De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LEERPLANTOELICHTING STW DPB Brugge 2014 1. Waarom deze toelichting? 2 Aangepast leerplan 2012 en servicedocument juni 2011 Componentoverschrijdende en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "LEERPLANTOELICHTING STW DPB Brugge 2014 1. Waarom deze toelichting? 2 Aangepast leerplan 2012 en servicedocument juni 2011 Componentoverschrijdende en."— Transcript van de presentatie:

1 LEERPLANTOELICHTING STW DPB Brugge

2 Waarom deze toelichting? 2 Aangepast leerplan 2012 en servicedocument juni 2011 Componentoverschrijdende en graadoverstijgende toelichting vanuit de ‘col’visie!

3 Dagorde 3  Waarom dit leerplan?  Visie op leren  Studierichtingprofiel  Lessentabel  Integrale opdrachten  Bronnen  Servicedocument  Evalueren  Geïntegreerde proef  Leerplandoelstellingen van de verschillende componenten

4 KENNISMAKEN

5 Kennismaken 5  (integrale opdrachten -voeding)  (SW, integrale opdrachten)  (integrale opdrachten)  (expressie)  (NW)

6 Kennismaking  Wie ben je? Uit welke school? Welk vak of component geef je?  Eerste indruk: wat valt goed mee? En waar heb je het, nu nog, moeilijk mee?  Waarover wil je vandaag zeker meer weten?

7 Bronnen en informatie 7 Leerplannen: (publicaties – lessentabellen-elektronische ontsluiting)www.vvkso.be Servicedocument incl doelenboek: (publicaties – lessentabellen-elektronische ontsluiting)www.vvkso.be Website verbond: Website DPB, secundair, websites begeleiding, personenzorg (stw), natuurwetenschappenwww.dpbbrugge.be Lerarenteam stw op school

8 WAAROM DIT LEERPLAN? 8 DPB Brugge

9 Waarom dit leerplan? 9 Veranderingen in denken over leren en onderwijzen:  gebaseerd op een holistisch dynamisch en emancipatorisch mensbeeld en  op het sociaal-constructivisme = begeleiden van het leren leren in de ruime zin van het woord, leren omgaan met kennis, leren van en met elkaar…

10 Waarom dit leerplan? 10 Vernieuwing stw 1 september 2005: start vernieuwing met 20 projectscholen Ondertussen zijn alle scholen ingestapt en is leerplan aangepast, zie nieuw leerplan september 2012! (aanpassing NWT !) 10

11 Wiliam Glaser

12 Wat is leren( =veranderen= betekenis geven) 12 Belang van het brein Motivatie = ‘zal ik dit kunnen?’ X ‘ is dit belangrijk voor me?’ Feedback (concreet adhv smart criteria met waarom en bijsturing) heeft effect van 0.80 samen met de juiste les-start (motivatie, linken…): groot effect met min inspanning Belang van het leren van leerstrategieën dus consequenties voor het onderwijzen …

13 Visie op leren 13 Leren in samenhang: competentieontwikkelend leren (verbond): - samenspel kennis, vaardigheden, attitudes in een welbepaalde situatie - ontwikkelen = groeien in kunde = leren Belangrijk dat leerlingen de samenhang tussen theorie en praktijk, tussen de verschillende componenten, tussen kennis, vaardigheden en attitudes ervaren!

14 STUDIERICHTINGSPROFIEL EN COMPETENTIES 14 DPB Brugge

15 Studierichtingsprofiel 15 1 Situering: wisselwerking mens, voeding en milieu. Vier componenten: SW, NW, V en E! 2 Beginsituatie: geslaagd in eerste graad Astroom èn brede interesse / ofwel in tweede graad stw (of andere aso of tso richting) 3 Vorming vanuit christelijk mensbeeld: verbondenheid!

