De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs Voorstelling resultaten 28 mei 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs Voorstelling resultaten 28 mei 2015."— Transcript van de presentatie:

1 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs Voorstelling resultaten 28 mei 2015

2 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Onderzoeksteam Promotor-coördinator prof. Rianne Janssen Inhoudelijke partners prof. Dirk De Bock prof. Johan Deprez prof. Dirk Janssens Kernpromotoren prof. Bieke De Fraine prof. Sarah Gielen prof. Francis Tuerlinckx prof. Wim Van den Noortgate Projectcoördinatie Eef Ameel, Barbara Luyten, Gudrun Vanlaar, Daniël Van Nijlen Toetsontwikkeling Marijke De Meyst, Miet Bijnens, Stephan Wellecomme, Peter Weyenberg, Jos Willems Data-analyse Jo Denis, Lien Willem Organisatie Marjan Crynen, Sabine Beringhs, Evelyn Goffin, Anne Grosemans

3 Overzicht

4 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Overzicht De peiling wiskunde Beschrijving van de steekproeven Behandelen eindtermen Behalen eindtermen o aso – basisvorming o aso – specifieke eindtermen o kso en tso Besluit

5 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN De peiling wiskunde Toetsen

6 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Een drieledige peiling Drie sets eindtermen = drie sets toetsen 1. aso basisvorming 2. aso specifieke eindtermen (pool wiskunde) 3. kso en tso

7 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN De grote lijnen van een peilingsproject 7 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015

8 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN De grote lijnen van een peilingsproject 8 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015

9 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering De grote lijnen van een peilingsproject 9 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015

10 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering De grote lijnen van een peilingsproject 10 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015

11 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering De grote lijnen van een peilingsproject 11 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015

12 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering De grote lijnen van een peilingsproject 12 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015

13 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering De grote lijnen van een peilingsproject 13 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015

14 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering De grote lijnen van een peilingsproject 14 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015 meetschaal makkelijkste opgave moeilijkste opgave

15 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering De grote lijnen van een peilingsproject 15 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015 meetschaal makkelijkste opgave moeilijkste opgave

16 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering De grote lijnen van een peilingsproject 16 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015

17 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering De grote lijnen van een peilingsproject 17 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015

18 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN De grote lijnen van een peilingsproject 18 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering

19 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN De grote lijnen van een peilingsproject 19 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering

20 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN De grote lijnen van een peilingsproject 20 okt ma 2013jan - apr 2013 mei 2013mei 2014 sept – dec 2014 jan – mei 2015 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering

21 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN aso – basisvorming Eindtermen opgedeeld in 6 toetsen: o Reële functies o Exponentiële functies o Goniometrische functies o Afgeleiden o Problemen oplossen met functies en afgeleiden o Statistiek

22 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN aso – specifieke eindtermen Specifieke eindtermen opgedeeld in 4 toetsen: o Algebra o Analyse o Ruimtemeetkunde o Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde

23 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN kso en tso Eindtermen opgedeeld in 3 toetsen: o Functies met tabellen en grafieken o Functies met algebra o Statistiek

24 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN De peiling wiskunde Verloop afname

25 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Afnamedesign aso basisvorming o 4 toetsboekjes: telkens 3 van de 6 toetsen o 4 lesuren aso specifieke eindtermen o 4 toetsboekjes: telkens 2 van de 4 toetsen o 4 lesuren kso - tso o alle leerlingen de 3 toetsen o 4 lesuren

26 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Instructies - algemeen

27 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Instructies – tips aso basisvorming

28 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Instructies – tips kso en tso

29 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Voorbeeld formularium

30 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Beschrijving van de steekproeven

31 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN De steekproeven aso: 4004 lln (waarvan 1579 pool wiskunde) 64 scholen kso en tso: 1637 lln 62 scholen

32 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Achtergrondinformatie

33 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Geslacht

34 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Schoolse achterstand

35 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Thuistaal

36 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Opleidingsniveau moeder

37 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Diploma leerkracht

38 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN STEM-beleid

39 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Behandelen eindtermen

40 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Behandelen eindtermen aso basisvorming NeeDeelsJa N%% Reële functies ET ET ET Exponentiële functies ET ET ET ET Goniometrische functies ET ET ET ET ET ET

