De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006."— Transcript van de presentatie:

1 Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006

2 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Doelstelling van de cyclus Begrijpen hoe een consulting-bedrijf werkt Begrijpen wat de relatie is tussen business en IT Inzicht krijgen in het spel tussen klant en consultant BINNEN EEN CONSULTING-OMGEVING KUNNEN DENKEN EN ACTEREN ALS EEN MANAGER !

3 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 De docent Jeroen Petit (Capgemini) tel. 06 5424 3727 e-mail : jeroen.petit@capgemini.com

4 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 2 Colleges 1.Consulting in de praktijk : het bedrijf 2.Consultants in de praktijk : rol en functioneren

5 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Wat mag je verwachten ? Colleges : De colleges zijn leading (en verplicht !), dus interactie is verstandig Literatuur : Artikelen en slides

6 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 College 1 : Consulting in de praktijk : het bedrijf Agenda –Bedrijfsvoering –Operationeel management –Stuurparameters

7 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Wat is consulting ? “Het leveren van toegevoegde waarde aan klant(-processen) “Het leveren van zeldzame expertise” “Het bieden van nieuwe inzichten” “Het nemen van verantwoordelijkheid voor een eind-resultaat” “Verbranden van uren” “Dikke en dure rapporten onder in de la” CENTRAAL STAAT DE WAARDE-PERCEPTIE VAN DE KLANT !!!

8 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Waardeketen KLANT en MARKT HRM ADDED VALUE PROFESSIONS LINES of BUSINESS

9 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Waardeketen KLANT en MARKT HRM ADDED VALUE PROFESSIONS LINES of BUSINESS BPM

10 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Functionele management gebieden OPDRACHT SALES en DELIVERY HRM/PRM OPERATIONAL MANAGEMENT

11 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Wetmatigheden van advies …… Ea = Qa x Aa –De Effectiviteit van het advies is een produkt van de Kwaliteit van het advies en de Acceptatie hiervan EPR versus RPE –Iedere beslissing die wordt genomen volgt uit Emotie, wordt Politiek ingebed en dan Rationeel verwoord

12 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Stuurparameters Ofwel, waar ligt een lijn-manager wakker van ? Utilisatie Charge Out Rate Headcount

13 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Utilisatie De benutting van de beschikbare capaciteit –facturabel op een project bij een klant –vakantie-opname –ziekte –opleiding –ontwikkeling –interne functie –“on the beach” –..

14 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Charge Out Rate Het gemiddelde dagtarief van de facturabel ingezette consultants –gebaseerd op 8 uur per dag –COR > gemiddeld niveau van adviespraktijk

15 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Headcount Het volledige produktie-potentieel –benutting van potentieel : utilisatie –opbouw van de populatie : COR

16 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Telex en forecast

17 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Overige parameters Kosten : –kosten verbonden aan medewerkers –gebouwen en infrastructuur –additionele kosten (investering) Aantal werkbare dagen en vakantie-opname

18 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Parameters en management COR –afhankelijk van marktvraag –afhankelijk van professionele ontwikkeling Utilisatie –afhankelijk van sales-inspanning –afhankelijk van professionele ontwikkeling Headcount –afhankelijk van verloop/uitstroom –afhankelijk van instroom

19 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Case December 2005 –Gefeliciteerd, U mag een nieuwe adviespraktijk opstarten per 1 januari in een volstrekt nieuwe markt. Wat gaat U nu doen ?

20 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Parameters Headcount : U heeft mensen nodig ! Utilisatie : hoe gaat U investeren en exploiteren ? Charge Out Rate : hoe maakt U het goede tarief in de markt ? Welke kosten maakt U, en welke niet ?

21 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Advies Bereik z.s.m. kritische massa ! Maak gebruik van marktspreiding : “alles” op de nieuwe markt gooien maakt erg kwetsbaar Opbouw van competences gaat traag : koop in ! Ieder half jaar de groep re-shapen Wees niet bang om on-populaire beslissingen te nemen

22 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Recapitulerend : Business Rules of Consulting….. Ea = Qa x Aa –De Effectiviteit van het advies is een produkt van de Kwaliteit van het advies en de Acceptatie hiervan EPR versus RPE –Iedere beslissing die wordt genomen volgt uit Emotie, wordt Politiek ingebed en dan Rationeel verwoord Omzet ; f(urve, headcount, cor) –In dienstverlening is omzet een functie van bezettingsgraad, aantal mensen en gemiddeld tarief

23 © 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Vragen ?


Download ppt "Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006."

Verwante presentaties


Ads door Google