De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KEEP IT SIMPLE, KEEP IT RELEVANT Interactieve televisie in Nederland aan het begin van de 21 e eeuw 20 februari 2003 AfstudeercolloquiumRuud van Buren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KEEP IT SIMPLE, KEEP IT RELEVANT Interactieve televisie in Nederland aan het begin van de 21 e eeuw 20 februari 2003 AfstudeercolloquiumRuud van Buren."— Transcript van de presentatie:

1 KEEP IT SIMPLE, KEEP IT RELEVANT Interactieve televisie in Nederland aan het begin van de 21 e eeuw 20 februari 2003 AfstudeercolloquiumRuud van Buren

2 Agenda Inleiding Onderzoeksvraag Methode Definities Interactieve televisie in Nederland Interactieve televisie in Engeland Mogelijke trends en de PVR Conclusies en aanbevelingen

3 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Inleiding Afstudeerperiode 2 april 2002 tot 1 jan. 2003 NOS-bestuur  Publieke Omroep Afdeling DTA (Distributie, Technologie & Automatisering) Pilotproject ITV van Publieke Omroep

4 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Pilotproject ITV (1) In oktober 2000 stelde de NOS fl. 2,5 miljoen beschikbaar voor het eerste Nederlandse ITV project Mediakabel en UPC introduceerden digitale kabeltelevisie in Nederland Innovatie van TV blijft belangrijk ITV had al een zekere populariteit in Engeland, Italië en Spanje opgebouwd SBS en HMG hadden plannen voor ITV

5 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Pilotproject ITV (2) NOS vertegenwoordigt belangen van alle Nederlandse landelijke publieke omroepen (volgens Media-wet) Stimuleren, accommoderen van alle publieke omroepen in ITV project Kennisoverdracht onder omroepen (leertraject) Demonstreren ITV aan het Nederlandse publiek

6 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Pilotproject ITV (3) “Call for Proposals 2001” Negen omroepen STER Video

7 Afstudeercolloquium Ruud van Buren

8 Onderzoeksvraag (1) “Wat zijn de sterktes en zwaktes van interactieve televisie in Nederland en Engeland en welke sterktes zouden kunnen leiden tot een doorbraak van interactieve televisie in Nederland aan het begin van de 21 e eeuw?”

9 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Onderzoeksvraag (2) Toelichting Publieke Omroep spreekt van een doorbraak als een substantieel deel van de Nederlandse bevolking daadwerkelijk interactieve televisie kan ontvangen en gebruiken. Interactieve televisie moet een substantieel marktaandeel hebben of de potentie hiervoor in zich hebben.

10 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Subvragen (1) Wat is televisie? Wat is digitale televisie? Wat is enhanced televisie? Wat is persoonlijke televisie? Wat is interactie? Wat is interactieve televisie?

11 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Subvragen (2) Vragen voor Nederland en Engeland Wat is de stand van zaken op het gebied van interactieve televisie? Wordt een bestaand televisieprogramma interactief gemaakt of worden er nieuwe interactieve formats ontwikkeld? Wat zijn de ervaringen met interactieve televisie? Hoe ziet de toekomst eruit voor interactieve televisie?

12 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Subvragen (3) Trends en mogelijk toekomstige technologieën Wat zijn huidige trends? Wat zijn mogelijk toekomstige technologieën? Wat is een personal videorecorder? Welke invloed kan de personal videorecorder hebben op de ontwikkeling van interactieve televisie?

13 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Methode Participerend veldonderzoek Bij een participerend veldonderzoek is de onderzoeker zelf deel van dat wat wordt onderzocht.

14 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Methode Waarom participerend veldonderzoek? Omdat het afstudeeronderzoek in het betreffende praktijkveld en dichtbij de bron van gegevens kon plaatsvinden; Er kon eenvoudig empirisch materiaal worden verzameld, doordat het onderzoek dichtbij de bron kon plaatsvinden; Vanwege het feit dat het onderzoeksgebied op het moment erg dynamisch is; Omdat de onderzoeker van binnenuit de organisatie onderzoek kon doen.

