De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SKILLS KWARTAAL 3 WEEK 1 Creatief denken en presenteren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SKILLS KWARTAAL 3 WEEK 1 Creatief denken en presenteren."— Transcript van de presentatie:

1 SKILLS KWARTAAL 3 WEEK 1 Creatief denken en presenteren

2 PROGRAMMA SKILLS KWARTAAL 3 Week 1 Theorie creatief denken en theorie van de elevator pitch Week 2 Theorie Presentatietechniek Week 3 Indeling groepen van 3 pers., uitleg casus en start voorbereiden presentatie Week 4 Definition of Done/ Burn Down Chart en voorbereiden presentaties Week 5 Presentaties en keuze leukste en meest creatieve idee per klas Week 6 Contest beste en meest creatieve idee van alle klassen

3 Wat is creativiteit?

4 Creativiteit is het creëren van iets nieuws dat nuttig èn verrassend is.

5 WAT WORDT BEDOELD MET NIEUW? Wereld-> internet in 1969 (Arpanet, voorloper huidige internet) Markt-> voorloper smartphone IBM Simon in 1992 (bestaande techniek op ander platform) Organisatie-> Cool Blue : alles voor een glimlach

6

7 OEFENING Wat als we als mens geen slaap meer nodig zouden hebben

8 WAAROM CREATIVITEIT? Belangrijk voor bedrijfsleven: i.p.v. keiharde concurrentie op prijs, markt, kennis-> nu innovatie van belang (‘blue ocean strategy’) Verbeteren versusVernieuwen StapsgewijsSchoksgewijs VoortdurendTijdelijk BeterAnders RoutineUniek IedereenEnkelen OnderhoudInnovatie Eerste orde veranderingTweede orde verandering

9 OEFENING Hoeveel maal zie je de letter F in deze tekst ? Na deze fantastische fietstocht lust ik wel een glaasje Fanta of Fristi of andere frisdrank.

10 WAT ZIE JE IN DEZE VLEKKEN?

11 't Raethuys is een toprestaurant met een uitstekende reputatie. Maar op een dag werden alle mensen na de lunch ziek. Er was niets mis met het eten. Wat was er gebeurd ?

12 Rekensom Als laatste een lastig vraagstuk. Maak deze rekensom correct door maar één cijfer te verschuiven = 1

13 Antwoord Veel mensen proberen dit vraagstuk op te lossen met de vooronderstelling dat het cijfer alleen horizontaal mag worden verschoven. Als je start met deze vooronderstelling dan is het probleem niet op te lossen. Vooronderstellingen kraken is een belangrijke creatieve techniek. De oplossing is het cijfer omhoog te verschuiven. Ah... exponenten. Het antwoord is: = 1 (2 6 = 2x2x2x2x2x2 = 64) Een alternatieve oplossing: 62 = Er is niet gezegd dat de rekentekens niet verschoven mochten worden.

14 DO’S BIJ CREATIVITEIT Creatief waarnemen Flexibel associëren Kansdenken Doorzettingsvermogen Afstand nemen Risicobereidheid Verbeeldingskracht Sociale vaardigheden

15 BARRIÈRES VOOR CREATIEF DENKEN Gebrek aan tijd Vastgeroest Gebrek aan lef Korte termijn denken Ego-effect Angst voor het onbekende

16 CREATIEF PROCES VIA ANALYTISCH PROCES

17 PROBLEEMANALYSE Resultaten goede probleemstelling - Geeft een afbakening - Bevat een indicatie van de benodigde kennis - Geeft de relatie aan tussen wat er al is en wat er wordt gezocht - Geeft richting en focus

18 HULPVRAGEN BIJ PROBLEEMANALYSE - Uit welke onderdelen bestaat het probleem ? - Wat is de geschiedenis van het probleem ? - Welke verschillende categorieën zijn er in het probleem aan te brengen ? - Wat is het belang van het probleem ? So what ? - Onderwerp : Wat wil je onderzoeken ? - Vraag : Wat wil ik weten ? - Doel : Teneinde..

19 HULPVRAGEN BIJ PROBLEEMANALYSE 5W: wie, wat waar, wanneer en waarom zijn hulpvragen om inzicht in het onderwerp te krijgen 4x waarom: door 4x waarom te vragen kom je tot de kern van het probleem

20 DIVERGEREN Brainstormen: oordeel uitstellen zoek veel alternatieven alles is mogelijk: niets is gek combineer ideeën/ ga door op ideeën neem de tijd zorg voor gezellige sfeer

21 HOE DOE JE DAT? Purge Techniek: schrijf alle ideeen op die je te binnen schieten Imitatie: schrijf woorden uit probleemanalyse op, zoek synoniemen, zoek op internet en maak combinaties Mind map Speedboatmethode 

22 ANDERE MANIEREN OM TE CONVERGEREN Verschillende denkhoeden Wit: de kale feiten en cijfers; de objectieve informatie Rood: het gevoel en de intuïtie; een emotionele benadering Geel: positieve inslag; op zoek naar de voordelen Blauw: beschouwend; het controleren van het proces (meta-rol) Zwart: negatief; de advocaat van de duivel Groen: creatieve benadering; alternatieven en associaties bedenken

23 PERF ECT IDEE ? Potentie: Wat zijn de kansen en mogelijkheden ? Effort: Welke inspanning kost het om het concept te realiseren ? Risico: Wat kan er misgaan en wat is dan de impact ? Feeling: Voor welk concept loop je echt warm ?

24 VORM VAN CONVERGEREN

25 ONDERWIJS MAAKT VEEL VAN ONZE KINDERLIJKE CREATIVITEIT KAPOT kinderen en creativiteit

26 OPDRACHT 1 SKILLS Ga in je projectgroep aan de slag met het creatief proces voor jullie opdrachtgever. Maak voor skills een verslag hoe jullie proces verlopen is en hoe jullie een idee gekozen en uitgewerkt hebben.

27 ELEVATOR PITCH Wie ben je? Wat heb je te bieden? Enthousiasme Verplaats je in de klant Bekende situatie, wat is een herkenbaar probleem? Wat is een behoefte? Wat is je oplossing? Hoe ziet het eruit? Hoe werkt het? Wat kost het? Geld/ tijd?

28 OEFENING Bereid een elevator pitch voor waarin je kort vertelt:  Wie je bent  Wat jouw favoriete app is  Waarom je je app zo geweldig vindt  Wat je graag zou zien dat er nog beter aan zou kunnen  Sluit positief af  Slechts 2 minuten tijd.


Download ppt "SKILLS KWARTAAL 3 WEEK 1 Creatief denken en presenteren."

Verwante presentaties


Ads door Google