De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Radio Marguerite Irrgang 1. Workshop Radio Blok 2: les 6 tot en met 10. Marguerite Irrgang. 2.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Radio Marguerite Irrgang 1. Workshop Radio Blok 2: les 6 tot en met 10. Marguerite Irrgang. 2."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Radio Marguerite Irrgang 1

2 Workshop Radio Blok 2: les 6 tot en met 10. Marguerite Irrgang. 2

3 Waarom is radio maken leuk? Je kunt snel een programma maken. Het is niet ingewikkeld of veel werk qua produktie. Je kunt altijd actueel zijn. Een telefoongesprek is er zo ingehaald. Je maakt het met een klein en vaak hecht team. Het draait om het geluid en niet om het uiterlijk/ beeld. Crunch: Je kunt veel meer doen met radio dan met tv. Daarmee doel ik op: -Onderwerpen aanpakken. -Mensen naar de studio halen. -Snelheid van aanpakken.

4 WAT GAAN WE DOEN IN DE LESSEN: Week 1. Algemeen thema vaststellen en introductie radio. Week 2. A. Introteksten en oefeningen. B. Vaststellen idee en gast. Produceren. Week 3. Redactievergadering. Welke gasten zijn geregeld en hoe ziet de produktiesheet eruit. Week 4. Draaiboek begin etc. In overleg met Stef. 4

5 Hoe ziet een radioredactie eruit? 1.Redacteuren. 2.Verslaggevers. 3.Samensteller. 4.Eindredacteur. 5.Regisseur. 6.Technicus.

6 Draaiboek Voor een uitzending maak je bij radio een draaiboek. Hierin staat alles wat er moet worden gedaan door presentator, regisseur en technicus. Ik deel nu een begin uit van het draaiboek van het radioprogramma Goedemorgen Nederland. We nemen dat samen door…