41 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Behandelen eindtermen aso basisvorming NeeDeelsJa N%% Afgeleiden ET ET ET ET Problemen oplossen met functies en afgeleiden ET ET ET ET Statistiek ET ET ET ET

42 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Behandelen eindtermen aso specifieke eindtermen NeeDeelsJa N%% Algebra ET ET ET ET ET Analyse ET ET ET ET ET

43 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Behandelen eindtermen aso specifieke eindtermen NeeDeelsJa N%% Ruimtemeetkunde ET ET ET Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde ET ET ET

44 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Behandelen eindtermen kso en tso NeeDeelsJa N%% Functies met tabellen en grafieken ET ET ET Functies met algebra ET Statistiek ET ET ET

45 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Behalen eindtermen Cesuurbepaling

46 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Meetschaal makkelijkste opgave moeilijkste opgave per toets OPGAVEN ordenen op meetschaal naar moeilijkheidsgraad hoe? - niet door onderzoekers - wel volgens resultaten van de leerlingen in de peiling

47 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Analyses OPGAVEN LEERLINGEN volgens moeilijkheidsgraad volgens vaardigheid beheersing in termen van kansen

48 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Centrale vraag Welke opgaven moeten leerlingen aankunnen opdat we kunnen zeggen dat ze de eindtermen beheersen? Wie? Leerkrachten, pedagogisch adviseurs/begeleiders, lerarenopleiders, inspectie, beleidsmedewerkers Niet de onderzoekers 48 Cesuurbepaling

49 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN cesuur bepalen makkelijkste opgave moeilijkste opgave bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen cesuur hoe? -meetschaal in twee delen -streep boven de laatste opgave die een leerling nog moet beheersen

50 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN analyses cesuur bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen OPGAVEN LEERLINGEN deze leerlingen beheersen (minstens) de eindtermen deze leerlingen beheersen de eindtermen niet

51 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Behalen eindtermen Resultaten

52 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN aso - basisvorming

53 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

54 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Resultaten per leerlingengroep

55 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Resultaten per leerlingengroep

56 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Resultaten per studierichting

57 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Detail pool wiskunde Reële functiesExponentiële functiesGoniometrische functies Aantal leerlingen Percentage leerlingen dat de eindtermen behaalt Aantal leerlingen Percentage leerlingen dat de eindtermen behaalt Aantal leerlingen Percentage leerlingen dat de eindtermen behaalt Economie-wiskunde 6 uren wiskunde uren wiskunde Klassieke talen-wiskunde 6 uren wiskunde uren wiskunde uren wiskunde Moderne talen-wiskunde 6 uren wiskunde Wetenschappen-wiskunde 6 uren wiskunde uren wiskunde uren wiskunde

58 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Detail pool wiskunde Afgeleiden Problemen oplossen met functies en afgeleidenStatistiek Aantal leerlingen Percentage leerlingen dat de eindtermen behaalt Aantal leerlingen Percentage leerlingen dat de eindtermen behaalt Aantal leerlingen Percentage leerlingen dat de eindtermen behaalt Economie-wiskunde 6 uren wiskunde uren wiskunde Klassieke talen-wiskunde 6 uren wiskunde uren wiskunde uren wiskunde Moderne talen-wiskunde 6 uren wiskunde Wetenschappen-wiskunde 6 uren wiskunde uren wiskunde uren wiskunde

59 Samenhang achtergrondkenmerken met toetsprestaties

60 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Overzicht kenmerken context en input LeerlingkenmerkenSchoolkenmerken GeslachtSchooltype LeeftijdOnderwijsnet ThuistaalVerstedelijkingsgraad LeermoeilijkhedenGOK-concentratiegraad Sociaal-economische status Studierichting

61 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies VariabeleN%/MCOEFSFsign Intercept187046,2210,846*** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen°392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde33886,22%

