De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers."— Transcript van de presentatie:

1 Omgevingsanalyse LOP BaO

2 Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers

3 1.Gebruikte begrippen 2.Het relatief aantal GOK- en IND-lln in Genk BaO tov enkele andere steden 3.Sommige wijken tellen zeer veel indicatorleerlingen 4.Studietoelagen (mei 2008)

4 Begrippen De gelijke onderwijskansen indicatoren zijn de volgende: Lage Opleiding Moeder (LOM) SchoolToelage (ST) ThuisLoos (TL) Trekkende Bevolking (TB) Thuistaal Niet Nederlands (TNN) Een GOK-leerling is een leerling die beantwoordt aan minstens één van de 4 indicatoren: LOM, ST, TL, TB. En TNN in combinatie met één van de andere indicatoren. Een indicator leerling is een leerling die beantwoordt aan één van de 5 indicatoren (met TNN). GOK-cijfers geven aan hoeveel jongeren beantwoorden aan de indicatoren.

5 Het relatief aantal GOK- en IND-lln in Genk-BaO tov enkele andere steden GOKIND Leuven23%29% Hasselt29%31% Brugge29%31% Gent46%50% Brussel51%79% Genk57%61% Antwerpen59%65%

6 Sommige wijken tellen zeer veel indicatorleerlingen IND NIEUW-TEXAS100%WATERSCHEI-NOORD89% NIEUW-SLEDDERLO98%ZWARTBERG-ZUID87% WINTERSLAG 2 EN 493%ZWARTBERG-NOORD87% NIEUW-DRIEHOEVEN90%KOLDERBOS85%

7 Studietoelagen Mei 2008 ST Leuven15%Heusden-Zolder33% Brugge16%Antwerpen36% Hasselt18%Maasmechelen37% Gent27% Houthalen- Helchteren 37% Mechelen31%Genk40% Beringen33% Gemiddelde- Vlaams Gewest 19%

8 Deel 2 Sociale achtergrond en schoolloopbaan Op zoek naar verbanden

9 1.Theoretisch model 2.Werkloosheidscijfers en scholingsgraad 3.Analyse van een aantal GOK-kenmerken: een vergelijking met andere LOP’s en een overzicht van enkele wijken.

10 1. Theoretisch model Opleiding Beroep Sociale klasse Huisvesting Gezondheid, levenskwaliteit en -verwachting Schoolloopbaan van de kinderen Model geïnspireerd door Peter Lombaert, Sociologie, deel 2, Uitgeverij DE Boeck, 2005.

11 Sociale klasse van de moeder en in het bijzonder haar eigen opleiding haar betrokkenheid/ capaciteiten om schoolloopbaan van haar kinderen te begeleiden Schoolloopbaan van de kinderen

12 2. Werkloosheidscijfers en scholingsgraad: socio- economische situatie in Genk in vergelijking met andere steden en Vlaanderen Twee soorten gegevens: 1.Werkloosheidsstatistieken 2.Binnen de populatie van de werklozen de verhouding tussen het aantal laaggeschoolden tot het aantal hooggeschoolden Bronnen: VDAB Studiedienst, NWWZ, VLAANDEREN, Jaargemiddelde 2009; Leerlingenkenmerken ; aangevuld met eigen berekeningen

13

14

15

16 Verhouding van het aantal laaggeschoolden tot het aantal hooggeschoolden bij de NWWZ-vrouwen

17 Besluit Genk kent een opvallend hoge werkloosheid. De werkloosheid bij de mannen ligt op hetzelfde niveau als Gent, Antwerpen doet nog slechter. Alleen de werkloosheid bij vrouwen in Antwerpen is nog erger dan in Genk. Opvallend is -zowel bij mannen als vrouwen - de extreem lage scholingsgraad van de NWWZ. Vooral deze zeer lage scholingsgraad van de Genkse vrouwen speelt een belangrijke rol in de schoolloopbaan van hun kinderen.

18 3. Analyse van een aantal GOK-kenmerken: LOM, ST, TNN Een vergelijking met andere LOP’s en een overzicht van enkele wijken. a) Kenmerken: studietoelage en lage opleiding moeder b) Kenmerk: thuistaal niet Nederlands c) Overzicht per wijk Bron: Leerlingenkenmerken (AgODi) en eigen berekeningen

19 a) Lage Opleiding Moeder (LOM) en Studietoelage (ST) GOK-lln verdeeld in Twee belastende kenmerken: LOM en ST Alleen LOM Alleen ST Vergelijking tussen de verschillende LOP’s Bron: Leerlingenkenmerken en eigen berekeningen

20 BaO: GOK-lln. verdeeld in drie groepen

21 Besluit: Binnen de groep van de GOK-lln telt Genk relatief het meeste leerlingen met twee GOK-kenmerken

22 b) Leerlingen met TNN worden verdeeld in twee groepen: TNN-lln met GOK-kenmerken TNN-lln zonder GOK-kenmerken Vergelijking tussen de verschillende LOP’s Bron: Leerlingenkenmerken en eigen berekeningen

23 BaO: TNN-lln verdeeld in twee groepen

24 BaO: Het relatief aantal van de TNN-lln met andere GOK-kenmerken

25 Besluit In vergelijking met de andere LOP’s kent Genk bij de TNN- leerlingen Genk relatief het hoogste aantal leerlingen die ook voldoen aan minstens één GOK-kenmerk. Dit kan geïnterpreteerd worden dat de TNN-bevolking verpauperd is in Genk, iets meer dan in de andere steden. Opvallend is dat het relatief aandeel van TNN-leerlingen lager is in het SO (13%)dan in het BaO (24%); dit geldt voor het geheel van alle LOP ’s.

26 c) GOK-leerlingen in Genk per wijk Vergelijking van: Acht wijken met relatief het minste aantal GOK-lln: BOKRIJK; BRET; GELIEREN; HASSELTWEG; INDUSTRIETERREIN GENK- ZUID; KATTEVENNE-MOLENBLOOK; LANGERLO; OUD- TERMIEN. Samen ca inwoners. met Zeven impuls-wijken (KOLDERBOS; NIEUW-SLEDDERLO; NIEUW-TEXAS; WATERSCHEI-NOORD; WINTERSLAG 2 EN 4; ZWARTBERG-NOORD; ZWARTBERG-ZUID) aangevuld met NIEUW-DRIEHOEVEN. Samen ca inwoners. Bron: Leerlingen kenmerken en eigen berekeningen.

27 LOMTNNSTGOKLLN Niet-impuls wijken 12%6%17%24%1171 Impuls wijken 63%50%73%86%2208


Download ppt "Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers."

Verwante presentaties


Ads door Google