De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -

Verwante presentaties


Presentatie over: "Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -"— Transcript van de presentatie:

1 Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -

2 Vandaag Dummy Beeldtaal Het Creatieve proces Startfase / Startformulering

3 Dummy 4 random dummypresentatie's van klasgenoten  Laat zien wat je in je dummy hebt gezet  Leg uit waarom je dit in je dummy hebt gezet Opdracht voor volgende week  Spit deze week de krant door en knip alle foto's uit die je opvallen. Beschrijf waarom ze je opvallen, wat je van de foto vindt en waarom je dit vindt.  Schrijf alle ideeen die je krijgt voor medmec op in je dummy

4 Het Creatieve proces Het creatieve proces bestaat uit 3 fasen  Startfase (analyseren, onderzoeken)‏  Divergerende fase (brainstormen, ideeen genereren)‏  Convergerende fase (Oordelen, kiezen, uitwerken)‏

5 Fase 1 - Startfase De startfase is de fase waarin de vraag geanalyseerd wordt  Is het onderwerp helder?  Stellen we de juiste vraag?  Beschikken we over de relevante gegevens?  Hebben we voldoende achtergrondinformatie?  Wie is de probleemeigenaar?  Beschikken we over voldoende tijd?

6 Startfase - Abstractieladder Door de abstractieladder schakelen we in abstractieniveau rond een specifiek probleem Regels voor de abstractieladder Klimmend vragen we om 'waarom'? Dalen vragen we om 'hoe'? Alles wordt geformuleerd in HKW? Oefening: Wachtrij kassa

7 Startfase - Startformulering Aan de hand van analyse in startfase stellen we een startformulering op.  Formuleer het doel in 1 zin – Wat wil je oplossen?  Formuleer het doel niet te breed of te algemeen. Hou focus!  Vermeld de probleemeigenaar in de formulering Wie is dat bij jullie?  Formuleer het doel uitdagend en aantrekkelijk

8 Startfase - Associatiebrainstorm Associeer rond de belangrijke woorden uit een startformulering om gelijke de breedte in te gaan  Hoe Kunnen We de klanttevredenheid verhogen met betrekking tot wachten bij de kassa

9 Huiswerk Lees Creativiteit Hoe? Zo! Hoofdstuk 4 & 5 Pas de abstractieladder toe op je handleiding  Ga minimaal 4 stappen naar boven en 4 stappen naar onderen  Bedenk per stap minimaal 10 oplossingen  Beschrijf je ervaringen in je procesverslag Ontwikkel een uitdagende startformulering  Associeer rond de belangrijke woorden uit de startformulering Dummy - Krantenopdracht & Idee-opdracht


Download ppt "Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -"

Verwante presentaties


Ads door Google