De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE MARIKE HOEKSTRA EN OSKAR MAARLEVELD.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE MARIKE HOEKSTRA EN OSKAR MAARLEVELD."— Transcript van de presentatie:

1 ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE MARIKE HOEKSTRA EN OSKAR MAARLEVELD

2 AANLEIDING Kunstonderwijs in het V.O.: 1)Sluit niet voldoende aan bij leefwereld jongeren 2)Sluit onvoldoende aan bij hedendaagse kunstpraktijk 3)Sluit niet aan bij actuele ontwikkelingen zoals: globalisatie, culturele hybriditeit, identiteit etc. (Klatser, R. (2010) Flip & Flap en de Altermoderniteit: kunstonderwijs in een altermoderne wereld. In: Divers. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten)

3 CONTEXT KUNSTONDERWIJS Authentieke kunsteducatie Kunsteducatie en diversiteit Visual Culture Art Education Flexibele curricula Hybride Kunsteducatie Postmoderne Kunsteducatie

4 THE ALTERMODERN Tate Triennial 2009, curator: Nicolas Bourriaud ‘ … why is it that globalization has so often been discussed from sociological, political, and economic points of view, but almost never from an aesthetic perspective? How does this phenomenon affect the world of form? Bourriaud, N. (2009) The Radicant, New York: Lucas and Sternberg.

5 KUNST IN EEN TIJDPERK VAN GLOBALISERING (VOLGENS BOURRIAUD) Dynamische opvatting van cultuur: cultuur is niet gelijk aan afkomst Continue reiservaring (letterlijk en figuurlijk) Kunstenaars gaan uit van een dynamische mondiale cultuur die wij allen delen en (mede) vormgeven en waarin mix en verandering centraal staan

6 VOORBEELD Pascal Martinhe Tayou BORDERS

7 HETEROCHRONIA Tacita Dean

8 VIATORISATION Simon Starling

9 ModernismePostmodernismeAltermodern RadicalRhizoomRadicant

10 VERTALING ALTERMODERN NAAR KUNSTEDUCATIE De reis als kunstwerk → Procesgericht Veranderde opvatting cultuur →Intercultureel Meervoudigheid → Leerlinggestuurd

11 ONDERZOEKSPROJECT Samenwerking onderzoekers en docentenopleiding BKV Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten 6 docenten V.O. scholen Amsterdam, Hilversum en Groningen Beperkte periode (8 weken) Beperkte deelname: 1 klas per docent Medefinanciering door het AFK

12 PROCESGERICHT Onvoorspelbaar, ruimte voor experiment en onderzoek. Technieken en-passant leren, stimuleren van digitale en niet-conventionele media.

13 Valkuil: spanningsboog is weg “Er is geen doel” Belang van persoonlijk archief Neem de tijd voor individuele begeleiding, modelleer (altermoderne) creatieve processen, documenteer processen en reflecteer op concrete tussenproducten.

14 INTERCULTUREEL Jan Hoek Thematische aanpak, hedendaagse kunst, betrekken van culturele achtergrond en subcultuur van de leerling Geen grens hoge/lage kunst.

15 Aanbevelingen: Nadruk op uitwisseling. Gebruik expliciete interventies, hedendaagse kunst en centrale thema’s die ruimte bieden aan persoonlijke ervaringen. Valkuil: Actuele kunst en interculturele inhoud worden een ‘moetje’

16 LEERLING-GESTUURD Leerling neemt beslissingen over materiaal, vorm, onderwerp, proces. Dialoog en samenwerking. Eigen leefwereld en fascinaties staan centraal. Valkuil leerlinggestuurd: Werk blijft op “safe” Aanbevelingen: Nadruk op kleine narratief. Wees flexibel, toenemende autonomie, gebruik ‘enabling constraints’, differentiatie.

17 RELEVANTIE VOOR DE DOCENTENOPLEIDING Publicatie Conferentie Nascholing Lezingen Keuzevak Onderdeel curriculum didactiek

18 ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE Download: kunsteducatie/ Contact:


Download ppt "ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE MARIKE HOEKSTRA EN OSKAR MAARLEVELD."

Verwante presentaties


Ads door Google