De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hr.nl/vrije.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hr.nl/vrije."— Transcript van de presentatie:

1 1 Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hr.nl/vrije

2 Terugblik vorige keer Hoofdstuk 3 Programma vandaag

3 Terugblik Psycho-analyse: - Veel aandacht voor de binnenwereld van het kind / de volwassene - Het onbewuste - Veel aandacht voor de eerste levensjaren 3

4 Behaviorisme - ontstaan Begin van de 20 e eeuw, in Amerika. Vooral interesse in de praktische toepassing van de psychologie Geen innerlijk, geen ‘vroeger’ (i.t.t. psychoanalyse) Objectieve kennis Tegenwoordig wordt behaviorisme gemixt met de cognitieve theorie

5 Uitgangspunten Objectiviteit en waarneembaar gedrag Leerprocessen Mensen en dieren zijn gelijk, wat betreft leerprocessen Mensen komen ‘blanco’ ter wereld Gedrag zo simpel (klein) mogelijk verklaren 5

6 Watson – mechanistisch Skinner – organistisch 6 Mensbeeld

7 4 leerprocessen 1. Habituatie 2. Klassiek Conditioneren 3. Operant Conditioneren 4. Model-leren 7

8 1. Habituatie De meest algemene manier van leren, zonder dat je het door hebt. Habitueren voorkomt dat er teveel prikkels binnenkomen Gewenningsleren (prikkel wordt ‘onbelangrijk’) Sensitisatie = tegenovergestelde 8

9 2. Klassiek conditioneren Pavlov en Watson Associatief leren, leren om 2 stimuli met elkaar te verbinden Een verband bouwt voort op aangeboren reflexen 9

10 Watson Little Albert https://www.youtube.com/watch?v=FMnhyGozLyE 10 OCS (plotseling geluid) → OCR (angst) OCS (geluid) + NS of CS (muis) → OCR (angst) CS (muis) → CR (angst)

11 Pavlov 11 https://www.youtube.com/watch?v=nnYN5v5VTAA

12 Klassiek conditioneren Leerwetten Onbewust leerproces Discriminatie: de stimulus moet aan bepaalde kenmerken voldoen om de reactie uit te lokken Generalisatie: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen 2 verschillende stimuli Contiguïteit: 2 stimuli moeten gelijk of vlak na elkaar plaatsvinden Extinctie: uitdoving 12

13 3. Operant conditioneren Thorndike: wet van het effect Skinner: S-R-C model (stimulus- respons-consequentie) - Gedrag neemt toe als het beloond wordt - Gedrag neemt af als het niet-beloond wordt (straf of negeren) - Als gedrag dus toeneemt of in stand blijft, is er kennelijk een beloning… 13 https://www.youtube.com/watch?v=TtfQlkGwE2U https://www.youtube.com/watch?v=- 63ysqT5nu0&feature=related

14 3. Operant conditioneren consequenties van gedrag Positieve beloning: het gedrag leidt tot iets prettigs Negatieve beloning: het gedrag leidt tot het vermijden van iets vervelends Positieve straf: het gedrag leidt tot iets onaangenaams Negatieve straf: het gedrag leidt tot het verliezen van iets aangenaams Negeren en uitdoven: door gedrag te negeren zal het gedrag uitdoven Confronteren en uitdoven: blootstellen aan situatie (bij angst) https://www.youtube.com/watch?v=-63ysqT5nu0&feature=related Positief = toedienen Negatief is wegnemen

15 15

16 3. Operante conditionering leerwetten Beloning = bekrachtiging Wet van frequentie - gedrag dat altijd beloond wordt - gedrag dat af en toe beloond wordt (= intermittant reinforcement)

17 3. Operante conditionering Leerwetten Snelle/directe consequenties → meeste effect Effect van straf Ritssluitingseffect Generalisatie en discriminatie Shaping

18 4. Model leren Bandura Sociaal leren (leren van iemand anders) https://www.youtube.com/watch?v=hHHdovKHDNU 18

19 Behaviorisme in reclame https://www.youtube.com/watch?v=vo- GS0InYm4 19

20 Volgende keer 20


Download ppt "1 Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hr.nl/vrije."

Verwante presentaties


Ads door Google