7 Radiotermen Tunes of bumper. Kort geluidsfragment. B.v. Openingstune, tussentune, aankondiging etc. Produktiesheet: hierop staat alles wat je hebt geregeld rondom een interviewgast. Radioverslag: live of opgenomen bijdrage. Introtekst: de tekst die wordt geschreven voor dat de gast aan het woord komt. Uitrotekst: nadat de gast aan het woord komt. Uitspraak in de zaak Anders Breivik. Wordt hij toerekeningsvatbaar verklaard of niet? De roep om het opstappen van het bestuur van het VUMC, klinkt steeds luider VVD-standpunt over ontwikkelingshulp is in strijd met het liberalisme, zegt oud- fractievoorzitter Joris Voorhoeve En het ochtendhumeur van Ciska Dresselhuys Het is… Dit is KRO Goedemorgen Nederland Tune 02GMNL LIVE-verslaggever (KOP) Roy Heerkens is vanochtend in Den Bosch DALET kop live Ew: Lw: Volg ons op Twitter: #gmnlradio. Of reacties en vragen kunt u kwijt op Tune 03GMNL slotje Pres + Het bestuur van het VUMC moet opstappen, de longafdeling moet dicht en de klokkenluiderswet moet versneld worden ingevoerd. Dat zegt de SP naar aanleiding van het op non actief stellen van een longarts bij het VUMC. Hij kaartte misstanden in het ziekenhuis aan bij de Inspectie voor de Volksgezondheid. Renske Leijten. Tweede Kamerlid voor de SP goedemorgen. Waarom moet er volgens u radicaal worden ingegrepen bij het VUMC? (Omdat de patientveiligheid in het geding is en er al te lang wordt doorgemodderd. In december zei de inspectie er boven op te zitten, maar kennelijk niet genoeg want de zaak is gigantisch uit de hand ge-escaleerd. Als een arts naar de inspectie stapt omdat hij vindt dat de patientveiligheid in gevaar is dan kan ik maar een ding concluderen: dat valt niet meer te lijmen, temeer omdat ze al acht maanden aanmodderen. Dus de Raad van Bestuur moet opstappen en de Raad van Toezicht heeft heel wat uit te leggen.) Wat vindt u van het voorgenomen ontslag van deze longspecialist? (Schandalig, kan niet zo zijn dat iemand die het belang van de patient voorop stelt, de zak krijgt. ) INFO Sven: Ook Pieter van Vollenhoven vindt dat longarts Piet Postmus lof verdient en niet moet worden ontslagen. Van Vollenhoven zei dit als voorzitter van de Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie in het Met het Oog op Morgen."Ik vind het voor de samenleving een buitengewoon slechte zaak. Deze klokkenluider verdient alleen maar lof", zei Van Vollenhoven. "Als de patiëntveiligheid in het geding is, dan ben ik blij dat deze man de moed heeft om dat te melden." Wat moet er met de afdeling gebeuren? (Sluiten. Hebben ze op de afdeling cardiologie van het Radboud ook gedaan. U weet, 30 doden door slechte interne communicatie en ruzies. Daar is stevig ingegrepen, sluiten, mensen eruit, en dan zul je zien dat je sneller met een beter lopende organisatie aan de slag kunt) Hoe bestempelt u de rol van de Inspectie? Die wisten in december al dat het mis was.. (Ze hebben kennelijk niet genoeg gedaan want de boel is geëscaleerd, maar daar gaat het nu niet om, de patiëntveiligheid is nu het allerbelangrijkste. Alle hens aan dek nu, daarna kijken wat er is gebeurt.) Is de Raad van Bestuur van het VUMC capabel? (Nee, het is een club die zich laat leiden door het imago van het VUMC en commerciële belangen. Denk nog eens aan dat akkefietje met Eyeworks, waar het hele ziekenhuis werd volgehangen met camera’s. Dat kwam in de publiciteit, maar denk maar niet dat de RvB ingreep. Pas na langdurig aandringen van de artsen werd besloten de opnames te staken. Dan heb je volgens mij het patiëntenbelang niet voorop staan. Dus RvB hou de eer aan jezelf en stap op.) In mei legde uw partij een initiatiefwetsvoorstel voor waarin klokkenluiders beter worden beschermd, hoe staat dat ermee? (Moet nog behandeld worden maar die werpt zijn schaduw al vooruit. We moeten nu al maatregelen nemen zodat klokkenluiders in de zorg, die zien dat de patiëntveiligheid in gevaar komt, of wanbeleid signaleren, beschermd worden. Dat moet geregeld kunnen worden) Dankuwel Renske Leijten, Tweede Kamerlid voor de SP 9.40 Tune 04De vraag van vandaag 9.40 pres Iedere dag behandelen we een vraag naar aanleiding van nieuws dat u in het bijzonder interesseert. Pastoor Ad Verest uit Waalre heeft geweigerd de baby van een lesbisch stel uit zijn parochie te dopen. Mag een pastoor een kind de doop onthouden? Kerkhistoricus Peter Nissen heeft het antwoord… EW : Strikt genomen… LW : …niet aan de orde. TIJD : 38 sec Heeft u een vraag bij het nieuws, mailt u ons dan naar voor uw Vraag van Vandaag Tune 05GMNL sluiter Vraag van Vandaag 9:41 Terug nu naar Den Bosch GMNL Live-verslaggever Roy Heerkens 9.45 Tune 04 GMNL teaser 9.45 pres Straks: Julian Assange is speelbal in de oplopende spanning tussen Noord-en Zuid Amerika Tune 05 GMNL teaserslotje 9.46 Maar nu eerst DALET Tune Deze dag intro LW: …lack of sleep. Tijd: praten na 19 sec (bedje muziek tot 47 sec.) pres Sir Wilfred Thesiger vulde de laatste blinde vlekken op de wereldkaart in. Hij overleed op 24 augustus 2003, en daarmee kwam ook een einde aan het tijdperk van de ontdekkingsreizigers, zegt Afrikacorrespondent Koert Lindijer. EW: Thesiger was de laatste… LW:..zeer zeer bruikbaar + eindmuziek. Tijd: 2’49 Afkondiging Deze Dag PLAAT 9.51 pres Wiki-Leaks oprichter Julian Assange is steeds meer speelbal in de oplopende spanning tussen Noord-en Zuid Amerika. Er wordt vandaag zelfs een OAS-top aan hem gewijd, OAS is de Organisatie van Amerikaanse Staten. Assange zelf, zit intussen nog altijd in de Ecuadoriaanse ambassade in Londen. Latijns Amerika correspondent Edwin Koopman, goedemorgen Er is dus een internationale top van 35 onafhankelijke Amerikaanse Staten, daar wordt de zaak Assange vandaag besproken: Van Ecuador weten we dat ze Assange politiek asiel verlenen maar wat hebben de andere Zuid Amerikaanse staten voor belang in dit verhaal? Bijvoorbeeld Mexico dat een groot belang heeft bij een goede verhouding met buurman VS (zou je zeggen)? Argentinië dat er alles aandoet om Engeland dwars te zitten? (Falkland) Het is dus een vorm van de VS pesten, van Chavez begrijp ik dat, maar hoe zit dat dan met de meer gematigde Brazilianen waarom doen die hier aan mee? Kun je zeggen dat de Zuid Amerikaanse landen steeds meer op één lijn komen te zitten in hun anti-Amerikanisme? Dan wordt duidelijk dat de tegenstelling tussen Noord en Zuid Amerika onoverbrugbaar is na vandaag, en dan, wat is daarvan dan de consequentie? Is dat minderwaardigheidscomplex van Zuid Amerika nog altijd zo groot dat het dit allemaal waard is? Waar is die top en heeft die locatie nog invloed op de uitkomst? Is dat het einde van de OAS, die spanning tussen Noord en Zuid is er toch al jaren? Zuid Amerika werd ooit de achtertuin van de VS genoemd maar die tijd is definitief voorbij? Wat gaat de man om wie dit allemaal te doen is, Assange, hier van merken? Latijns Amerika correspondent Edwin Koopman, dank je wel. Stil starten 06GMNL eindtune (stertijd -) 9.57 pres De Noren maken zich op voor de uitspraak in de zaak Anders Breivik. Zeeland moet wietland worden, zegt PvdA-leider Diederik Samsom En het ochtendhumeur van Ciska Dresselhuys In het vervolg van KRO Goedemorgen Nederland, na reclame en Journaal van tien uur met Jan van de Putte. Tot zo. STER STER: …

