De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Cultuur & Media | Werkgroep 2 | ehh, theorie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Cultuur & Media | Werkgroep 2 | ehh, theorie."— Transcript van de presentatie:

1 1 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Cultuur & Media | Werkgroep 2 | ehh, theorie

2 2 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Wat gaan we doen? Vragen over hc en huiswerk McLuhan in praktijk Leren lezen Huiswerk voor volgende week 2

3 3 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Vragen naar aanleiding van het hoorcollege?

4 4 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Vragen naar aanleiding van ‘interactieve media: iets met computers’?

5 5 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Marshall McLuhan ( ): ‘n paar termen media als extensies hot and cool media technologisch determinisme, de media als ‘ding’

6 6 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie media als extensies ‘nieuwe media’ zijn altijd variaties, vernieuwingen, van bestaande voorbeeld: film is een extensie van fotografie en het boek een medium is dus nooit echt nieuw het duurt even voor een medium echt een nieuwe toepassing krijgt (paard en wagen-metafoor)

7 De media-acceptatiecyclus Een uitvinding, opkomend gedachtegoed, een nieuw medium, een trend of een hype. Een marginale groep omarmt de noviteit, maar de massa verzet zich uit angst en onbegrip. Fall out 8-track, idioom, antroposofie, minidisk, vrije seks, betamax, beeldtelefoon, Esperanto, studiehuis enzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzz De zaken die de weerstand uit de samenleving overleven, kristalliseren uit en er komen ‘nuttige’ toepassingen. De angst slijt en een brede (vaak baatzuchtig e) acceptatie volgt. Ruimte voor nieuwe controvers es. Telefoon, idioom, internet, lezen, stoom, mobieltje, auto, galileo, elektriciteit, voedsel, rock ’n roll, cassette, hippies antennes, fotografie, ruimtevaart, sport, radio flatgebouwen, mode, geneeskunde, dansen vinexwijken, darwinisme, enzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

8 8 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie the medium is the message het medium beïnvloedt hoe de boodschap overkomt en... bepaalt dus voor een deel die boodschap mate waarin? afhankelijk van of ‘t hot of cool is

9 9 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie McLuhan opdracht!

10 10 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie eerste McLuhan-opdracht! ga zitten met je bloggroepje wijs een schrijver aan bedenk drie voorbeelden van media waarbij het medium de boodschap beïnvloedt bedenk er drie waarbij dat niet het geval is let op: het gaat om de argumentatie!

11 11 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Hot and Cool media Hot: –grote invloed op mensen –geconcentreerd op één zintuig –veel data en gedetailleerde info –gebruiker blijft relatief passief Cool: –kleine invloed op mensen –geen gedetailleerde informatie –optisch niet zo spannend –gebruiker moet actief met medium aan de slag 11

12 12 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Debat Nixon-Kennedy (I)

13 13 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Debat Nixon-Kennedy (II)

14 14 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie nog een McLuhan opdracht!

15 15 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie tweede McLuhan-opdracht: radio en televisie ga zitten in je bloggroepje pak de radio en televisie erbij (niet letterlijk) leg uit waarom de een warm is, de ander koel vorm een mening over de indeling van McLuhan in koele en warme media aan de hand van radio en televisie Presentatie van bevindingen aan de klas

16 16 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie McLuhan zelf over het debat

17 17 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Wilders in debat met Cohen

18 18 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Leren lezen…

19 19 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Snelscan van een boek: De titel: wat zegt de titel over het boek / je verwachtingen? Lees nu de achterflap: verandert je verwachting? Bestudeer de inhoudsopgave: -welke hoofdstukken heb je nodig voor je onderzoek? - let op kernwoorden uit de achterflap - welke delen moet je gedetailleerd doornemen? -welke delen minder? 19

20 20 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Gewogen en te licht bevonden?  ga opzoek naar een ander boek! 20

21 21 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie In dit geval is je boek zwaar genoeg, dus gaan we door met snuffelen: Lees de inleiding * -komen je verwachtingen uit? -noteer welke hoofdvraag/vragen er in de inleiding worden opgeworpen - focus je aandacht hier tijdens het vervolg van het boek op * boek zonder inleiding  uit de achterflap en het eerste hoofdstuk kun je ook veel informatie halen 21

22 22 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Snuffel door de openingsalinea’s en door de conclusies Opening: -is dit een introductie op het onderwerp? -een vraag? - een observatie? -kun je al iets zeggen over de schrijfstijl? Conclusie: -is er een relatie tussen opening en conclusie? -staan er duidelijke antwoorden in? 22

23 23 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Aantekeningen maken Onderdeel van het actieve leerproces -organisatie van de stof - bevorderlijk voor je concentratie -verduidelijkt de structuur van een boek In je eigen woorden -zo onthoud je actiever - zo voorkom je dat je per ongeluk plagieert 23

24 24 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Annoteren -verduidelijkt de structuur van een boek -gebruik een marker  wees selectief!  onderstreep pas aan het einde van een alinea (zo haal je de kern er beter uit) - schrijf interessante gedachtes en relevante voorbeelden op -gebruik steeds dezelfde codes/markeringen (?, !, kern, 1, 2, 3, vb, concl, …) 24

25 25 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Uitreksel -bondiger dan origineel (anders kun je je tijd beter besteden aan iets nuttigers) -noteer belangrijke quotes en ideeën -maak mind maps (noem kernwoorden, zoek naar relaties) 25

26 26 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Eén ding gaat altijd op: Organiseer je aantekeningen gedisciplineerd! -zo kun je jaren later nog profijt hebben van het werk dat je nu verricht 26

27 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Hoorcollege komende dinsdag gaat over onderzoek wat is onderzoek? hoofdvragen en deelvragen afbakening van onderzoek statistieken

28 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie huiswerk voor volgende week iedereen: maak een snelscan van het boek (gebruik de sheets uit deze werkgroep) op blog: samenvatting eerste deel boek opdracht documentaire ‘De Toekomst’ (zie reader en Mediakritiek, daar staat de docu) reflectie op Leven en Lijden in de Telecratie van René Zwaap (zie MediaKritiek voor link)

29 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie tot volgende week!


Download ppt "1 HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Cultuur & Media | Werkgroep 2 | ehh, theorie."

Verwante presentaties


Ads door Google