16 Studierichtingsprofiel 16 4 Competenties en waarom! C1 Binnen een welomschreven opdracht sociaal wetenschappelijke en natuurwetenschappelijke onderwerpen onderzoeken C2 Binnen een welomschreven opdracht een persoonsgerichte activiteit voor een groep organiseren/maaltijd plannen, voorbereiden en bereiden

17 Studierichtingsprofiel 17 C3 Binnen een welomschreven opdracht iets mondeling presenteren voor een groep C4 Eigen leren/studieloopbaan in handen nemen

18 Studierichtingsprofiel 18 5 Doorstromingsgerichte studierichting Na de tweede graad stw - studiegebied personenzorg of andere Na de derde graad stw - Se-n-se opleidingen, HBO5 verpleegkunde, graduaat orthopedagogie … - bachelor in de sociale, agogische, gezondheids- en onderwijssector …

19 Competentiedoelen binnen de tweede graad 19 – C1: werken met afgebakende onderzoeksvragen, een werkplan opstellen, informatie zoeken uit één bron, een onderzoek uitvoeren en de resultaten beoordelen, rapporteren, resultaten voorstellen, uitvoering van een onderzoek evalueren. – C2: uit een aanbod een activiteit/maaltijd/gerecht kiezen voor een doelgroep; een werkplan maken; een activiteit uitvoeren/maaltijd bereiden; uitvoering van een activiteit evalueren. – C3: een onderwerp afbakenen; een korte mondelinge presentatie voorbereiden; een korte mondelinge presentatie geven met ondersteuning van één of meerdere opgegeven hulpmiddelen; een korte mondelinge presentatie evalueren. – C4: eigen leren in handen nemen, samenwerken, reflecteren, omgaan met feedback, oriënteren op derde graad.

20 Competentiedoelen binnen de derde graad 20 – C1: leerling bakent zelf onderzoeksvragen af, een werkplan opstellen, informatie zoeken uit meerdere bronnen, een onderzoek uitvoeren en de resultaten beoordelen, rapporteren, resultaten voorstellen en een eigen mening formuleren, uitvoering van een onderzoek evalueren. – C2: een gepaste activiteit/maaltijd/gerecht kiezen voor een doelgroep; een werkplan maken; een activiteit uitvoeren/een maaltijd bereiden, anticiperen op de doelgroep; uitvoering van een activiteit evalueren. – C3: een onderwerp afbakenen; een langere mondelinge presentatie voorbereiden; een langere mondelinge presentatie geven met ondersteuning van zelfgekozen hulpmiddelen, het beantwoorden van vragen van toehoorders; een langere mondelinge presentatie evalueren met hulp van toehoorders. – C4: eigen leren in handen nemen, samenwerken, reflecteren, omgaan met feedback, oriënteren op verdere (studie)loopbaan.

21 21

22 22

23 INTEGRALE OPDRACHTEN

24 Integrale opdrachten 24 Context - doelgroepen: eigen leeftijdsgenoten + kleine groep gezonde individuen Groeilijn - Lln werken onder begeleiding van lerarenteam - Lln leren keuzes maken

25 Integrale opdrachten 25 Competenties in de tweede/derde graad STW: - verschillende fasen/doelen in competenties liggen vast in leerplan! - duidelijke groeilijn of cesuur tss tweede en derde graad

26 Integrale opdrachten 26 COL en leren in samenhang = IO! - IO wordt opgebouwd vanuit één of meerdere competenties met inhoudelijke integratie vanuit twee of meer componenten - Begeleid / gecoacht door multidisciplinair team - V en E zijn middel tot COL èn Lpd V en E binnen IO - Lpd NW en SW worden verwezenlijkt binnen eigen uren: enkel voorbereiding, illustraties, uitdieping en integratie met andere componenten… binnen IO - Kans tot integratie van basisvorming

27 Servicedocument juni Servicedocument = hulpmiddel voor scholen Deel 1: werken met integrale opdrachten Deel 2: doelenboek met competenties en lpd V en E  Planningsinstrument /raamplan  Doelenboek en groeimap voor leerlingen  Evaluatieinstrument voor team en lln

28 Servicedocument 28

29 Servicedocument 29 studierichtingprofiel 4 competenties competentiedoelen competentiehandelingen en evaluatiecriteria (waarneembaar: kennis, houding, vaardigheden, proces, product)

30 Servicedocument 30 Competentiedoel en competentiehandeling Voorbeeld: Competentie 1  Competentiedoel: ‘De leerling zoekt informatie en krijgt een bronvermelding’.  Competentiehandeling: in een welbepaalde IO betekent dit concreet:  - je zoekt informatie over kinderrechten en je krijgt de benaming van de webpagina.  - je zoekt informatie over kinderrechten en je krijgt de bronvermelding van een artikel uit de krant.