8 Wat gaan jullie doen? 1.We regelen in groepjes van drie een interviewgast die we live gaan interviewen in de uitzending bij salto. 2.Wat moet je daar voor doen: A.Onderwerp verzinnen. B.Op zoek gaan naar een goede gast. C.Gast bellen en voorspreken. Nog niet definitief vastleggen. D.Produktiesheet maken en bespreken met eindredacteur (mar) E.Gast definitief vastleggen met tijdstip en telefoonnummer. Het liefst een vaste lijn en geen mobiel.

9 HET THEMA VAN DE UITZENDING Het thema van de uitzendingen is geld. Vandaag gaan we dit thema afbakenen. Bedenk waar je het over zou willen hebben. Studeren en geld? Crisis en geld? Etc Straks hebben we een redactievergadering en dan bedenken we wat we willen maken. Na de vakantie gaan jullie in groepjes van drie aan de gang met een onderwerp. Je gaat beslissen waar jullie over willen praten. Denkt na over de gast etc. Bekijkt alvast wanneer je die zou kunnen bereiken. Ik ga jullie dan ook meer uitleggen over introteksten. 9

10 GROEPEN 1A - UITGAVEN Kendra – Lis – Nadine Tommy – Barry – Sasho Noa – Kiek – Lisanne Annabel – Cezanne – Ashley Narana – Sharon – Kim L Mike – Appie – Sander Gina – Jill – Layla Kristle – Kim – Annika Marjolein – Virgil - Emile 10

11 GROEPEN 1B REIZEN Safien-Jenel-Esmay-Daphne Ruben-Jay-Sverre Sanne-Laura-Demi Yarden-Jordi-Gwain Mike-Anouk-Patrick-Don Rowan-Angelique-Josje Bob-Willem-Chloe Amy-Rose-Nathali-Kimberly 11

12 GROEPEN 1C REIZEN Anouk - Quentin - Elaine Gerdjo - Kinga - Natasja Kasumi - Shanice - Robin V Reduan - Nicky - Justin Noor - Margriet - Tim Joep - Julie - Amber Demi - Joske - Giorgio - Robin de J ( zij is vaak afwezig wegens ziekte). 12

13 PUNTENTELLING De digitale dossiers zijn nagekeken. Jullie punt bestaat de komende periode uit drie a vier punten. 1.Artikel (niet bij alle klassen) 2.Digitaal dossier. (deadline is belangrijk) 3.Radiobijdrage per groep. 4.Professionele rol in de klas. Regels: jullie worden beoordeeld op product en op de samenwerking. Dat betekent dat ik je beoordeel op je deelname aan de vergadering en hoe je je professioneel gedraagt. Vanaf nu behandel ik jullie als professionals. Bij door elkaar gepraat etc zet ik je allereerst uit de vergadering en daarna uit de groep. Corrigeer elkaar! 13

