100 % DROP-OUT Na het 1 e jaar = 10 % (van de Grift, Beijaard, van Joolingen & Helms-Lorenz, 2013) Na het 5 e jaar = 25 %

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Reflectievaardigheden en instrumenten
Flipping the classroom
De ontwikkeling van de 7 competenties
Gedragsproblemen
Klassenmanagement bij beginnende en ervaren docenten
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Opleidingsmogelijkheden
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Reflectievaardigheden en instrumenten
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Schoolkenmerken centraal in Apeldoorn ruime locatie met kleinschalige opzet onderbouw op eigen plek in het gebouw alle leerwegen en sectoren vmbo m.u.v.
Ouderavond 3 mavo 16 september Programma - Informatie over dit schooljaar - Uw reactie op een aantal stellingen - Afsluiting.
Sensing theessence of Blijvliet. Research Sfeer Visie‘s Communicatie Problemen Contact ouders en school.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Stichting Visible Results
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Groepsdynamiek 1.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Toekomstgericht onderwijs
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Beroepsonderwijs, wiskunde en de rol van de leraar.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Tevredenheidsonderzoek 2017
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
Informatiebijeenkomst Overstap
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Informatiebijeenkomst Overstap
Bijeenkomst startende mentoren
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Diewertje van Hoorn.
Mijn visie op onderwijs
Pedagogische relatie in VO en MBO
Themabijeenkomst 14 november 2016
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Grote transities Versplinterde onderneming:
TTT 2018 / 2019.
Workshop videobegeleiding
20 september 2018 Sector zorg&welzijn
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Leidinggeven Hoofdstuk 3 Begeleiden.
Transcript van de presentatie:

100 %

DROP-OUT Na het 1 e jaar = 10 % (van de Grift, Beijaard, van Joolingen & Helms-Lorenz, 2013) Na het 5 e jaar = 25 %

 Bijna 40% heeft zich afgevraagd of ze wel docent wilden zijn;  “… survival of the fittest”  “… twijfelde aan mijn kunnen”  “… momenten waarop het zwaar was”

 Contact met ouders  Pedagogisch / didactisch handelen  Helder gestructureerde uitleg  Activeren van leerlingen  Veilig onderwijsstimulerend leerklimaat  Salaris  Begeleiding (het ontbreken van)

Afspraken maken over of vragen naar:  Lesbezoeken  (ak)begeleiding  Video Interactie Begeleiding  Evaluatiegesprekken  (Thema) Bijeenkomsten startende docenten  Werkdrukvermindering  Uren  Wel/geen mentoraat  Eigen lokaal  Meer parallelklassen