De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing College 10 Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing College 10 Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing College 10 Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces

2 Deze week Terugblik vorige week (met Kahoot! quiz) Consumentengedrag Koopbeslissingsproces Kahoot! onderzoek en evaluatie Maken opdrachten huiswerk vorige week

3 Kahoot! Open de browser op je smartphone Ga naar kahoot.it Voer de code van de quiz in Voer je voornaam in Aan het eind van de quiz worden de telefoons weer opgeborgen

4 De doelgroep Op wie ga je je richten als bedrijf? Heterogene markt De een wil een duur restaurant, de ander een klein eetcafé Je kunt niet iedereen als klant krijgen Homogene markt Iedereen heeft dezelfde wensen (apotheek) Iedereen is als klant te bedienen

5 Marktsegmentatie Drie fasen Doelgroepbepaling Op welke doelgroep ga ik me richten? Doelgroeporiëntatie Wat zijn de wensen en behoeften van deze doelgroep precies? Doelgroepbewerking De ondernemer kan de doelgroep bewerken door middel van de 5 P’s Product / Prijs / Plaats / Promotie / Personeel

6 Doelgroepbepaling Voordelen Afstemming van producten en diensten Gerichtere promotie Betere prijsstelling Eisen Marktsegmenten moeten groot genoeg zijn Marktsegmenten moeten meetbaar zijn Marktsegmenten bereikbaar zijn

7 Marktsegmentatiecriteria Criterium: voorwaarde waar iets aan moet voldoen Geografische criteria Waar zit mijn doelgroep? Demografische criteria Geslacht / religie / leeftijd / gezinssamenstelling Socio-economische criteria Welgestelden / Middenklassen / Minder welgestelden / Minst welgestelden Psycho-sociologische criteria Persoonlijkheid / Levensstijl

8 Marktsegmentatiecriteria MartinWillemijnSanderMarijke AmsterdamDen HaagRotterdamZwolle 54 jaar17 jaar39 jaar49 jaar GetrouwdSamenwonendGescheidenAlleenstaand Twee kinderenGeen kinderenEén kindDrie kinderen BankmanagerStudentVerkoperAdministratief Boven modaalOnder modaalModaalModaal Mercedes-Benz Randstad Gezinsauto Luxe auto (hoge prijs) Mercedes-Benz Randstad Gezinsauto Luxe auto (hoge prijs) Ici Paris Heel Nederland Make-up en luchtjes Veel aanbiedingen Ici Paris Heel Nederland Make-up en luchtjes Veel aanbiedingen Albert Heijn Heel Nederland Food en non-food Relatief hoge prijzen Albert Heijn Heel Nederland Food en non-food Relatief hoge prijzen

9 Marktsegmentatiecriteria JoopLeenIreneRenee LeidenArnhemWassenaarVenlo 38 jaar79 jaar41 jaar32 jaar GetrouwdWeduwnaarGetrouwdAlleenstaand Geen kinderenTwee kinderenTwee kinderenEén kind VerzekeringsadviseurGepensioneerdPoliticusLaborant Boven modaalOnder modaalBoven modaalModaal D-reizen Heel Nederland Familiereizen Betaalbare reizen D-reizen Heel Nederland Familiereizen Betaalbare reizen NS Heel Nederland Reisabonnement Woon-werk korting NS Heel Nederland Reisabonnement Woon-werk korting Hilton Hotels Heel Nederland All-in overnachtingen Hoge prijs Hilton Hotels Heel Nederland All-in overnachtingen Hoge prijs

10 Social Media en segmentatie Social Media bieden bijzonder veel opties voor het bepalen van jouw doelgroep(en)

11 Consumentengedrag Na doelgroepbepaling komt doelgroeporiëntatie Wat wil mijn doelgroep? Wensen van de doelgroep zijn vaak verschillend (heterogene markt) Op hoofdlijnen hebben alle mensen dezelfde behoeftes (Maslow) Hier kun je als bedrijf goed op inspelen

12 Maslow https://www.youtube.com/watch?v=MFhiQMRCHQ4

13 Zelfontplooiing Jezelf als persoon ontwikkelen Fysiologische behoeften Eten, water, ademen, slaap Behoefte aan waardering / erkenning Zekerheid, respect van / voor anderen Behoefte aan sociaal contact Vriendschap, familie Behoefte aan veiligheid Een plek om te slapen / wonen De piramide van Maslow

14 Consumentengedrag Zelfontplooiing Behoefte aan waardering / erkenning Behoefte aan sociaal contact Behoefte aan veiligheid Fysiologische behoeften

15 Koopbeslissingsproces Fase van de bewustwording Het merk moet bekend zijn voordat men jou overweegt Fase van de belangstelling Men wil graag meer over het merk weten Fase van de beoordeling Men maakt een lijst met merken waaruit wordt gekozen Fase van het besluit Men maakt een daadwerkelijke keuze Fase van de bevestiging Men gebruikt en beoordeelt het product / de dienst

16 AIDA-model Attention De consument heeft aandacht voor jouw product Interest De consument in geïnteresseerd in jouw product Desire De consument overweegt het product te kopen en “verlangt” naar dit product Action De consument koopt het product

17 Vergelijking KBP en AIDA Fase van de bewustwording Fase van de belangstelling Fase van de beoordeling Fase van het besluit Fase van de bevestiging AIDA is tot en met de aanschaf KBP is ook daarna (tijdens en na gebruik) Attention Interest Desire Action

18 Kahoot! Open de browser op je smartphone Ga naar kahoot.it Voer de code van de survey in Voer je voornaam in Aan het eind van de survey worden de telefoons weer opgeborgen

19 Huiswerk vorige week Lees pagina’s 62 t/m 72 Maak opdrachten:

20 Huiswerk Lees pagina’s 62 t/m 72 Maak opdrachten: Dit wordt volgende week gecontroleerd!


Download ppt "Marketing College 10 Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces."

Verwante presentaties


Ads door Google