14 IN DEZE LES -Uitleg over introteksten. Zoals jullie vorige week gezien hebben gaan jullie voor dit blok bij mij een gast regelen en een produktiesheet schrijven. Je hebt van mij een voorbeeld gehad. Ik ga jullie uitleg geven over de introduktietekst die je gaat schrijven. -Redactievergadering. Jullie hebben vorige les de opdracht gekregen om met meerdere onderwerpen te komen. We gaan gezamenlijk kijken naar de onderwerpen en gasten die jullie hebben bedacht. Dit doen we door een echte redactievergadering. -Jullie gaan als groepje online bekijken hoe je de gast telefonisch zou kunnen bereiken. Research heet dat in radioland. 14

15 IN DE VOLGENDE LESSEN Les 3: -We bespreken per groep de productiesheet. De rest gaat rustig aan het werk. Stoor elkaar niet, net als op een echte redactie. -Gezamenlijke vergadering. Dit zijn de onderwerpen geworden. -Je gaat de gast daadwerkelijk produceren. Let op: nog geen definitief tijdstip afspreken! Wel de rest regelen. Les 4: -Vergadering. -Laatste handelingen aan produktiesheet. -Begin van draaiboek. Eindresultaat krijgen jullie te zien in de les als we de uitzending beluisteren. 15

16 INTROTEKSTEN Radioteksten zijn snel, direct en eenvoudig. Waarom: omdat een luisteraar moet worden geholpen bij het luisteren. Hij / zij ziet niets en daarom schrijf je beeldend. Wat is er belangrijk: Beeldend schrijven is belangrijk. Niet te veel details. Denk aan de 5 w’s en de h. Spreek de luisteraar persoonlijk aan. 16

17 INTROTEKSTEN Voorbeeld: Niet: Duizenden mensen gaan dit weekeinde auto’s bekijken in.. Wel: Wie houdt er niet van mooi auto’s. Of Als je van oude auto’s houdt kun je dit weekeinde je hart ophalen 17

18 INTROTEKSTEN Voorbeeld: Niet: Een gewoon brood gaat vanaf volgende week 10 cent meer kosten. Wel: Voor een gewoon brood moet u vanaf volgende week meer betalen… 18

19 INTROTEKSTEN De hele tekst: 1.Lead. Hierin staat het nieuws. 5 w’s en h. 2.Relevantie. Waarom besteden we hier aandacht aan. 3.Overgang naar correspondent of interviewgast. Vaak door middel van een vraag of stelling. 19

20 VERGADEREN Ik ben de eindredacteur en zit de vergadering voor. Elk groepje laat een persoon de onderwerpen voordragen en pitchen. Je mag elkaar aanvullen maar wel op een professionele manier. Niet door elkaar praten. We beslissen in overleg welk onderwerp jullie gaan voorbereiden. 20

21 RESEARCH Ga nu als groep op zoek naar de persoon die je wilt interviewen. Doe dit online. Je zult merken dat je mensen vaak niet rechtstreeks kunt bellen. Vaak moet het via een tussenpersoon. Een persvoorlichter of een woordvoerder. Kom naar mij toe zodra je een lijstje hebt van tussenpersonen en/ of telefoonnummers. Ik neem dan lijstje met je door en geef tips. LET OP: JE GAAT NOG NIET BELLEN. DAT DOEN WE PAS NA HET BEGIN VAN DE VOLGENDE LES… 21

22 Huiswerk–maak een productie sheet 1.Ga een introtekst schrijven voor je onderwerp. 2.Ga op zoek naar de bereikbaarheid van de gast die je wilt spreken. 3.Je bedenkt de vragen. 4. Zodra je daarmee klaar bent kom je naar mij toe en nemen we de tekst en vragen / research door. Wat staat er in de productiesheet: (vorige keer aan jullie uitgedeeld) 1.Naam van spreker/ deskundige met telefoonnummer. 2.Introductietekst. 3.Vragen met antwoorden (die kun je nu nog niet geven, want nog niet gesproken) 4.Uitro en nogmaals naam en telefoonnummer. 22

23 TIPS VOOR DE VRAGEN 1.De vijf w’s en h. Wie, wat, waar, waarom en wanneer. En de hoe vraag. 2.Let wel op: sommige vragen heb je al in de introductietekst beantwoord. Stel dus altijd een vraag die nog niet is beantwoord. Een follow up vraag heet dat. 3.! Lees nog een keer het draaiboek door van KRO goedemorgen nederland. Daarin zie je voorbeelden staan van ….. Inspiratie van hoe je het aanpakt. (ik help jullie per groep met de vragen. Je kunt niet alles in een dag weten. ;) 23

