De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015 Wendy Gettemans - 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015 Wendy Gettemans - 1."— Transcript van de presentatie:

1 Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015 Wendy Gettemans - 1

2 Inhoud -Theoretisch kader -Enkele praktijkvoorbeelden Wendy Gettemans - 2

3 3

4 Vertrekpunt Taalontwikkeling is een essentieel onderdeel van de algemene ontwikkeling van het kind! Wendy Gettemans - 4

5 Visietekst Kind & Gezin: taalstimulering en meertaligheid (1) Waarom werken aan taalstimulering en meertaligheid? Het recht van elk kind op ontwikkeling Het recht op participatie Het recht van elk kind op ondersteuning Het recht van elk kind op de ontwikkeling van de thuistaal als deel van zijn identiteit Wendy Gettemans - 5

6 Visietekst Kind & Gezin: taalstimulering en meertaligheid (2) Besluit: algemene taalontwikkeling “(…) Enerzijds wil Kind en Gezin de algemene taalontwikkeling van alle kinderen stimuleren. thuistaal zorgbehoeften Dit gaat over het leren van de thuistaal en het ondersteunen van kinderen met specifieke zorgbehoeften op vlak van taalontwikkeling. Nederlands Anderzijds wil Kind en Gezin het leren van het Nederlands stimuleren. Op die manier worden maximaal kansen gecreëerd en wordt discriminatie tegengegaan.” Meer info: Wendy Gettemans - 6

7 Stelling 1 “Die taalstimulering bij baby’s, dat werkt toch niet goed hoor. Het is vooral de verzorging van de baby’tjes die de meeste aandacht vraagt, aan taalstimulering zal ik later wel aandacht besteden in de peutergroep”. Wendy Gettemans - 7

8 -Taalontwikkeling = essentieel onderdeel ontwikkeling -Vanaf de eerste maanden -Taal de hele dag door -Liedjes, rijmpjes, (knisper)boekjes, klanken Wendy Gettemans - 8

9 Stelling 2: Dialect moet kunnen in de kinderopvang jatoetjawel jattendoetMaar nee ToetoetToch wel Doet ‘n doetHeel zeker niet batoetMaar toch wel Battn’doetMaar nee toch niet bajoatMaar ja toch wel mobatoetMaar jawel Wendy Gettemans - 9 Uit: Wuk zeg je? Het allermooiste en leukste West-Vlaams (uitgeverij De Klaproos)

10 -Afspraken in de opvang -Natuurlijk vs onnatuurlijk -Wat met anderstaligen? Wendy Gettemans - 10

11 Stelling 3 “Aan taalstimulering doe je vooral door boekjes voor te lezen aan de kinderen.” Wendy Gettemans - 11

12 -Boeken zijn een hulpmiddel -Meer dan voorlezen -Taal de hele dag door Wendy Gettemans - 12

13 Stelling 4 “De taalontwikkeling bij kinderen verloopt volgens fasen en is bij elk kind anders. Wanneer een kind blijft “hangen” bij 1 bepaalde fase moeten we ons niet meteen zorgen maken”. Wendy Gettemans - 13

14 -Eentalig vs meertalig -Kennis van de verschillende fasen -Bv. -Bv. n_taal.pdf n_taal.pdf -Positieve evolutie -alarmbel? -Geen vooruitgang, gehoor, geen contact,… Wendy Gettemans - 14

15 Stelling 5 “Communiceren met anderstalige ouders is zo vermoeiend. Vanaf nu vragen we op zijn minst een basiskennis Nederlands of iemand die kan fungeren als tolk”. Wendy Gettemans - 15

16 -Beleid kinderopvang -Vormingen ‘duidelijke taal’ -Pictogrammen, zakwoordenboekjes, … -! Kind laten tolken Wendy Gettemans - 16

17 Stelling 6 “In onze crèche ligt een lijst met wenwoordjes in verschillende talen. Zo kennen we de woordjes ‘schatje’ al in 5 andere talen, nl. Frans, Turks, Arabisch, Russisch en Spaans. Nu kunnen we de kindjes tenminste troosten in hun eigen taal.” Wendy Gettemans - 17

18 Beleid kinderdagverblijf Natuurlijke houding haalbaarheid Non-verbaal = 80% van communicatie Wendy Gettemans - 18

19 Stelling 7 “Liedjes op de achtergrond zijn zowel leuk voor kinderen als begeleiders. En op die manier doen we dan toch ook aan taalstimulering?” Wendy Gettemans - 19

20 -Kinderen leren vooral als het rustig(er) is -Muziek/liedjes als activiteit Wendy Gettemans - 20

21 Stelling 8 “Elle-Estée (2,5 jaar) zegt geen woord. Vaak zit ze gewoon in een boekje te lezen of te kijken naar andere kindjes. Ik ga de ouders melden dat ze best eens contact opnemen met het CB van Kind & Gezin, want dit is toch niet normaal.” Wendy Gettemans - 21

22 -Achtergrond van het kind -Situatie thuis -‘stille periode’ -welbevinden -Niet forceren Wendy Gettemans - 22

23 Stelling 9 “Alex (1,5 jaar ) spreekt thuis Frans. In de kinderopvang wil hij steeds met ‘les voitures’ spelen. Ik zeg dan ‘zeg het nu eens in het Nederlands’ zodat hij toch de twee talen kent hé.” Wendy Gettemans - 23

24 Bij jonge kinderen: impliciet verbeteren Communicatie niet afblokken, maar juiste herhalen Voor jonge kinderen is alles 1 taal Wendy Gettemans - 24

25 Wendy Gettemans - 25 Later nog vragen?


Download ppt "Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015 Wendy Gettemans - 1."

Verwante presentaties


Ads door Google