De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Wat je koopt hoef je niet alleen te beslissen. Consumentenorganisaties kunnen je helpen. © Noordhoff Uitgevers 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Wat je koopt hoef je niet alleen te beslissen. Consumentenorganisaties kunnen je helpen. © Noordhoff Uitgevers 2011."— Transcript van de presentatie:

1 3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Wat je koopt hoef je niet alleen te beslissen. Consumentenorganisaties kunnen je helpen. © Noordhoff Uitgevers 2011

2 3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Consumentenorganisaties komen op voor de belangen van consumenten. Dit doen ze door: Voorlichting te geven over de rechten die je als consument hebt. Informatie te geven over producten die ze hebben onderzocht. Juridisch advies te geven als er onenigheid is over consumentenzaken. © Noordhoff Uitgevers 2011

3 3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Voorbeelden van consumentenorganisaties: Consumentenbond: Zorgt dat consumenten sneller en makkelijker keuzes kunnen maken. Goed Waar & Co: Consumentenorganisatie voor mens, dier en milieuvriendelijkheid. Keurmerkinstituut: Voor verbetering van kwaliteit en veiligheid van producten. © Noordhoff Uitgevers 2011

4 3.2 Hoe beslis je wat je koopt Nationaal instituut voor budget voorlichting (NIBUD): Geeft informatie over geldzaken en doet onderzoek naar geldzaken van consumenten. Stichting de ombudsman: Helpt individuele burgers en doet samen met universiteiten onderzoek naar de uitvoering van wetgeving. Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC): Zorgt dat geschillen tussen consumenten en ondernemers snel, goedkoop en simpel opgelost worden. © Noordhoff Uitgevers 2011

5 3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Stichting Consument en Veiligheid: De stichting is het kenniscentrum voor ongevallenpreventie. Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF): Belangenbehartiger van iedereen die met gezondheidszorg in aanraking komt. © Noordhoff Uitgevers 2011

6 3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Televisieprogramma's waarin men het opneemt voor de belangen van de consument zijn:  Kassa  Radar © Noordhoff Uitgevers 2011

7 3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Een belangrijke bezigheid van consumentenorganisaties en de televisieprogramma's is het vergelijken van producten. Gelijksoortige producten van verschillende merken worden met elkaar vergeleken, dit heet een vergelijkend warenonderzoek. © Noordhoff Uitgevers 2011

8 3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Berekening: gemiddelde Uitleg: Tel alle waarden bij elkaar op en deel dit vervolgens door het aantal waarden. Voorbeeld: Je berekent het gemiddelde van de waarden 12, 15, 27 en = / 4 = 18,75 © Noordhoff Uitgevers 2011

9 3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Formule: gemiddelde in Excel Als de waarden waarvan je het gemiddelde wilt berekenen beginnen in cel A1 en eindigen in cel A20 is de formule: =GEMIDDELDE(A1:A20) Als de waarden waarvan je het gemiddelde wil berekenen beginnen in cel A1 en eindigen in cel N1 is de formule: =GEMIDDELDE(A1:N1) © Noordhoff Uitgevers 2011


Download ppt "3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Wat je koopt hoef je niet alleen te beslissen. Consumentenorganisaties kunnen je helpen. © Noordhoff Uitgevers 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google