doel onderzoek(1) Someren energieneutraal kan alleen bereikt worden door een gezamenlijke inspanning van burgers, bedrijven en organisaties in Someren Inzicht verschaffen in de beweegredenen van de burgers om de doelstellingen m.b.t. het woningendeel te bereiken en om te onderzoeken hoe communicatie hieraan een bijdrage kan leveren De beleidsvraag die hierbij hoort, luidt : “Hoe kan de doelstelling, Someren energie neutraal/duurzaam zelfvoorzienend te maken m.b.t. woningen worden bereikt”?
Doel onderzoek(2) De hierbij horende onderzoeksvraag/centrale vraag luidt :”Wat zijn de motieven, die de burgers in Someren gebruiken als het gaat om energiebesparing”? Deelvragen, die deze onderzoeksvraag verder ondersteunen zijn : “Wat is het kennisniveau als het gaat om energiebesparing?” “Welke rol speelt het energielabel?” “Hoe worden de kosten en besparingen gezien?” “Waarom zijn er energiemaatregelen genomen?” “Welke reacties roepen het eigen energie verbruik t.o.v. het gemiddelde in Someren op?” “Welke maatregelen zijn overwogen?” “Welke voorkeur is er m.b.t. het betalen van mogelijke maatregelen?” “Welke rol zou communicatie kunnen spelen?”
Methode Kwalitatief marktonderzoek biedt de mogelijkheid dieper in te gaan op hetgeen de respondent vertelt Aan de hand van open vragen en doorvragen is het mogelijk de respondent ( de burger ) beter te begrijpen en daarmee ook de diversiteit, de verschillen tussen de respondenten, bloot te leggen Kwalitatief onderzoek kenmerkt zich door het beperkte aantal interviews dat nodig is en door de hoge interview intensiteit. Er wordt dus relatief lang met een kleinere groep respondenten gesproken
Opzet onderzoek(1) 16 tot 18 interviews zijn voldoende om tot betrouwbare uitspraken te kunnen komen. Afgebakend onderwerp, zoals in dit geval energiebesparing, Een beperkte doelgroep, in dit onderzoek 2 straten ( Dorpsstraat en Keizerstraat ) Spreiding binnen de doelgroep, bijv. wat betreft leeftijd, soort huis, etc. Ambitie in dit onderzoek 24 respondenten Er is een lijst met bewoners beschikbaar gesteld, waaruit vervolgens de respondenten ( de burgers, die hebben meegedaan ) zijn geselecteerd en benaderd.
Opzet onderzoek(2) Gesprek Trechteraanpak, open vragen, doorvragen Anonimiteit toegezegd Gespreksgids : Inleiding en informatie over de betreffende persoon Betekenis van energiebesparing in het algemeen Bespreking reeds doorgevoerde maatregelen Maatregelen overwogen Tevredenheid over getroffen maatregelen Financiering Afsluiting
Resultaten(1) DorpsstraatKeizerstraatElders SomerenTotaal Aantal gesprekken Geslacht : Mannen Vrouwen Leeftijd: Gezinssituatie : Alleenwonend Koppel Gezin met 1kind Gezin met 2 kinderen Gezin met 3 kinderen
DorpsstraatKeizerstraatElders SomerenTotaal Aantal gesprekken Woningen : Koop Huur DorpsstraatKeizerstraatElders SomerenTotaal Type woning : Rijtjes Hoek Tweekapper Vrijstaand Resultaten(2)
Resultaten(3)
Resultaten(4) Reeds doorgevoerde maatregelen Dak- en spouwmuurisolatie en dubbelglas
Resultaten(5) Overwogen maatregelen Zonnepanelen, spouwmuurisolatie, led verlichting en dubbel glas
€ 22 respondenten Resultaten(6) Het financieel motief en het milieumotief werden overwegend genoemd
Resultaten(7)
Resultaten(8) Functionalisten Het kostenaspect van de energiebesparing heeft de overhand De Euro’s, om welke besparingen gaat het? De Onverschilligen/Onwetenden, verschaffen van kennis en inzicht De Wantrouwigen/Twijfelaars, uitspraken over behaalde resultaten in de omgeving De Volgers, kennis en inzicht
Resultaten(9) Milieubewusten Het milieu/toekomstaspect van de energiebesparing heeft de overhand Mens, natuur en klimaat staan voorop Laatste stand van de techniek Onafhankelijkheid Sport Sorteert alles, composteert, gebruikt geen middelen, ‘s Nachts wassen
Resultaten(10) Overig
Resultaten(11) Doelstelling Someren energie neutraal Op weg naar een zelfvoorzienend Someren Segmenteren Particulieren, Bedrijven, Verkeer en Vervoer, Glastuinbouw Particulieren, type woningen, bijv. hoekwoningen Van onder op / Specifiek
Thema’s Diversiteit Kanalen, zoveel mogelijk, belang van persoonlijk contact, etc. Boodschappen, cijfers, resultaten, nieuwe technieken, vervuiling, etc. Doelgroepen, functionalisten, milieu bewusten, typen woningen, straten, etc. Financieringsvormen, m.n. voor mensen die er geen geld voor hebben/voor over hebben Hulpmiddelen, meetinstrumenten
Gespreksthema’s