62 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies VariabeleN%/MCOEFSFsign Intercept187046,2210,846*** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen°392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde33886,22% Economie-moderne talen uur wiskunde5413,78%1,6171,246

63 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies VariabeleN%/MCOEFSFsign Intercept187046,2210,846*** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen°392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde33886,22% Economie-moderne talen uur wiskunde5413,78%1,6171,246 Humane wetenschappen229-1,6850,802* Humane wetenschappen 2-3 uur wiskunde 18580,79% Humane wetenschappen uur wiskunde4419,21%1,2161,335

64 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies VariabeleN%/MCOEFSFsign Intercept187046,2210,846*** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen°392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde33886,22% Economie-moderne talen uur wiskunde5413,78%1,6171,246 Humane wetenschappen229-1,6850,802* Humane wetenschappen 2-3 uur wiskunde 18580,79% Humane wetenschappen uur wiskunde4419,21%1,2161,335 Grieks-Latijn244,3231,514** Klassieke en moderne talen1190,3300,946 Klassieke talen-talen 2-3 uur wiskunde9882,35% Klassieke talen-talen 4-5 uur wiskunde2117,65%2,6801,919

65 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies VariabeleN%/MCOEFSFsign Intercept187046,2210,846*** Studiegebied Pool wetenschappen Economie-wetenschappen606,2451,384*** Economie-wetenschappen 4 uur wiskunde4676,67% Economie-wetenschappen 5-6 uur wiskunde1423,33%0,5022,322 Klassieke talen - wetenschappen1107,8661,106*** Klassieke talen-wetenschappen 4 uur wiskunde6660,00% Klassieke talen-wetenschappen uur wiskunde4440,00%0,3741,555 Moderne talen-wetenschappen1174,8140,933*** Moderne talen-wetenschappen 4 uur wiskunde9782,91% Moderne talen-wetenschappen 5-6 uur wiskunde2017,09%3,7022,035 Sport428,6031,908***

66 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies VariabeleN%/MCOEFSFsign Intercept187046,2210,846*** Studiegebied Pool wiskunde Economie-wiskunde9710,3601,031*** Economie-wiskunde 6 uur wiskunde 7375,26% Economie-wiskunde 7 uur wiskunde2020,62%3,6081,860 Economie-wiskunde 8 uur wiskunde44,12%-3,8533,496 Klassieke talen - wiskunde12313,4731,113*** Klassieke talen-wiskunde 6 uur wiskunde6552,85% Klassieke talen-wiskunde 7 uur wiskunde2822,76%1,0911,749 Klassieke talen-wiskunde 8 uur wiskunde3024,39%4,9771,538** Moderne talen-wiskunde219,2471,680*** Wetenschappen-wiskunde53610,8540,737*** Wetenschappen-wiskunde 6 uur wiskunde27952,05% Wetenschappen-wiskunde 7 uur wiskunde9317,35%1,9541,132 Wetenschappen-wiskunde 8 uur wiskunde16430,60%5,4350,745***

67 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN

68

69

70

71

72

73 Leerlingkenmerken Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Jongens Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) voor op leeftijd één jaar achter meer dan één jaar achter - - Beperkingen bij het leren Dyslexie Dyscalculie- - ADHD - ASS+ +

74 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Gunstige sociaal-economische status van het gezin Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal - Uitsluitend andere taal - Stimulerend thuisklimaat voor wetenschap en techniek+ + Attitude van ouders tegenover wiskunde Gezinskenmerken

75 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Attitudes Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Elaboratieve studiemethode Controlerende studiemethode Intrinsieke motivatie voor wiskunde Instrumentele motivatie voor wiskunde Academisch zelfconcept wiskunde Wiskunde in de toekomst++++++

76 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Diploma leerkracht Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Diploma leerkracht (t.o.v. master wiskunde) master in een verwant domein master in een opleiding met een sterke wiskundige component - master in een opleiding waarin wiskunde een hulpwetenschap is - -- ander diploma

77 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN aso – specifieke eindtermen

78 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

79 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Resultaten per leerlingengroep

80 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Resultaten per leerlingengroep

