De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

/ 13 1. 2 80% van wat we leren… Collega’s Gesprekken Internet Mentoren Experts Werkgroepen Bibliotheken Wikis Blogs Pod Casts Samenwerking Netwerken Documenten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "/ 13 1. 2 80% van wat we leren… Collega’s Gesprekken Internet Mentoren Experts Werkgroepen Bibliotheken Wikis Blogs Pod Casts Samenwerking Netwerken Documenten."— Transcript van de presentatie:

1 / 13 1

2 2 80% van wat we leren… Collega’s Gesprekken Internet Mentoren Experts Werkgroepen Bibliotheken Wikis Blogs Pod Casts Samenwerking Netwerken Documenten Zoeken op trefwoord Twitter

3 / 13 3 Formeel en informeel leren Formele leeractiviteitInformele leeractiviteit Proces gestructureerd door trainerspontane activiteit waarbij de leerder centraal staat Locatie en positionering in trainingsomgeving, onderdeel van curriculum in nabijheid van de werkplek, zonder specifiek curriculum Doel het leren op zichleren ter ondersteuning van werkprocessen Inhoud expert kennispraktische kennis relevant voor dagelijkse werkzaamheden naar Colley, 2003

4 / % van wat we horen 10 % van wat we lezen 20 % van wat we zien 30 % van een demonstratie 50 % van een discussie 75 % van wat we doen 80 % van wat we uitleggen Bales, 1996 Na zes weken onthouden we …

5 / 13 5 Wat doen we nu? HorenPraatje van de leidinggevende Mededeling in de kantine 5 % LezenWerkinstructies Handleidingen 10 % ZienPoster in de kantine Powerpoint presentatie 20 % DemonstratieCollega die iets voordoet CDrom 30 % DiscussieWerkoverleg Uitwisselen van ervaringen 50 % DoenSamenwerken met ervaren collega Zelf uitproberen 75 % UitleggenIets uitleggen aan een collega Rondleidingen geven 80 %

6 / 13 6 Microtraining: opeenvolgende sessies 1. Actieve start 2. Oefening / Demonstratie 3. Feedback/ Bespreking 4. Hoe verder: Wat volgt? Hoe verder leren? 3 min 6 min 4 min 2 min Steeds georganiseerd op dezelfde manier: etc. Sessies over deelonderwerpenIntroductiesessieAfsluitende sessie etc.

7 / 13 7 etc. Sessies over deelonderwerpenIntroductiesessieAfsluitende sessie etc. Microtraining: opeenvolgende sessies 3 min 6 min 4 min 2 min Steeds georganiseerd op dezelfde manier: Actieve start Het doel van de sessie wordt duidelijk gemaakt, zò dat de deelnemers meteen aandacht hebben voor het onderwerp. Activerende werkvormen kunnen zijn: Eerste reactie geven bij een woord of foto Een stelling poneren of vraag stellen Een filmpje tonen of geluidsfragment laten horen Iemand een persoonlijke ervaring laten vertellen etc.

8 / 13 8 Microtraining: opeenvolgende sessies 3 min 6 min 4 min 2 min Steeds georganiseerd op dezelfde manier: etc. Sessies over deelonderwerpenIntroductiesessieAfsluiting etc. Oefening De deelnemers denken zelf na over het onderwerp en krijgen de ruimte hun eigen kennis en ervaring te raadplegen. Tot reflectie aanzettende werkvormen kunnen zijn: Brainstormen/ordenen/tekenen Rollenspel/demonstreren/elkaar voordoen Elkaar interviewen Vragenlijstje invullen etc.

9 / 13 9 Microtraining: opeenvolgende sessies 3 min 6 min 4 min 2 min Steeds georganiseerd op dezelfde manier: etc. Sessies over deelonderwerpenIntroductiesessieAfsluiting etc. Discussie De deelnemers geven commentaar op het onderwerp. Er is plaats voor bespreking, discussie, meningen, feedback en vragen, zoals ‘ja maar, hoe moet dat dan?’. De Microtrainer: heeft een belangrijke rol in het geven van positieve feedback. helpt om de vertaalslag te maken van het onderwerp naar het eigen werk. stelt vragen: welke oplossingen zien we? Heb je ook daar en daar aan gedacht?”. etc.

10 / Microtraining: opeenvolgende sessies 3 min 6 min 4 min 2 min Steeds georganiseerd op dezelfde manier: etc. Sessies over deelonderwerpenIntroductiesessieAfsluitende sessie etc. Hoe verder Er worden afspraken gemaakt over de dingen die de deelnemers willen gaan doen en wat het vervolg is op deze sessie. De Microtrainer overlegt met de deelnemers: Waar meer informatie is te vinden Waar we op letten om te weten of we succesvol zijn. Hoe het onderwerp terugkomt in een volgende sessie of op een andere manier.

11 / Microtraining is eenvoudig Gebruik maken van de expertrol van de leidinggevende. Series van korte sessies ondersteunen het (informeel) leren. Vierdeling toepassen (actieve start, oefening, discussie, hoe verder). Wel voorbereiden, maar de medewerkers zijn in de sessies aan zet.

12 / Aan de slag met Microtraining? Ondersteuning via Microtraining Support SiteMicrotraining Support Site

13 / Contact Ir. Mariëtte Overschie TU Delft, Faculteit Techniek, Bestuur en Management Sectie Technologiedynamica & Duurzame Ontwikkeling E: M: Ir. Floris Leurink TU Delft, Faculteit Techniek, Bestuur en Management Sectie Systeemkunde E: M: Dr. Pieter de Vries TU Delft, Faculteit Techniek, Bestuur en Management Sectie Systeemkunde E: M:


Download ppt "/ 13 1. 2 80% van wat we leren… Collega’s Gesprekken Internet Mentoren Experts Werkgroepen Bibliotheken Wikis Blogs Pod Casts Samenwerking Netwerken Documenten."

Verwante presentaties


Ads door Google