De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kinesiologie: een nieuw perspectief op lees- en rekenblindheid ! drs. Marian Klein Breteler Natuurgeneeskundige Praktijk, Terweeweg 86, Oegstgeest www.interrelations.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kinesiologie: een nieuw perspectief op lees- en rekenblindheid ! drs. Marian Klein Breteler Natuurgeneeskundige Praktijk, Terweeweg 86, Oegstgeest www.interrelations.nl."— Transcript van de presentatie:

1 Kinesiologie: een nieuw perspectief op lees- en rekenblindheid ! drs. Marian Klein Breteler Natuurgeneeskundige Praktijk, Terweeweg 86, Oegstgeest

2 Goed bericht: Kinesiologie kan echt wat betekenen! Oorzaken van lees- en rekenblindheid: –Aanleg: Coördinatie en hersenbrug Beelddenken –Trauma opgedaan tijdens het leven

3 Wat is Kinesiologie? Werkt met spiertesten Spieren geven feed back Spieren kunnen ja of nee zeggen Spieren staan in verbinding met de energie stromen en zenuwen in het lichaam Het lichaam is wijzer dan u denkt Er wordt contact gemaakt met de verborgen kennis van u zelf

4 SPIERTESTEN Er zijn vele manieren om de spiertesten uit te voeren. Touch for Health cursussen voor de leek, bron Coby Schasfoort: Woordblind.

5 Toegepaste Kinesiologie Nieuwe ‘wetenschap’ sinds ca 1970 Grondlegger Applied Kinesiology: George Goodhaert, Chiropractiker Ongekend veel mogelijkheden tot body evaluatie; Het lichaam is intelligent: herkent en reageert op signalen en vragen; Ja/nee respons; Verbaal / Nonverbaal

6 VOORBEELD spiertesten Testen: van de loopbeweging Test van voor en achterzijde van de loopbeweging: zwak of sterk? Evaluatie en Correctie

7 Edu- Kinesiologie 1. Samenwerking hersenhelften Verbinding tussen de hersenhelften: Corpus Colosum Coördinatie ontwikkelingCoördinatie ontwikkeling Lezen met R-brein, maar taalcentrum links, e.a. Methode Dennison:

8 ‘Woordblind’ Wereldspel van dr. Nel Ojemans 3. Beelddenken Niet talige aanleg Snel (10x) Zwervend oriëntatiepunt Hoogbegaafd Boek : De Gave van Dyslexie (Davis)

9 Neuro- kinesiologie 2. Cerebellum onbalans Blokkade in de kleine hersenen Trauma gerelateerd 75% geboortetrauma 25 % andere trauma’s Achteraanzicht Cerebellum

10 Aanleg: Oorzaken Samenwerking hersenhelften minder ontwikkeld Kruipfase overgeslagen Lui oog Oorproblemen Onhandig Baby Reflexen Behandeling Edu-Kinesiologie / Dennison –Dominantiepatroon bepalen –Coördinatie-oefeningen en -spelletjes doen –Repaterning van Dennison –Oefeningen babyreflexen

11 Dominantiepatroon bepalen Optimaal is: Alles R- en hersenhelft links-dominant en v.v.

12 VB 1: Dominantiepatroon Eénzijdige aansluitingRechtsogig Rechtsorig Rechtshandig en – voetig Rechtsbreinig

13 VB 2: Dominantiepatroon Aansluiting oren Linksorig Linksbreinig Rechtsogig Rechtshandig Rechtsvoetig ‘Juf kunt u het nog eens zeggen!’

14 VB 3: Dominantiepatroon Aansluiting ogen Aansluiting voeten Rechtsbreinig Rechtsogig Rechtsvoetig Linkshandig Linksorig ‘Juf, veeg het bord nog niet uit…’

15 Repaterning van Dennison Combinaties van : Kruisloop/ telgangen Oogrichtingen Activeren hersenhelften Op alle oorzakelijke leef- tijden door Kinesiologie bepaald. Werkt zeer goed! Effect: Taalcentrum aan voor lezen en spellen.

