De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom! De Rode Knop van Viattence Programma 1.Voorstel rondje 2.Wie is Viattence? 3.Waarom hebben we de Rode Knop geïntroduceerd? 4.Voorbeeld melding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom! De Rode Knop van Viattence Programma 1.Voorstel rondje 2.Wie is Viattence? 3.Waarom hebben we de Rode Knop geïntroduceerd? 4.Voorbeeld melding."— Transcript van de presentatie:

1

2 Welkom! De Rode Knop van Viattence

3 Programma 1.Voorstel rondje 2.Wie is Viattence? 3.Waarom hebben we de Rode Knop geïntroduceerd? 4.Voorbeeld melding Wat zouden jullie doen? Wat hebben wij er mee gedaan? 5.Procedure Rode Knop 6.Discussie: Kan de Rode Knop ook werken voor de cure-sector?

4 1.Organisatie met verpleeg-, verzorgingshuis- en thuiszorg 2.Op de Veluwe, tussen Apeldoorn en Zwolle 3.Aantal cliënten 370 intramuraal Ca. 350 extramuraal medewerkers en 49 stagiaires 5.Ca. 480 vrijwilligers 6.Veel kennis en ervaring op het gebied van dementie Wie is Viattence?

5 Waarom is de Rode Knop geïntroduceerd? Terug naar de bedoeling Cliënt centraal en niet de taken Onderweg naar zelforganisatie: klantgericht en oplossingsgericht Weg met de 437 (!) protocollen, regels, richtlijnen, checklijstjes etc. Uit gaan van de professionaliteit van de zorgcollega’s.

6 Hoe gaat het in zijn werk? Een collega drukt op de Rode Knop op intranet en beantwoordt de volgende drie vragen 1.Ik vind dat de volgende regel/procedure/werkwijze op korte termijn moet veranderen 2.Ik vind dat dit deze regel/procedure/werkwijze niet of onvoldoende ten goede komt aan het belang van de cliënt en dus om de volgende reden moet wijzigen 3.Ik heb de volgende suggestie om de regel/procedure/werkwijze te verbeteren Het B-team (bedoelingen-team) krijgt een met de melding en gaat op onderzoek uit.

7 Een voorbeeld melding Wie drukt er op de Rode Knop?

8 1.Ik vind dat de volgende regel/procedure/werkwijze op korte termijn moet veranderen: medicijnen kort uitzetten voor geven 2.Ik vind dat dit deze regel/procedure/werkwijze niet of onvoldoende ten goede komt aan het belang van de cliënt en dus om de volgende reden moet wijzigen: Gevaar om door haast fouten te maken. Wij moeten de medicijnen kort voor het geven uitzetten, dit houdt dan in dat dat tijdens een spitsmoment van eten koken eten geven enz is. Terwijl er wel een ander moment is om dit rustig uit te zetten. Soms moet je op 2 groepen medicijnen uitzetten. De kans dat er nu fouten gemaakt worden is groter dan dat je er even rustig voor kan zitten. 3.Ik heb de volgende suggestie om de regel/procedure/werkwijze te verbeteren: Het moet geen probleem zijn om dit tussen en te doen want je kunt de medicijnen in een speciale doos doen. En in een afgesloten kast. Medicijnen kort uitzetten voor het geven

9 Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wat is jullie eerste reactie? Met wie zou je in gesprek gaan? Wat hoop je voor informatie te krijgen zodat je een advies uit kan brengen?

10 Wat hebben wij gedaan? Met wie hebben wij gesproken? Melder (zorgcollega) Arts Teamleider Kwaliteitsfunctionaris

11 Wat hebben wij gedaan? Wat kwam er naar voren tijdens ons onderzoek? Algemene tendens tijdens de gesprekken met arts en teamleider: Waarom is de melding gedaan? Circa 1 jaar geleden is het deelvenster van 14 uur toegevoegd. Dit is echter niet vermeld in een protocol. Teams volgen protocol met drie deelvensters per dag, die qua tijden heel ongelukkig vallen Burgerlijke ongehoorzaamheid was het gevolg

12 Wat hebben wij gedaan? Conclusie Onwetendheid over meerdere deeltijden Communicatie over dit werkproces is niet goed geweest Gemaakte afspraken niet adequaat besproken Niet iedereen kent de volledige informatie rondom het proces

13 Wat hebben wij gedaan? Wat is ons advies geweest? Protocol wordt aangepast Teamleiders gaan met de teams in gesprek over de deelvensters Deelvensters uitleggen in de interne nieuwsbrief De MIC commissie gaat rechtstreeks communiceren met teamleiders. Grote veranderingen in de interne nieuwsbrief melden

14 Een aantal andere voorbeelden Bloeddruk meten Verplaatsen van de etenskar Brief medicatiecheck huisarts

15 Vragen tot nu toe?

16 De melding wordt gedaan aan de Raad van Bestuur De RvB heeft een B-team (bedoelingen-team) samengesteld om deze meldingen te onderzoeken Procedure Rode Knop

17

18

19

20 Onderzoek door het B-team Advies naar de Raad van Bestuur Geen akkoord RvB  opnieuw op onderzoek Akkoord RvB  implementeren Na een jaar doen we een check op de borging Procedure Rode Knop

21 Zeer betrokken en bemoeit zich er actief mee Belangrijk: het management staat er achter. Raad van Bestuur Medewerkers voelen zich serieus genomen. Er wordt naar ze geluisterd en hun mening is belangrijk. Bijeffect

22 De VWS Rode Knop 16 april: in Den Haag de VWS Rode Knop aangeboden aan staatssecretaris Van Rijn. Knelpunten waar wij als organisatie tegen aan lopen sinds de wetswijzigingen per 1 januari 2015.

23 -Kan een Rode Knop ook een toegevoegde waarde zijn in de cure sector? -Schiet er jullie zo iets te binnen wat je d.m.v. zo’n initiatief aan de kaak zou kunnen stellen? Discussie

24 Meer informatie? Kijk voor meer informatie over de Rode Knop van Viattence op > publicaties > actueel nieuws.www.viattence.nl Of laat het ons weten! Dan sturen we een digitaal informatiepakketje.


Download ppt "Welkom! De Rode Knop van Viattence Programma 1.Voorstel rondje 2.Wie is Viattence? 3.Waarom hebben we de Rode Knop geïntroduceerd? 4.Voorbeeld melding."

Verwante presentaties


Ads door Google