81 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Resultaten per studierichting AlgebraAnalyse Ruimte- meetkunde Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde Economie-wiskunde Klassieke talen-wiskunde Moderne talen-wiskunde (6u) Wetenschappen-wiskunde

82 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Resultaten per studierichting AlgebraAnalyse Ruimte- meetkunde Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde Economie-wiskunde uren wiskunde uren wiskunde Klassieke talen-wiskunde uren wiskunde uren wiskunde uren wiskunde Moderne talen-wiskunde (6u) Wetenschappen-wiskunde uren wiskunde uren wiskunde uren wiskunde

83 Samenhang met toetsprestaties

84 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Leerlingkenmerken Algebra Analyse Ruimtemeetkunde Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde Jongens ++ Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) voor op leeftijd++++ meer dan één jaar achter Beperkingen bij het leren Dyslexie- ADHD ASS

85 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN kso en tso

86 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

87 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Resultaten per leerlingengroep

88 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Resultaten per leerlingengroep

89 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Resultaten per studierichting Functies met tabellen en grafieken Functies met algebraStatistiek Chemie Chemie (3 of 4) Techniek-wetenschappen (6) Handel Boekhouden-informatica (4 of 5) Handel (2 of 3) Informaticabeheer (4) Secretariaat-talen (2) 6108 Hout Houttechnieken (2) Lichaamsverzorging Schoonheidsverzorging (2) 436 Mechanica-elektriciteit Elektrische installatietechnieken (2) Elektromechanica (3 of 4) Industriële wetenschappen (6 of 8) Overige mechanica-elektriciteit (2, 4 of 5)

90 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Resultaten per studierichting Functies met tabellen en grafieken Functies met algebraStatistiek Personenzorg Gezondheids- en welzijnswetenschappen (2 of 3) Jeugd- en gehandicaptenzorg (2 of 3) 722 Sociale en technische wetenschappen (2 of 3) Sport Lichamelijke opvoeding en sport (2 of 3) Toerisme Onthaal en public relations (2) Toerisme (2) Overige tso-studierichtingen (2 tot 6) Kso (2, 3 of 4)

91 Samenhang met toetsprestaties

92 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Leerlingkenmerken Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek Jongens+++ Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) voor op leeftijd één jaar achter - meer dan één jaar achter- - Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie Dyscalculie -- ADHD ASS

93 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Gezinskenmerken Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek Gunstige sociaal-economische status van het gezin Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal-- - Uitsluitend andere taal--

94 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Besluit

95 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Behalen van de eindtermen – aso aso basisvorming o zwakke resultaten maar zeer grote verschillen tussen studierichtingen o binnen pool wiskunde: 8 uur beter o richtingen zonder wetenschappen of wiskunde: zeer laag resultaat (m.u.v. Grieks-Latijn) aso specifieke eindtermen o hele lijn beperkte groep die minimumdoelen bereiken o opvallend contrast tussen 6 en 8 uur

96 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN doelstellingen gerealiseerd bij zeer beperkte groep van leerlingen grote verschillen tussen studierichtingen o koplopers: industriële wetenschappen en techniek- wetenschappen o aantal groepen bijzonder laag: bijv. toerisme, jeugd- en gehandicaptenzorg, schoonheidsverzorging Behalen van de eindtermen – kso en tso

97 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Samenhang met achtergrondkenmerken Jongens beter dan meisjes, ook nog binnen de selecte groep van pool wiskunde (ruimtemeetkunde en statistiek). Verschillen tussen studierichtingen: opvallend groot, ook binnen pool wiskunde. Binnen aso geen samenhang met thuistaal na controle voor o.a. studierichting, kso en tso wel.

98 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Voor alle leerlingen blijkt motivatie voor wiskunde en academisch zelfconcept positief met de resultaten samen te hangen (ook na controle voor aantal uren wiskunde). Weinig systematische effecten van schoolkenmerken en leerkracht- of klaskenmerken. Samenhang met achtergrondkenmerken

99 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Algemene informatie peilingsonderzoek Paralleltoetsen Verdere informatie


Download ppt "STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs Voorstelling resultaten 28 mei 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google