De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:

Verwante presentaties


Presentatie over: "J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:"— Transcript van de presentatie:

1 J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?

2 Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:

3  Winst is het positieve verschil tussen de inkomsten en de uitgaven.  Om uit te rekenen hoeveel winst je maakt, heb je de volgende gegevens nodig.  Afzet = aantal producten dat je verkocht hebt  Omzet = aantal verkochte producten x verkoopprijs  Inkoopwaarde = aantal ingekochte producten x inkoopprijs  Bedrijfskosten = alle kosten die een onderneming maakt bij productie WINST BEREKENEN

4  Vaste kosten: Totaal blijft hetzelfde ongeacht de productie Bijvoorbeeld: huisvesting,huur, afschrijvingskosten  Variabele kosten: Hoe hoger de productie hoe hoger het totaal wordt Bijvoorbeeld: inkoopkosten, loon, energie BEDRIJFSKOSTEN

5 Omzet (afzet x verkoopprijs) Inkoopwaarde (aantal ingekocht x inkoopprijs) – Brutowinst Bedrijfskosten – Nettoresultaat (winst of verlies) Bedragen zijn altijd exclusief BTW! BEREKENING WINST/VERLIES

6 Het bedrijf PCL heeft in laptops verkocht met een verkoopprijs van € 560,- per stuk. Aangezien zij verwacht hadden er meer te verkopen, hadden zij er ingekocht voor een inkoopprijs van € 300,-. Het afgelopen jaar heeft PCL ongeveer aan loonkosten gehad, aan huur, aan energiekosten en aan afschrijvingen. Bereken hoeveel winst/verlies PCL in 2014 heeft gemaakt. VOORBEELD

7 Omzet: x 560 = Inkoopwaarde: x 300 = – Brutowinst: = Bedrijfskosten: = – Nettoresultaat: In 2014 heeft PCL een nettowinst behaald van € ,- UITWERKING

8 Brutowinst als percentage van de omzet:  / x 100 = 35,7% Nettowinst als percentage van de inkoopwaarde:  / x 100 = 22,2% BEREKENEN IN %

9  De consumentenprijs is altijd de verkoopprijs inclusief BTW.  Laag tarief: 6%  “noodzakelijke” levensbehoefte  Hoog tarief: 21%  “luxegoederen” CONSUMENTENPRIJS


Download ppt "J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:"

Verwante presentaties


Ads door Google