15 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Definities (1) Digitale televisie Digitale televisie is een technologie die geluid, beeld en data encodeert in digitaal formaat; de overdracht, het ontvangen en decoderen van het signaal heeft eveneens een digitaal formaat. Digitale televisie belooft een betere beeld- en geluidskwaliteit en maakt nieuwe diensten mogelijk. (Van Vliet, 2002)

16 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Definities (2) Enhanced televisie Enhanced televisie is een dienst, waarbij het reguliere televisieprogramma verrijkt wordt met extra mogelijkheden zoals het opvragen van informatie over het programma, het lokaal meespelen van een quiz of via een applicatie kunnen schakelen tussen meerdere videostromen, waarbij er geen terugkoppeling plaatsvindt met de aanbieder van deze selectie. Deze mogelijkheden worden meegezonden met het televisiesignaal en kunnen worden getoond op het beeldscherm wanneer de kijker hierom vraagt.

17 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Definities (3) Persoonlijke televisie Persoonlijke televisie is een dienst die timeshiften ondersteunt en de adoptie van informatie over televisieprogramma’s mogelijk maakt naar de voorkeuren van de gebruiker. Gebruikersvriendelijkheid speelt bij persoonlijke televisie een hoofdrol. (Van Vliet, 2002)

18 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Definities (4) Wat is interactiviteit? Interactiviteit is een uitdrukking van de mate waarin binnen een reeks van communicatie- uitwisselingen, elke derde (of latere) transmissie (of boodschap) gerelateerd wordt aan eerdere uitwisselingen die refereerden aan nog eerdere transmissies. (Rafaeli, 1988)

19 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Definities (5) Mate van interactiviteit De twee- of meerzijdigheid van communicatieve acties (Plaatsdimensie); De synchroniteit van communicatieve acties (Tijdsdimensie); De controle van communicatieve acties (Handelingsdimensie); Het begrip van communicatieve acties (Mentale dimensie). (Van Dijk, 1999)

20 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Definities (6) Interactieve televisie Interactieve televisie is tweeweg televisie, waarbij kijkers keuzes kunnen maken in programmering en input kunnen leveren aan het programma. (Jensen en Toscan, 1999)

21 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Definities (7) Interactiviteit van interactieve televisie 1 SelecterenSchakelen 2 ReagerenMenukeuzes maken 3 ActerenProduceren info 4 Uitwisselen/interacterenCommuniceren (Van Dijk, Heuvelman en Peters, 2002)

22 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Retourpad en soort ITV Drie vormen van interactieve televisie 1.Settop box ITV 2.Hybride ITV 3.Internet ITV (Van Dijk, Heuvelman en Peters, 2002)

23 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Retourpad en soort ITV Drie vormen van interactieve televisie 1.Settop box ITV waarbij het retoursignaal via de afstandbediening en settop box gaat. De settop box kan dit doen via de kabel of via een telefoonmodem. 2.Hybride ITV 3.Internet ITV (Van Dijk, Heuvelman en Peters, 2002)

24 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Retourpad en soort ITV Drie vormen van interactieve televisie 1.Settop box ITV 2.Hybride ITV waarbij het retoursignaal via andere mediavormen als voice response, SMS of het Internet gaat. 3.Internet ITV (Van Dijk, Heuvelman en Peters, 2002)

25 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Retourpad en soort ITV Drie vormen van interactieve televisie 1.Settop box ITV 2.Hybride ITV 3.Internet ITV waarbij televisiesignalen via de personal computer worden bekeken en op gereageerd kan worden via de pc. Het televisiesignaal wordt dan aangeboden via een technologie als ADSL. Het is gebaseerd op het Internet Protocol (IP). (Van Dijk, Heuvelman en Peters, 2002)

26 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Publieke Omroep en definitie ITV Definitie ITV van Publieke Omroep Interactieve televisie is “televisie waar je aan mee kunt doen”. Niet alleen via de afstandsbediening, maar ook via de telefoon, SMS of e-mail.

