De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren"— Transcript van de presentatie:

1 Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Klassieke conditioring Leren van voorspelbaarheid Operante conditionering Leren van controleerbaarheid

2 Thorndike en de wet van het effect
Achtergrond darwinisme toegepast op gedrag

3 De “Puzzle box” van Thorndike

4 Resultaten

5 Wet van het effect R1 (in tralies bijten) Eerste trial
R2 (op en neer springen) R3 (miauwen) Rn (touw trekken) Beloning Neigt naar R1 (in tralies bijten) Latere trials R2 (op en neer springen) Geen inzichtelijk leren, maar puur reflexmatig leren R3 (miauwen) Rn (touw trekken) Beloning Neigt naar

6 Skinner en operant gedrag
Leren door consequenties van gedrag (R->C) leren gedrag te stellen tgv positieve consequenties leren gedrag niet te stellen tgv negatieve consequenties

7 Belangrijkste bevindingen
Bekrachtiging (“reinforcement”): positief of negatief Uitstel van bekrachtiging Extinctie of uitdoving Discriminatieve stimulus: S->R->C Generalisatie Geconditioneerde bekrachtiging Partiële bekrachtiging Controleerbaarheid en aangeleerde hulpeloosheid Shaping” of successieve benadering Beloningschema’s

8 Partiële bekrachtiging

9 Belangrijkste bevindingen
Bekrachtiging (“reinforcement”): positief of negatief Uitstel van bekrachtiging Extinctie of uitdoving Discriminatieve stimulus: S->R->C Generalisatie Geconditioneerde bekrachtiging Partiële bekrachtiging Controleerbaarheid en aangeleerde hulpeloosheid Shaping” of successieve benadering Beloningschema’s

10 “Shaping” of successieve approximatie
Gewenste gedrag is complex en zal nooit spontaan gesteld worden Complex gedrag wordt opgedeeld in verscheidene tussenstappen of tussendoelen

11 Disregulation activity level
PAIN BEHAVIORS Cognitions Physiology Behaviors Social attention Pain behaviors Reduction distress Decreased pain ... Disregulation activity level Disuse syndrome

12 Mechanism: Operant Conditioning
PAIN BEHAVIORS Consequences

13 Pijntolerantie Sec.

14

15 Bekrachtigingsschema’s
Ratioschema Intervalschema Fixed Ratio Variabel Ratio

16 Aard van de Consequentie
Negatief Positief Toedienen Pos. bekrachtiging Positieve straf (Shaping) Neg. bekrachtiging (Ontsnappings- Gedrag) Ophouden Negatieve Straf (Time-out) Negatieve Straf Neg. bekrachtiging Verwijderen (Uitdoving) (Vermijdingsgedrag)

17 Positieve bekrachtiging
Niet noodzakelijk materieel Sociale bekrachtiging (groep) Te vaak enkel de besten Tussendoelen ook belangrijk

18 Positieve straf Wet van effect: asymmetrisch
effect van straf tijdelijk? Effect afhankelijk van tijd tussen R en C habituatie aan straf geconditioneerde angst of agressie niet altijd aanwezig geen gedragsalternatieven Soms nodig automutilatie, bruxisme, duimzuigen ruminatie bij kinderen

19 Voorbeeld automutilatie

20 Positieve straf Gedrag wordt benoemd Niet op persoon
onmiddellijk en met goede intensiteit met gedragsalternatief

21 Negatieve straf: Time out

22 Oefening: Probeer voor elk van de cellen
een aantal voorbeelden te vinden Aard van de consequentie Negatief Positief Toedienen Pos. bekrachtiging Positieve straf (Shaping) Neg. bekrachtiging (Ontsnappings- Gedrag) Ophouden Negatieve Straf (Time-out) Negatieve Straf Neg. bekrachtiging Verwijderen (Uitdoving) (Vermijdingsgedrag)

23 Besluit Leren van controleerbaarheid is essentiele vorm van leren
Positieve bekrachtiging is essentieel in ons leven Straf is niet altijd en overal effectief


Download ppt "Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren"

Verwante presentaties


Ads door Google