De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Niet-Associatief leren –Habituatie Associatief leren –Klassieke conditioring Leren van voorspelbaarheid –Operante conditionering Leren van controleerbaarheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Niet-Associatief leren –Habituatie Associatief leren –Klassieke conditioring Leren van voorspelbaarheid –Operante conditionering Leren van controleerbaarheid."— Transcript van de presentatie:

1 Niet-Associatief leren –Habituatie Associatief leren –Klassieke conditioring Leren van voorspelbaarheid –Operante conditionering Leren van controleerbaarheid Leerpsychologie

2 Thorndike en de wet van het effect Achtergrond darwinisme toegepast op gedrag

3 De “Puzzle box” van Thorndike

4 Resultaten

5 Wet van het effect Eerste trial Latere trials R 1 (in tralies bijten) R 2 (op en neer springen) R 3 (miauwen) … R n (touw trekken) R 1 (in tralies bijten) R 2 (op en neer springen) R 3 (miauwen) … R n (touw trekken) Neigt naar Beloning

6 Skinner en operant gedrag leren gedrag te stellen tgv positieve consequenties leren gedrag niet te stellen tgv negatieve consequenties Leren door consequenties van gedrag (R->C)

7 Belangrijkste bevindingen Bekrachtiging (“reinforcement”): positief of negatief Uitstel van bekrachtiging Extinctie of uitdoving Discriminatieve stimulus: S->R->C Generalisatie Geconditioneerde bekrachtiging Partiële bekrachtiging Controleerbaarheid en aangeleerde hulpeloosheid Shaping” of successieve benadering Beloningschema’s

8 Partiële bekrachtiging

9 Belangrijkste bevindingen Bekrachtiging (“reinforcement”): positief of negatief Uitstel van bekrachtiging Extinctie of uitdoving Discriminatieve stimulus: S->R->C Generalisatie Geconditioneerde bekrachtiging Partiële bekrachtiging Controleerbaarheid en aangeleerde hulpeloosheid Shaping” of successieve benadering Beloningschema’s

10 “ Shaping” of successieve approximatie Gewenste gedrag is complex en zal nooit spontaan gesteld worden Complex gedrag wordt opgedeeld in verscheidene tussenstappen of tussendoelen

11 PAIN BEHAVIORS Disregulation activity level Disuse syndrome Decreased pain... Reduction distress Social attention Cognitions Behaviors Physiology Pain behaviors

12 PAIN BEHAVIORS Consequences Mechanism: Operant Conditioning

13 Sec. Pijntolerantie

14

15 RatioschemaIntervalschema Fixed Ratio Variabel Ratio Bekrachtigingsschema’s

16 Aard van de Consequentie Positief Negatief Toedienen Ophouden Verwijderen Pos. bekrachtigingPositieve straf (Time-out) Neg. bekrachtiging Negatieve Straf (Uitdoving) Neg. bekrachtiging (Ontsnappings- Gedrag) (Vermijdingsgedrag) (Shaping)

17 Positieve bekrachtiging Niet noodzakelijk materieel Sociale bekrachtiging (groep) Te vaak enkel de besten Tussendoelen ook belangrijk

18 Positieve straf Wet van effect: asymmetrisch effect van straf tijdelijk? –Effect afhankelijk van tijd tussen R en C –habituatie aan straf –geconditioneerde angst of agressie –niet altijd aanwezig –geen gedragsalternatieven Soms nodig –automutilatie, bruxisme, duimzuigen –ruminatie bij kinderen

19 Voorbeeld automutilatie

20 Positieve straf Gedrag wordt benoemd Niet op persoon onmiddellijk en met goede intensiteit met gedragsalternatief

21 Negatieve straf: Time out

22 Oefening : Probeer voor elk van de cellen een aantal voorbeelden te vinden Positief Negatief Toedienen Ophouden Verwijderen Pos. bekrachtigingPositieve straf (Time-out) Neg. bekrachtiging Negatieve Straf (Uitdoving) Neg. bekrachtiging (Ontsnappings- Gedrag) (Vermijdingsgedrag) (Shaping) Aard van de consequentie

23 Besluit Leren van controleerbaarheid is essentiele vorm van leren Positieve bekrachtiging is essentieel in ons leven Straf is niet altijd en overal effectief


Download ppt "Niet-Associatief leren –Habituatie Associatief leren –Klassieke conditioring Leren van voorspelbaarheid –Operante conditionering Leren van controleerbaarheid."

Verwante presentaties


Ads door Google