De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Divigeren Convergeren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Divigeren Convergeren"— Transcript van de presentatie:

1 Divigeren Convergeren

2 Divergeren / Convergeren
Verbreden Alternatieven zoeken Kwantiteit Oordeel uitstellen Dialoog Trial and error Loslaten Chaotisch intiuitie Convergeren Focussen Selecteren Kwaliteit Kiezen Discussie Mikken Grijpen Ordenenend Logica

3 Divergeren en convergeren, oftewel: generen en focussen
Doel Gebruiksmogelijkheden Principes Technieken

4 Divergeren Zoveel mogelijk oplossingen bedenken die mogelijkerwijs tot een oplossing van het probleem of het bereiken van het gestelde doel beogen

5 Doel divergeren Divergeren heeft tot doel om vertrekkend vanuit één invalspunt een groot aantal elementen (feiten, problemen, symptonene, gevolgen, oorzaken, ideeen, oplossingen…etc) te generenen. Hierbij worden bewust on-orthodoxe methodieken gebruikt Uitgangspunt: ‘Bekijk het eens van de andere kant’

6 Gebruiksmogelijkheden divergeren
Een inventaris opmaken Nieuwe en ongewone mogelijkheden bedenken Mogelijkheden of uitdagingen van verschillende invalshoeken benaderen Alternatieven en selectiecriteria bedenken

7 Principes divergeren Zoek zoveel mogelijk ideeen: ‘uit kwantiteit komt kwaliteit’ Sta open voor alle ideeen, vermijd discussie of ‘ja, maar...’ Houdt niet te snel op met zoeken, wees niet te snel tevreden Neem ruim de tijd om de ideeen te laten groeien Zoek naar nieuwe combinaties en probeer voort te borduren op bestaande ideeen Stel oordeel uit totdat voldoende kennis en begrip aanwezig is

8 Creatieve technieken divergeren
Brainstorm: Zoek veel alternatieven Ga voor extreme ideeën Combineer Neem de tijd Purge techniek : schrijf alle ideeen op die je te binnen schiet Imiteren: Schrijf kernwoorden uit probleemstelling op. Bedenk synoniemen. Ga surfen op internet, doorzoek andere informatiebronnen. Combineer bevindingen met oorspronkelijke probleemstelling en bedenk 'nieuwe' ideeën. Trendanalyse: Bepaal het onderwerp voor een brainstorm, formuleer dit ruim. Scan een paar weken de media op nieuwe ontwikkelingen, verwachtingen en analyses. Bekijk alle media: van krant en reclame tot kinderbladen als de Donald Duck. Knip alle berichten uit die ook maar iets met het thema te maken hebben. Analyseer de trends en laat je inspireren. Zie trends niet als waarheden, maar als triggers, potentiële inspiratie. Vertaal trends naar concrete ideeën.

9 Nog meer creatieve technieken
Mindmap: Morfologische anlyse :deelt een probleem in stukjes op: Formuleer de probleemstelling. Bedenk zoveel mogelijk eigenschappen. Bedenk per eigenschap zoveel mogelijk associaties. Maak willekeurige combinaties. Kijk wat dit voor nieuwe ideeën oplevert. Negatief brainstormen: Spiegel de probleemstelling. Ga negatief denken en bedenk oplossingen. Positief denken : spiegel de negatieve oplossingen tot ideeën voor de oorspronkelijke probleemstelling. Willekeurige bronnen: Schrijf kernwoorden uit de probleemstelling op. Bedenk synoniemen. Zoek een willekeurige bron Associeer vrij rondom deze bron. Bedenk vanuit deze associaties nieuwe oplossingen voor het oorspronkelijke probleem.

10 Convergeren Na het divergeren volgt meestal het convergeren waarbij uit de vele gegevens en/of oplossingen de beste gekozen worden = doelgericht denken

11 Doel convergeren Om vanuit een groot aantal elementen te focussen op één of enkele te selecteren elementen

12 Gebruiksmogelijkheden Convergeren
Groeperen van ideeen Verschillende ideeen vergelijken en daaruit kiezen Alternatieven verneteren en verfijnen Resultaten beoordelen en daarover beslissen Aanpakken van omvangrijke thema in deelthema

13 Principes Convergeren
Maak bewuste keuzes Maak gehanteerde criteria zichtbaar Gooi ideen niet te snel weg Wees realistisch als bepaalde ideeen ook een zeker risico inhouden Beoordeel elk nieuw idee op zijn sterke en positieve kanten

14 Technieken Convergeren
Clusteren: Het doel is structuur, reliëf en kleur in de ideeënchaos te brengen Het handigst is om ideeën te beoordelen op twee criteria en hierna te plakken in een matrix. Op de ene as van de matrix staat de uitvoerbaarheid en op de andere as de originaliteit . Opwerken: Kerngedachte achter idee Gevoel bij idee Originaliteit Feiten Sterke en zwakke punten Kosten Publiciteitswaarde Inspirerende voorbeelden Actieplan voor komende week, maand, jaar Selecteren: Hoe breng je een groot aantal ideen terug naar een beheersbaar aantal Stickermethode: Rood voor een slecht idee Ornaje voor een twijfelgeval Groen voor een goed idee

15 Perfect idee! PERFect idee Potentie: Wat zijn de kansen en mogelijkheden ? Effort: Welke inspanning kost het om het concept te realiseren ? Risico: Wat kan er misgaan en wat is dan de impact ? Feeling: Voor welk concept loop je echt warm ?

16 Eindopdracht Bedenk een probleemstelling
Formuleer hieruit een onderzoeksvraag Divergeer verschillende ideeën en oplossingen, zie creatieve technieken! Convergeer deze ideeën en oplossingen tot een product en/of conclusie Beargumenteer waarom dit de beste oplossing /conclusie is

17 Eind presentatie De keus is: Beoordelingscriteria:
Een geschreven essay van 1500 woorden Een visueel essay Beoordelingscriteria: Aanwezigheid / deelname Probleemanalyse Onderzoeksvraag Divergeren / convergeren Conclusie / argumentatie


Download ppt "Divigeren Convergeren"

Verwante presentaties


Ads door Google