24 VOLGENDE LES EN LAATSTE LES Bespreken van jullie produktiesheet per groep. Interview les: Hoe interview je telefonisch. Je gaat je gast daadwerkelijk bellen en spreken. In de laatste les lever je de produktiesheet in met namen en nummers. We nemen dan alles nog een keer door en maken het echte draaiboek met alle gesprekken. 24

25 VOORDAT JE GAAT BELLEN/ INTERVIEWEN 1.Zet al je vragen op papier. 2.Zorg dat je papier bij de hand hebt om de vragen op te schrijven. 3.Vertel waarom je belt en leg uit dat het voor een uitzending is voor school. 4.Vertel dat het een voorgesprek is. Je gaat naar aanleiding van dit gesprek kijken of het in de uitzending kan past. 5.Vraag alvast naar iemands telefoonnummer (liefst vast) en geef aan dat je later belt om het tijdstip vast te leggen. (dat doen we als we het draaiboek maken in week negen van dit blok) 6.Bedank iemand altijd uitvoering. Soms is het gesprek niet geweldig en/of kan iemand niet. Dan blijf je toch netjes en aardig. Diegene heeft wel zijn tijd in jou gestoken. 25

26 TELEFONISCHE INTERVIEWS. Telefonische interviews zijn moeilijker dan live-interviews. Ze komen vaak onverwachts en je moet goed voorbereid zijn. Tips: 1.Lees zoveel mogelijk over je onderwerp en stel van te voren vragen op. 2.Ga er altijd vanuit dat het lukt om iemand aan de telefoon te krijgen. Dan klink je overtuigender. 3.Hou rekening met obstakels. Je krijgt vaak eerst iemand anders aan de lijn. 4.Kies van te voren of je je of u zegt. Spreek dit van te voren af. 5.Wees aardig tegen iedereen die je aan de telefoon krijgt. Met vriendelijkheid krijg je meer gedaan dan je denkt. 26

27 6. Maak echt contact. Dat kan ook door de telefoon. 7. Ben voorbereid op een voic . Ook die moet je misschien inspreken. 8. Ga op een rustige plek zitten en concentreer je. Hebben jullie nog meer tips. 27

28 ROLLENSPEL We gaan vandaag alvast wat telefoongesprekken oefenen. Twee voorbeelden. Een van hoe het niet moet. En een van hoe het wel makkelijk kan gaan. We bellen Floortje Dessing over haar werk. Ik ben Floortje Dessing en de ander is de interviewer. Wie is vrijwilliger. 28

29 MOMENT VAN BELLEN ALS JULLIE MIJ JE VRAGEN ETC EN HET BEGIN VAN DE PRODUKTIESHEET KUNNEN LATEN ZIEN, KRIJGEN JULLIE VAN MIJ EEN GO OM TE GAAN BELLEN EN IEMAND TE REGELEN. JE MAG DIT IN DEZE LES NOG DOEN, MAAR JE ZULT OOK MERKEN DAT DAT NIET ALTIJD LUKT. HOU ER REKENING MEE DAT JE BUITEN DE LES MOET DOORBELLEN/ PRODUCEREN. DEADLINE: PRODUKTIESHEET EN AFSPRAAK TELEFONISCH INTERVIEW: VOLGENDE LES…. 29

30 LAATSTE LES REDACTIEVERGADERING: VERTELLEN OVER HOE HET VERLIEP EN LAATSTE STAND VAN ZAKEN. PRODUKTIESHEET MAKEN EN OVERLEG MET EINDREDACTEUR. HIERNA VOLGEN VAAK NOG AANPASSINGEN. WE MAKEN GEZAMENLIJK HET DRAAIBOEK, ZOALS HET ER NU VOORSTAAT. 30

31 UITZENDING: Een van de volgende vrijdagen…. We luisteren de uitzending gezamenlijk terug in de les! Punt: jullie krijgen een punt voor jullie produktiesheet. Dit hangt dus niet af van jullie uitzending… 31


Download ppt "Workshop Radio Marguerite Irrgang 1. Workshop Radio Blok 2: les 6 tot en met 10. Marguerite Irrgang. 2."

Verwante presentaties


Ads door Google