De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BEELDMANIPULATIE in het nieuws Vroeger en nu. Van wie komt de boodschap? Hoe is het gemaakt? Voor wie is het beeld gemaakt? Wat is de boodschap? Waarom.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BEELDMANIPULATIE in het nieuws Vroeger en nu. Van wie komt de boodschap? Hoe is het gemaakt? Voor wie is het beeld gemaakt? Wat is de boodschap? Waarom."— Transcript van de presentatie:

1 BEELDMANIPULATIE in het nieuws Vroeger en nu

2 Van wie komt de boodschap? Hoe is het gemaakt? Voor wie is het beeld gemaakt? Wat is de boodschap? Waarom wordt de boodschap verstuurd?

3 Een extra rookwolkje in een foto van ontploffend Beiroet. Een vetrolletje uitgummen bij president Sarkozy. Of een raket toevoegen op de foto van een Iraanse proeflancering. Met wat kleine aanpassingen kunnen fotografen de werkelijkheid net iets mooier maken. „Dat moet kunnen”, vindt Frits Gierstberg, hoogleraar fotografie aan de Erasmusuniversiteit. „Het is naïef om te denken dat foto’s de werkelijkheid verbeelden.”

4

5

6

7

8 One of the most popular leaflets shows Winnie holding a Thommygun.The picture was a genuine photograph taken to boost the morale of the British people in the early years of the war. The Germans reproduced the photograph and used it on propagandaleaflets and posters to personally attack Churchill as a criminal and thug who was acting outside the laws of warfare.

9

10

11 Het gaat om een uit twee foto's samengevoegd beeld waarop John Kerry is te zien met Jane Fonda, de actrice die in de jaren zeventig fel actie voerde tegen de oorlog in Vietnam. Ten onrechte is de suggestie gewekt dat Kerry, die zich tot op zekere hoogte erop laat voorstaan dat hij in Vietnam zijn militaire taken naar vermogen heeft vervuld (commandant van patrouilleboten op rivieren, drie maal gewond geraakt), op de bewuste protestbijeenkomst aanwezig was. En hoewel bekend is geworden dat het om een onechte foto gaat, zal het beeld zich bij menige Amerikaan toch in het geheugen nestelen.

12

13

14 August 2006: This photograph by Adnan Hajj, a Lebanese photographer, showed thick black smoke rising above buildings in the Lebanese capital after an Israeli air raid. The Reuters news agency initially published the photograph on its Web site, then withdrew it when it became evident that the original image had been manipulated to show more and darker smoke."Hajj has denied deliberately attempting to manipulate the image, saying that he was trying to remove dust marks and that he made mistakes due to the bad lighting conditions he was working under," said Moira Whittle, head of Reuters public relations. "This represents a serious breach of Reuters' standards and we shall not be accepting or using pictures taken by him."

15

16

17

18 Editor's Note from The LA Times On Monday, March 31,2003 the Los Angeles Times published a frontpage photograph that had been altered in violation of Times policy. The primary subject of the photo was a British soldier directing Iraqi civilians to take cover from Iraqi fire on the outskirts of Basra. After publication, it was noticed that several civilians in the background appear twice. The photographer, Brian Walski, reached by telephone in southern Iraq, acknowledged that he had used his computer to combine elements of two photographs, taken moments apart, in order to improve the composition. Times policy forbids altering the content of news photographs. Because of the violation, Walski, a Times photographer since 1998, has been dismissed from the staff.

19

20 Op de foto die genomen is bij de aanslagen op de metro in Madrid is te zien dat een ledemaat vakkundig is weggewerkt met photoshop. Dit zogezegd om het dramatisch karakter van de foto te verzachten. Dit is echter 'not done' in de journalistieke business. Ofwel gebruik je een foto of niet, maar je brengt er geen wijzigingen op aan om er een andere connotatie aan te geven. Dit is voor een groot stuk manipulatie van de feiten en zo verdraai je een hele gebeurtenis. Dat doe je gewoon niet.

21

22

23

24 Opvallend is dat de manipulatie van journalistieke beelden tegenwoordig meestal door een weblogger wordt ontdekt, en niet door de fotoredacties van kranten of persbureaus zelf. Zo werd de gemanipuleerde foto uit Iran geplaatst op websites en kranten van onder meer New York Times, Los Angeles Times, BBC News en Chicago Tribune, voordat weblogger Little Green Footballs onthulde dat in de foto ‘gekloonde’ rookwolken en raketten te zien zijn. Een Iraanse blogger voegde eraan toe dat de foto’s liefst twee jaar oud zouden zijn.

25

26

27

28

29 En nu we toch wat vragen aan het stellen zijn: welke fotojournalist heeft dat 'onderwerp van het jaar' eigenlijk het meest professioneel in beeld gebracht? Anders gezegd: in de beste compositie, met het meest uitgebalanceerde kleur- en lichtgebruik, het scherpste beeld en het liefst ook nog onder de lastigste omstandigheden. En oh ja, die foto moet natuurlijk ook wel meteen het hele onderliggende verhaal duidelijk maken. Het zijn vragen waarop honderden antwoorden mogelijk zijn, al naar gelang het perspectief en de positie van degene die de vraag krijgt voorgelegd. Het zal duidelijk zijn: het bepalen van de winnaar van de Zilveren Camera is, hoe graag sommigen dat ook zouden willen, geen wiskunde. En toch lijkt dat de stille wens te zijn van veel mensen die de afgelopen week hun kritiek uitten op de keuze voor Laurens Aaijs foto van de paarden van Marrum.Zilveren Camera In de kern viel de kritiek op de jury van de Zilveren Camera in twee hoofdstromen uiteen: 1. de foto is gemanipuleerd 2. de foto is niet nieuwswaardig ("is dit nu het belangrijkste wat er in 2006 gebeurd is, en als dat al zo zou zijn, dan is dat op andere foto's veel duidelijker in beeld gebracht")

30

31 Media-educatie Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur 2008


Download ppt "BEELDMANIPULATIE in het nieuws Vroeger en nu. Van wie komt de boodschap? Hoe is het gemaakt? Voor wie is het beeld gemaakt? Wat is de boodschap? Waarom."

Verwante presentaties


Ads door Google