De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Effectief leren in Balans met jezelf. 1935 Maria Krabbe logopediste te Den Haag v.a. jaren `50 Nel Ojemann pedagoog te Groningen Beeld & Brein Anneke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Effectief leren in Balans met jezelf. 1935 Maria Krabbe logopediste te Den Haag v.a. jaren `50 Nel Ojemann pedagoog te Groningen Beeld & Brein Anneke."— Transcript van de presentatie:

1 Effectief leren in Balans met jezelf

2 1935 Maria Krabbe logopediste te Den Haag v.a. jaren `50 Nel Ojemann pedagoog te Groningen Beeld & Brein Anneke Bezem Marion van de Coolwijk Hoe het allemaal begon

3 BeelddenkenTaal denken Divergeren convergeren imagery procesverbal proces visueel ingesteldauditief ingesteld globale aanpakanalytische aanpak non-verbaal ingesteldverbaal ingesteld werkt van geheel naar kernwerkt van de kern, naar de afzonderlijke onderdelen, naar geheel

4 is een oorspronkelijk denkproces waarbij zintuiglijke informatie gelijktijdig wordt verwerkt. is een snelle associatieve manier van denken. 32 beelden p/sec. 2 woorden p/sec.

5 is ruimtelijk, driedimensionaal denken. is veel tegelijk denken. Gedachten overlappen elkaar. Ze komen niet netjes op volgorde binnen.

6 Dwaalspoor? Meervoudige intelligentie? Talenten? What’s in a name? Waar gaat het eigenlijk om!

7

8 Beelddenken is het verwerken en verwerven van informatie via beelden en gebeurtenissen. Taaldenken is het verwerken en verwerven van informatie via woorden en begrippen. Je kunt informatie via beelden gebruiken om de talige informatie beter te verwerken. Kinderen leren zich zekerder te voelen en leuker, efficiënter en effectiever te leren.

9 naturalistisch Visueel ruimtelijk Verbaal linguïstisch lichamelijk kinesthetisch inter- persoonlijk Hoe?

10 Ja Kinderen voelen zich competenter. Ik ben slim! Ik kan het zelf doen! Het leert je leren! Aanpakgedrag/strategie. Bij het leren van proefwerken heb je minder tijd nodig en dus meer ruimte voor leuke dingen. Nee Het verhelpt de dyslectische componenten niet. De spellingsproblemen worden niet aangepakt. Bij het lezen wordt alleen aandacht besteed aan het zoeken van kernwoorden en niet aan de leesvaardigheid van het kind.

11

12

13 Aan de orde komen: STERKerSTAAN® Omgaan met faalangst Samenwerking van beide hersenhelften De kleurmethode Inzicht in tekstopbouw Een Beeld en Brein® Kaart maken De unieke geheugenstrategie Beeld en Body® Werkstuk, boekverslag, spreekbeurt opzetten

14 Prof. Dr. Jaap Murre, hoogleraar Theoretische Neuropsychologie van de Universiteit Groningen doet in samenwerking met instituut Beeld en Brein een wetenschappelijk onderzoek met als doel om de effectieve resultaten van de Beeld en Brein technieken aantoonbaar te maken.

15 ..\Beeld en brein TV Limburg\VIDEO_TS\VTS_01_1.VOB

16 Voor meer informatie:

17


Download ppt "Effectief leren in Balans met jezelf. 1935 Maria Krabbe logopediste te Den Haag v.a. jaren `50 Nel Ojemann pedagoog te Groningen Beeld & Brein Anneke."

Verwante presentaties


Ads door Google