De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College 7 Beeldvorming en historisch bewustzijn 13 juni 2006 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "College 7 Beeldvorming en historisch bewustzijn 13 juni 2006 1."— Transcript van de presentatie:

1 College 7 Beeldvorming en historisch bewustzijn 13 juni 2006 1

2 Indeling Beeldvorming Referaat Beeldvorming over Ottomanen Oriëntalisme Postkoloniale theorie Historisch bewustzijn Referaat Historisch bewustzijn Analyse bron 2

3 Romantiek 3

4 Nationalisme 4

5 Beeldvorming 5

6 Oriëntalisme De slachting van Chios (1824, olieverf, Louvre, Parijs) Ferdinand V.E. Delacroix 6

7 De Sultan van Marokko en zijn entourage (1845, olieverf, Musée des Augustins, Toulouse) Ferdinand V.E. Delacroix 7

8 Intocht van de kruisvaarders in Constantinopel (1840, olieverf, Louvre, Parijs) Ferdinand V.E. Delacroix 8

9 Oriëntalisme Beeldvorming: kunst, architectuur Intellectuele houding: - grote belangstelling vanaf 18e eeuw (Montesquieu: Perzische brieven) - institutionalisering vanaf 19e eeuw als academische discipline - archiefonderzoek vanaf 20e eeuw (Bernard Lewis) politieke houding? 9

10 Postkoloniale theorie filosofische en literaire stroming Kritiek op Oriëntalisme Westerse postkoloniale literatuur gezien als vorm van neo-kolonialisme. Oriëntalisme is een geïnstitutionaliseerde vorm van postkolonialisme (Edward Said) 10

11 Kritiek op postkoloniale theorie 1) er is geen aantoonbaar verband tussen Oriëntalisme en politiek beleid. 2) elke wetenschap bestudeert het ‘andere’ 3) Oriëntalisme is divers 4) postkoloniale theorie is ‘self-defeating’ 5) postkoloniale theorie heeft politieke agenda 11

12 ‘Linguistic Turn’ Invloed van taalfilosofie Filosofie en menswetenschappen concentreren zich op ‘taal die de realiteit construeert’ (post)structuralisme: Ferdinand de Saussure, Jacques Derrida 12

13 De politisering van het debat Bernard Lewis (1916-) Oriëntalist (Princeton) Joodse achtergrond Persoonlijke betrokkenheid Archiefonderzoek Ottomaanse Rijk Kruistochten verlate reactie op islamitisch imperialisme Lanceerde term ‘clash of civilisations’ ‘Crisis of islam’ Connecties met neo-cons VS in Midden-Oosten: interventie in ‘intern conflict’ Edward Said (1935-2003) Postkoloniale theorie (Columbia) Palestijnse achtergrond Persoonlijke betrokkenheid Literair-kritische wetenschap Kruistochten westers proto-imperialisme Bestreed idee ‘clash of civilisations’ Postkoloniale machtsstructuren Connecties met Palestijnse authoriteit VS in Midden-Oosten: ‘New Crusades’ 13

14 Saladin en Saddam Hussein 14

15 Nebukadnezar en Saddam Hussein 15

16 Elizabeth Sibbery: The past is a ‘quarry for imagery’. 16

17 17

18 De Al-Sadr clan Muhammad Baqir al Sadr (1933-1980): islamist; ‘populair kalifaat’ Mohammed al-Sadr (neef): 1920 revolutie tegen Britten Musa al-Sadr (1928-) (neef) Shi-ieten in Libanon Muhammad Mahdi as-Sadr Muhammad Sādiq as-Sadr Neef Baqir, Sayyid Mohammad Sadeq al-Sadr (1933-1999) Ayatollah Muqtada al-Sadr (1973-) Al-Mahdi leger 18

19 Interactionisme - interactionisme: sociologische methode die interactie tussen groepen en individuen analyseert - Theorema van William Thomas (1928): ‘Als mensen situaties als werkelijk beschouwen, zijn de gevolgen ervan ook werkelijk’ 19

20 Bron Fatwah, 23 februari 1998, van het Wereldwijde islamitisch front voor jihad tegen joden en kruisvaarders 20


Download ppt "College 7 Beeldvorming en historisch bewustzijn 13 juni 2006 1."

Verwante presentaties


Ads door Google