16 Voorbeeld Ontwikkeling v/d cöördinatie: Óf er problemen zijn is afhankelijk van de ontwikkeling van het corpus colosum: de hersenbrug! Veel kinderen lossen hun eigen dyslexie op. Repaterning van Dennison *

17 Beelddenken Methode Davis Beelddenken : Snel denken Non-verbaal denken Moeite met lezen, alsof de letters bewegen: van veel kanten tegelijk bekijken En/of alsof woorden op hun kop staan Triggerwoorden geven stress Geen beeld? bv ‘de’ of ‘een’ Test dmv Wereldspel Promotie mw.dr. Ojemann

18 VB: Wereldspel: dorpje beelddenker

19 VB dorpje VB dorpje: rechts op de tafel gebouwd geen beelddenker

20 VB dorpje VB dorpje: Beeldenker probleem ‘oversteken over de middellijn’

21 Koppeling beelden en letters: Koppeling beelden en letters: multi-zintuiglijk leren, 3-dimensionaal

22 Davis Methode Counceler Doorverwijzing –Werken aan desoriëntatie –Multizintuiglijk en 3-dimensionaal –Davis-focus-training Lezing en support basisonderwijs zeer geslaagde methode in IJsland

23 Trauma gerelateerd: Dé sleutel sleutel ! Cerebellum Onbalans Dyslexie verschijnselen hebben relatie met trauma’s

24 Testen van allerlei facetten Oren, spieren, loopbeweging, hersenhelften, o gen, oogstrategie, focussen, oogspieren, lezen, dominantiepatroon emoties, ‘ik ben niet goed genoeg’, (oer)angsten biocomputer, cerebellum, frontale brein, taalcentrum, AMYGDALA, diepe lagen spellen, alfabet, cijfers, concentratie, voedingstekorten, chemie, Cerebellum Biocomputer (zenuwstelsel) Primaire reflexenCoördinatie; Primaire reflexen Meerdere dingen tegelijk kunnen doen Alles verzamelen wat er mee te maken heeft…

25 Oorzaken en Resultaten Oorzaken: trauma’s Geboorte, (ca 75%) Leren lopen, Naar school gaan, Verhuizingen, Schokkende gebeurtenissen Zwangerschap; Stress; Ziekten, dood, kind, familielid stressvolle gebeurtenissen Groot Rendement! Beter concentreren Niet meer afgeleid worden Weer blij Een stáp gezet in de ontwikkeling Snel achterstand ingehaald Hoge(re) cijfers Betere testresultaten Trotse ouders en grootouders ‘Ik wist het wel’!

26 Herstel van Balans M.b.v. de Kinesiologische EMDR (oogrotaties) –Eye Movement Desensitization & Reprocessing Op de leeftijd van het betreffende trauma –Verbindt oorzaken, bijbehorende leeftijd en gevolgen Resultaat: verbluffend! –‘ik voel me weer blij!’ Ik kan me weer concentreren! –Ik vind leren weer leuk; Ik ben veranderd…cijfers beter!

27 Resultaten Beter concentreren Niet meer afgeleid worden Weer blij Een stáp gezet in de ontwikkeling Snel achterstand ingehaald Hoge(re) cijfers Betere testresultaten Trotse ouders en grootouders ‘Ik wist het wel’!

28 Kinesiologische aanpak: Cerebellum balans –Zeer effectief, –Oorzaken behandeld; Samenwerking Hersenen –Effectief (vaak) met –Oefenprogramma; Beelddenkers –3 dimensionaal –Multi-zintuiglijk leren –Training bij Davis counceler en schooladvies Vergoeding –door zorgverzekeraars (aanv. verz.) Ca 5 behandelingen Geschikt voor –Kinderen vanaf ca 7 jaar –En volwassenen Resultaat: goed! –Een gelukkiger kind, –Beter kunnen leren –Gaat graag naar school

29 Lezing: Een nieuw perspectief voor lees- en rekenblindheid: Kinesiologie Lezing: Een nieuw perspectief voor lees- en rekenblindheid: Kinesiologie d.d door: Drs. Marian Klein Breteler Praktijk voor Natuurgeneeskunde Terweeweg PC Oegstgeest


Download ppt "Kinesiologie: een nieuw perspectief op lees- en rekenblindheid ! drs. Marian Klein Breteler Natuurgeneeskundige Praktijk, Terweeweg 86, Oegstgeest www.interrelations.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google