OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3
INHOUDSOPGAVE Opvoeden veranderd Belang van opvoeden vandaag VS 1983 De nieuwe tijd Ontwikkeling veranderd De zeven eigenschappen Gebruik van zeven eigenschappen
OPVOEDEN VERANDERD Door economische & culturele omstandigheden Crisis meer eisen aan kinderen stellen door minder werkgelegenheid. Toenemend digitaal gebruik minder ervaringen en interpersoonlijke interacties
BELANG OPVOEDEN VANDAAG VS 1983 Rechtervaardigheid Verantwoordelijkheid Behulpzaamheid Zelfstandigheid VS Ijverheid Vandaag 1983
NIEUWE TIJD Minder afgebakend Meer gericht op individu Invulling van leven meer vrij Gevolg : steeds meer vrijheid, jongeren worden steeds mondiger
VERANDERING IN ONTWIKKELING Vroeger cognitief wijs Fysiek achter op lichaamsgroei, motoriek of lichamelijke functies Sociaal-emotioneel : weinig inlevingsvermogen, gefocust op zichzelf Taalontwikkeling : spreekwoorden niet gebruikt, minder gelezen en minder voorgelezen taalniveau achteruit
DE ZEVEN EIGENSCHAPPEN Geven ontwikkelingsstadia weer Ouders weten dan welk periode lastig kan zijn Voorbeeld : brein ontwikkeld pas op 23 jaar pubers zijn nog gericht op plezier maken Meer inzicht in de ontwikkeling
HOE GEBRUIK JE DE ZEVEN EIGENSCHAPPEN? Kind zelf laten oefenen reflecteren over eigen denken en handelen Als opvoeder helpen
BRONNEN Van der Donckt, D. (2015). Samenvatting : opvoeden in de huidige maatschappij, 1 Luycx, C. (2013). Deel 1 Stephen Coveys zeven eigenschappen. In C. Luycx, opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen. Het boek voor ouders en leraren (pp ). Amsterdam/ Antwerpen: Business Contact.