27 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Interactieve televisie in Nederland Stand van zaken ITV in Nederland in embryonale fase 80.000 settop boxes aanwezig Alleen via kabel 900.000 breedband aansluitingen eind 2002 Ontwikkeling formats

28 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Interactieve televisie in Nederland Gebrek aan investeringen Gebrekkige regulering Te hoge verwachtingenPotentiële interesse Meer selectie dan interactieMogelijkheid themakanalen en portals Onrijpe technologieBeschikbare infrastructuur OnbekendheidInvesteringen door Publieke Omroep ZwaktesSterktes

29 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Interactieve televisie in Engeland Stand van zaken Toonaangevend in de wereld 9 miljoen huishoudens ontvangen DTV Voornamelijk via satelliet 1 miljoen breedband aansluitingen Ontwikkeling formats

30 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Interactieve televisie in Engeland Grote bekendheid Veel geavanceerde programma’s Groot bereik Betere opleiding en ontwikkeling Onbekendheid behoeftes kijkerGroter kijkersaandeel Kritische consumentIntegratie Gesloten standaardenGering aantal gratis tv-kanalen Schaarse ruimte voor dienstenBeschikbare infrastructuur Passiviteit kijkersGoede voorbereiding ZwaktesSterktes

31 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Mogelijke trends en de PVR Trends Short Message Service (SMS) Breedband Internet en IBC Multimedia Home Platform (MHP)

32 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Mogelijke trends en de PVR Personal Videorecorder (PVR) Video met harde schijf Netprofilering Reclameboodschappen “Off the shelf consuming”

33 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Mogelijke trends en de PVR Mogelijke toekomst Internet-ITV ter vervanging Settop box-ITV? SMS zorgt voor inkomsten PVR als doorbraak voor DTV? MHP en PVR redding voor kabel?

34 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Conclusies Onderzoeksvraag “Wat zijn de sterktes en zwaktes van interactieve televisie in Nederland en Engeland en welke sterktes zouden kunnen leiden tot een doorbraak van interactieve televisie in Nederland aan het begin van de 21 e eeuw?”

35 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Conclusies Sterktes en zwaktes Verschil: de sterktes van Engeland zijn de zwaktes van Nederland Overeenkomst: gebrek aan regulering en het gebruik van één open standaard Afwachtende houding kabelmaatschappijen

36 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Conclusies Personal Videorecorder Niet ondertekenen kabelconvenantPersonal Videorecorder Gesloten standaardenToekomstige open standaarden BedreigingenKansen

37 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Aanbevelingen Publieke Omroep Onbekendheid verkleinen Nationaal logo en activeren kijkers Gebruik open standaard en vorming alliantie Omschakeling analoog naar digitaal voor ether en kabel Pilots Publieke Omroep ook via andere platformen Meer samenwerking in Europees verband Cursussen en voorlichten eigen omroepen Inzet “killer applications” om vraag naar ITV te bevorderen 24-uurs portal met nieuws en digitale radio In de gaten houden opkomst PVR

38 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Aanbevelingen Wetenschap Onderzoek naar de maximale hoeveelheid informatieverwerking bij kijkers Onderzoek naar de meest geschikte grafische gebruikersinterface Onderzoek naar behoeften interactieve kijkers Ondersteunen, adviseren en testen van “echte” interactieve programma’s

39 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Quotes (1) Scott Gronmark “Don’t scare them, get them used to the concepts and don’t bore them. First make them use it and become familiar with the functionality of ITV, then the investment money will begin to come in.”

40 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Quotes (2) Alex Owens “Keep it simple, keep it relevant”

41 Afstudeercolloquium Ruud van Buren

42 Afronding Bedankt voor uw aandacht Zijn er vragen?

43 Afstudeercolloquium Ruud van Buren Einde

44 Afstudeercolloquium Ruud van Buren


Download ppt "KEEP IT SIMPLE, KEEP IT RELEVANT Interactieve televisie in Nederland aan het begin van de 21 e eeuw 20 februari 2003 AfstudeercolloquiumRuud van Buren."

Verwante presentaties


Ads door Google