De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in

Verwante presentaties


Presentatie over: "ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in"— Transcript van de presentatie:

1 ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in

2 verkoopsysteem bediening zelfkeuze zelfbediening
verkoopsystemen verkoopsysteem bediening zelfkeuze zelfbediening Het verkoopsysteem van een winkel geeft aan op welke manier de artikelen in een winkel verkocht worden.

3 bediening toonbankbediening moderne bediening
verkoopsystemen toonbankbediening moderne bediening bediening met beperkte voorkeuze semi-bediening Bedienen kun je vanachter een toonbank of op de winkelvloer tussen de artikelen. Bij toonbankbediening wacht de klant aan de toonbank, totdat hij door het winkelpersoneel geholpen wordt. Winkels met toonbankbediening worden toonbankwinkels genoemd. Toonbankbediening kom je nog tegen in “klassieke” speciaalzaken. Bij moderne bediening kijkt de klant rustig in de winkel rond totdat het winkelpersoneel “vrij” is en hem of haar aanspreekt. Winkels met moderne bediening zijn circulatiewinkels. (De klant kan er vrij “rond”lopen.) Moderne bediening kom je vaak tegen in speciaalzaken. Bij bediening met beperkte voorkeuze kan de klant al een klein gedeelte van het assortiment in de winkel zelf bekijken. Hij kan zo een keuze maken voor het artikel. Deze vorm van bediening wordt veel toegepast bij schoenenzaken. Bij semi-bediening kan de klant een klein gedeelte van het assortiment pakken en afrekenen. Het winkelpersoneel heeft voor dat gedeelte van het assortiment alleen maar een afrekentaak. Semi-bediening kom je tegen bij gespecialiseerde levensmiddelenzaken.

4 zelfkeuze klant kan oriënteren personeel moet inspringmoment bepalen
verkoopsystemen zelfkeuze klant kan oriënteren personeel moet inspringmoment bepalen Als er in een schoenenzaak gekozen wordt voor zelfkeuze als ver­koop­systeem, dan wordt van de gehele collectie van elke maat één schoen in de winkel gepresenteerd. De andere schoen staat in het magazijn. Als de klant het juiste model en de juiste maat gevonden heeft, springt het winkelpersoneel in. De verkoophandelingen bestaan dan nog uit het halen van de tweede schoen, het controle­ren van de pasvorm en het afrekenen.

5 zelfbediening volledige zelfbediening semi-zelfbediening
verkoopsystemen volledige zelfbediening semi-zelfbediening zelfbediening met bedien-u-zelf Bij volledige zelfbediening kan de klant elk artikel in de winkel uitkiezen zonder tussenkomst van het winkelpersoneel. Er wordt afgerekend bij een centraal afrekenpunt. In de meeste levensmiddelenwinkels wordt de klant in sommige afdelingen persoonlijk geholpen. In de meeste gevallen worden de in bediening gekochte artikelen betaald bij het centrale afrekenpunt. Het kan ook zijn dat de artikelen in de afdeling betaald moeten worden. Dit verkoopsysteem heet semi-zelfbediening. Het komt ook voor, dat de klant zelf de gewenste hoeveelheid van de artikelen kan afwegen, beprijzen en inpakken. In de afdeling staat dan een weegschaal. Meestal is er wel een verkoper in de afdeling aan het werk. Dit verkoopsysteem heet zelfbediening met bedien-u-zelf (BUZ) Om fraude tegen te gaan worden de artikelen steeds vaker aan de kassa definitief afgewogen en beprijsd.


Download ppt "ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in"

Verwante presentaties


Ads door Google