Taalscreening fase 2: opvolging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Aanvang eerste leerjaar
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
Een initiatief van.
Taalbeleid in zaakvakken
TAALBELEID: het begrip
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Taalbeleid.
Aandacht voor taal raakt de hele school
Naar een taalgerichte lerarenopleiding ENW AUGent Penvoerende instelling: HoGent 2.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Return to Sender.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Verschillen tussen scholen en klassen
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
PRIMO Opleiding Taalexpert
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Hoe begin je eraan? Dpb Brugge 11/03/2015 K. De Strooper
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Virtual Reality in de les
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Het zorgcontinuüm.
GO! Campus Mercurius Lommel
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Dag van het SO – workshop CLIL
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Differentiatie in de klas
Aanpak van laaggeletterdheid
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Het succes van de taalbewuste docent
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Zelfevaluatie GOK.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Info directievergadering
GOK in BuO Korte geschiedenis
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Taalscreening fase 2: opvolging

Inleiding en situering Vanaf 1 september 2014 verplichte screening taalvaardigheid

Regelgeving

Planmatig informatie verzamelen over de taalbeheersing en taalontwikkeling “Taalbeleid is de structurele en strategische poging van een schoolteam om de onderwijspraktijk aan te passen aan de taalleerbehoeften van de studenten met het oog op het bevorderen van hun algehele ontwikkeling en het verbeteren van hun onderwijsresultaten.” Uit: Bogaert, N. en Van den Branden, K. (2011) Handboek taalbeleid secundair onderwijs. Leuven: Acco, p.13)

Leerprestaties: de wat-maakt-het-verschil-top- 10 volgens John Hattie Eigen verwachtingen over prestaties Afwezigheid van ‘storende’ leerlingen Werken aan goed gedrag in de klas Kwaliteit van lesgeven Verbeteren van het begrijpend lezen van teksten Eerdere prestaties van de leerling Goede relatie tussen leraar en leerling Feedback De leraar leert van evaluaties van resultaten Programma’s over creativiteit http://alleskanaltijdbeter.blogspot.be/2013/01/john-hattie-doen-wat-echt-het-verschil.html

Vlot lezen

Taalscreening en keuze van een instrument

Visie Katholiek Onderwijs Taalscreening als deel van proces

Algemene brede observatie Vooraf Integratie in het talenbeleid Bepalen externe communicatiestrategie Creatie draagvlak op school Opstellen actieplan Algemene brede observatie

Impact Interpretatie op 3 niveaus Leerling Klas school Algemene kwantitatieve screening (Leesvaardigheid, luistervaardigheid) Interpretatie op 3 niveaus Leerling Klas school Specifieke kwantitatieve screening (individueel knipperlicht) Kwalitatieve diagnose Zelf-, co-, peerassessment door observatie Actieplan op 3 niveaus Leerling Klas School Impact

Wat doe je met de bekomen gegevens Toolkit Breed Evalueren

Visie Katholiek Onderwijs Na de screening? Klassenraad aanpak Taalgericht vakonderwijs differentiatie, remediëring, verdieping werken aan taalbeleid Alle leraren samenwerken aan taalgericht vakonderwijs, uitwisseling, observatie …

Visie Katholiek Onderwijs Na de screening? klassenraad – overleg zorgteam en klassenleraar: resultaten bespreken gegevensverzameling bespreken gegevens bijkomende informatie raadplegen bijsturing aanpak op school-, klas- en leerlingenniveau

Visietekst Katholiek Onderwijs: regelgeving bij taalachterstand EXTRA TAALLESSEN NEDERLANDS maximaal drie uren per week bovenop het leerprogramma klassenraad beslist hierover school staat zelf in voor organisatie, samenwerking tussen verschillende scholen kan looptijd: afhankelijk van wat de klassenraad beslist

Visie Katholiek Onderwijs Na de screening? Organisatie klasgroep opsplitsen in niveaugroepen twee leraren samen voor een klas: taalleraar tijdens zaakvak inhaallessen Nederlands Nederlands in keuze- of complementair gedeelte flexibel leertraject: aangepast programma voor leerlingen met taalachterstand School mag leerling verplichten tot extra taallessen Nederlands Engagementsverklaring ouders, leerling, school via schoolreglement

Visie Katholiek Onderwijs Na de screening?

Taalbeleid uitwerken: tips Stappenplan = meerjarenplan

Taalgericht vakonderwijs = taalgericht vakonderwijs: kenmerken Elke leraar een taalbewuste leraar! Taalgerichte vaklessen = contextrijk vakonderwijs met taalsteun en vol interactie (Maaike Hajer) Taal is een middel om tot leren te komen in plaats van een struikelblok!

Taalgericht vakonderwijs de leraar Is taalgebruik van de leraar rijk, verzorgd en afgestemd op leerlingen? Geeft de leraar taalfeedback? Is er aandacht voor taalleerstrategieën?

Taalgericht vakonderwijs de les Schept leraar gepaste context voor nieuwe leerinhoud die hij aanbrengt? Geeft de leraar diverse en betekenisvolle taaltaken? Bevat het lesmateriaal taalsteun, visuele ondersteuning?

Taalgericht vakonderwijs de leerlingen Is er voldoende tijd voor taalproductie? Is er voldoende interactie tussen de leerlingen? Is er tijd voor reflectie op het taalgebeuren?

Belang van taaluitwisseling Laat leerlingen luisteren naar EN spreken met elkaar

Geletterdheid vergroten

Overzicht remediëringsmaterialen Woordenschat Nieuwsbegrip LEES>> en Diaplus Muiswerk Lezen! Wat na Diataal? Taal Troef Starttaal 3F Sesam en tatami Atlas Voor oudere leerlingen: Nodo+ (vdab) TIP: documentatiecentrum Atlas in Antwerpen WOORDVOER

Materiaal taalbeleid Link materiaal 2014-2015: https://dpbbrugge-public.sharepoint.com/Nederlands/Talenbeleid.aspx

Begrijpend lezen remediëren met teksten uit de actualiteit Denkcategorieën BL: model (De Paepe, Desoete, Van Vreckem & Van Hove, 2004)

Meertaligheid: een troef!

Meertaligheid: een troef! ‘Dat kinderen geboren worden in een gezin waar geen Nederlands gesproken wordt, hoeft geen probleem te zijn. Belangrijk is dat kinderen met een rijke taal opgroeien, welke die taal ook is. Beter een rijke thuistaal dan een arm Nederlands.’ Gielen, S. en İşçi, A. (2015). Meertaligheid: een troef! Abimo: Kalmthout, p. 41.

Een handelingsplan?

Talenbeleid: vragen Waarom wil je een talenbeleid (her)opstarten of nieuw leven inblazen in je school? Omschrijf de doelgroep. Wat doen jullie al voor talenbeleid in jullie school? Welke andere acties kunnen taalzwakke leerlingen in jullie school ondersteunen? Welke ideeën uit andere scholen zouden voor het talenbeleid in jullie school ook werken? Wat zijn de eerste stappen die je nu wil zetten voor talenbeleid in jouw school?

Effect?