De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Parallelsessie 1.5 Studietijd, lastige tijd? Over het gebruik van studietijd in individuele begeleiding Marc Ophalvens Hogeschool-Universiteit Brussel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Parallelsessie 1.5 Studietijd, lastige tijd? Over het gebruik van studietijd in individuele begeleiding Marc Ophalvens Hogeschool-Universiteit Brussel."— Transcript van de presentatie:

1 Parallelsessie 1.5 Studietijd, lastige tijd? Over het gebruik van studietijd in individuele begeleiding Marc Ophalvens Hogeschool-Universiteit Brussel

2 Studeren vereist “Zelfcontrole” = Het zelf in de hand nemen van de realisatie van je projecten/ doelstellingen en in functie daarvan kunnen weerstaan aan verleidingen en minder prettige activiteiten (studeren) onder-nemen

3 Zelfcontrole impliceert aan competenties »studeertijd vrijmaken »moeite doen /inspanningen leveren »doorbijten »lange termijn perspectief »realistisch inschatten van zichzelf en taakvereisten »kunnen weerstaan aan verleiding/afleiding »plannen »zich engageren t.o.v. zichzelf

4 Zelfcontrole als competentie betekent dan = uw situatie zo organiseren dat ze u veel gemakkelijker aanzet om iets te doen (=stimuluscontrole) en voor uzelf te zorgen dat daar een bekrachtiging (zelf- beloning) op volgt, en als belemmeringen/problemen zich voordoen, deze aanpakken of uit de wegruimen (=stimulus-respons interventies)

5 Gebrek aan zelfcontrole op studievlak = (Problematisch) uitstelgedrag »Wanneer iemand: –Weet wat hij wil doen –Dit ook kan doen –Dit steeds opnieuw probeert of het zich steevast voorneemt –Maar er niet toe komt –En zich daar slecht bij voelt (of niet)

6 Typering van de uitsteller »Vermijdt inspanning / moeite doen »voorkeur voor comfort »Wegens niet geleerd »Minderheid omwille van angst (passieve faalangst) »Zelfoverschatting »Onderschatting van de taakvereisten »Neiging tot opgeven = “het zit er niet meer in” »Werkt afhankelijk van –goesting / in de mood zijn –tijdsdruk – deadlines –externe prikkels/ aktiviteiten

7 Werken aan meer zelfcontrole »beschikbare tijd in kaart brengen en “tijdbestedingskeuzes” maken »gedetailleerde analyse van studeergedrag en niet-studeer-gedrag met studietijd- registratie als base-line meting »zelfcontroleprincipes toegepast in afspraken en engagement, met studietijd-registratie als continue feedback en essentiele begeleidingstool

8

9 Gedetailleerde analyse volgens Gedragsanalyse model »S R C »Aanzetten tot Gedrag Consequenties studeren »Aanzetten tot niet-studeren (verleiders/afleiders) = in detail in kaart brengen / zeer concreet bevragen

10 Zelfcontroleprincipes toegepast »Zelfobservatie  Studieregistratie per studiemoment »Doelstelling  In aantal uren  Per week  Per studiemoment

11 Week: van maandag … t/m zondag … Datum Di 8-10 Van…. Tot…. Pauze tot: 16u10-17u40 Pauze tot: 20u Wat gedaan (vak/activiteit/hoev eelheid) Economie oefeningen hfst. 2 §3/ 4 oef. Concentratie (0  10) 7 BemerkingTotale studietijd 1u30 Pauze tot: ….Pauze tot: Weekdoel:Weektotaal:

12 Zelfcontroleprincipes toegepast Strategieën om de geplande studietijd waar te maken »Bureau-organisatie »Beginmoment »Eerst inspanning dan ontspanning »Vervelende taken »Leuke, gemakkelijke … taken »Pauzes »Lege/ verloren momenten …

13 Begeleiden naar meer zelfcontrole: gedragstherapeutisch werken »Afspraken op maat gesneden »Engagement »Niet proberen maar DOEN »Moet moeite kosten (“doorbijtmomenten”) »Onderhandelen »Keuzevrijheid »Afspraken bijsturen »No–nonsens »Aanmoedigen / steunen

14 Vb: Zelfcontrole-programma voor S Motto: wat je jezelf oplegt doe je ook 1.20 uur ( NIET PROBEREN maar DOEN) - ma + di : begin met 2u wisk 2.Indien thuis om 14u: beginnen om 14u15 Indien thuis om 17u: beginnen om 17u15 3. per half uur, dan 5’ pauze na 2x half uur mag langere pauze steeds vooropstellen hoe lang pauze nemen

15 Voorbeeld (vervolg) 4.GSM afzetten / Computer niet aanzetten (ook niet bij korte pauzes) 5.ELK HALF UUR TELT vanaf NU: gebruik ook kleine tussendoor momenten waarvan je gemakkelijk denkt “het is de moeite niet” 6.Beschouw studeren als bokswedstrijd. Bal je vuisten en versla je cursus als tegenstander Ik verbind er mij ten stelligste toe mij aan deze afspraken te houden Datum: Handtekening SUCCES !

16 Aanmoedigen, steunen: mail vb. Beste Bram Blijven volhouden en blijven zorgen dat je op het einde van de week voldoende uren achterovergeslagen hebt (het klinkt bijna als het achteroverslagen van zoveel pinten), en zo aktief mogelijk met je stof bezig zijn …

17 Aanmoedigen, steunen: mailvb. Beste Bram Voor een vrijdag vind ik dat in elk geval niet slecht, nu nog even ddd (dapper door doen) zodat je tevreden op de week kan terugkijken Succes! Beste groeten


Download ppt "Parallelsessie 1.5 Studietijd, lastige tijd? Over het gebruik van studietijd in individuele begeleiding Marc Ophalvens Hogeschool-Universiteit Brussel."

Verwante presentaties


Ads door Google