31 Servicedocument 31 Competentiehandeling en evaluatiecriteria: SMART-i geformuleerd (specifiek, meetbaar, aantrekkelijk, realistisch, tijdsgebonden, inspirerend) Voorbeeld: Competentie 2 Competentiedoel: Op basis van een werkmodel activiteiten en gerechten/maaltijden voor een kleine groep bereiden (= ook leerplandoelstelling) Competentiehandeling(en): SMART-i - je bereidt in 30 minuten een pastagerecht voor 2 volwassen personen. - je volgt nauwgezet het gekregen recept.

32 Servicedocument 32 Bijhorende evaluatiecriteria  Je werkt binnen de tijd  Je werkt volgens het recept  Je werkt volgens de afgesproken normen inzake veiligheid en hygiëne (HACCP)  De pasta en groenten zijn bijtgaar  De pastasaus heeft een herkenbare Provençaalse smaak  Je legt uit waarom dit gerecht al dan niet voldoet aan de eisen van een volwaardige maaltijd voor 2 volwassenen  Je bevraagt de tevredenheid van jouw doelgroep inzake hun smaak- en textuurervaringen van het pastagerecht  … Aantal criteria selecteren in functie van haalbaarheid!

33 Servicedocument 33 Voorbeeld: Competentie 3 C doel: ‘De leerling geeft een korte (max.2 min) mondelinge presentatie  C handeling: je stelt je resultaten van een onderzoek in 2 minuten voor aan je klasgenoten  Ec1: de resultaten worden correct weergegeven (= inhoud)  Ec2: de presentatie verloopt volgens een vooraf afgesproken werkmodel  Ec3: de leerling houdt oogcontact  Ec4: de leerling spreekt AN

34 Servicedocument IO kijkwijzer 34 1 Beginsituatiebepaling 2 Vertrekken vanuit 1 of meerdere competentie(s) met competentiedoelen 3 Linken met leerplandoelstellingen voeding en/of expressie en/of natuurwetenschappen en /of sociale wetenschappen (min 2 componenten integreren) 4 Opdracht formuleren in zijn geheel/samenhang vanuit keuze 1 en 2 5 Opdracht en doelen formuleren in leerlingentaal (vanuit 1, 2 en 3)(met inbegrip van context en doelgroep) 6 Aandacht voor de deelaspecten van de uitvoering= competentiehandeling (leeractiviteiten, timing, werkwijze, materiaal en middelen, aantal personen) 7 Evaluatiecriteria (vertrekkend vanuit 1, 2 en 3 en in concrete handelingen) 8 Reflectie o. a. gebonden aan de evaluatiecriteria 9 Scenario voor leraren (timing, wie doet wat, hoe, werkvorm, begeleiding, materiaal en middelen, evaluatie)

35 AANDACHT VOOR… 35

36 Evalueren 36  Evaluatie = - autonomie van de school - verantwoordelijkheid directie en team IO Evalueren bestaat zowel uit het continu begeleiden van leerlingen in het ontwikkelen van hun competenties als uit het op vastgestelde tijdstippen beoordelen van de competentieontwikkeling

37 Begeleidende evaluatie 37 Begeleidend evalueren als IO team door: observerend aanwezig te zijn stimulerend en bevestigend tussen te komen stil te leggen, bij te sturen waar nodig coaching van de lerende, concrete en onmiddellijke feedback en feedforward voortgang bijhouden, soort portfolio en reflectie,in een veilig en uitnodigend klimaat van geloof in groei- mogelijkheden van leerlingen … zodat leerlingen zicht krijgen op + in handen nemen van eigen leerproces!

38 Reflecteren 38  Reflecteren = leerplan- en competentiedoelstelling  Noodzakelijk in leerproces  Model van Korthagen  Rol leraar (coach) - rol leerling (lerende)  Belang van de reflectielussen: het in kaart brengen van de voortgang en voortgang/coachinggesprekken.  Zie website DPB Brugge: document + sjabloon

39 Reflecteren 39

40 Beoordelende evaluatie 40 Beoordelend evalueren als IO team door: - afstemmen van begeleidend en beoordelend evalueren - op verschillende momenten adhv criteria - bepalen of de doelen bereikt zijn die vooropgesteld waren voor een bepaalde periode - verstaanbare tussentijdse rapporten - advies voor delibererende klassenraad: geslaagd of niet geslaagd op het einde van het schooljaar! - Rest: autonomie school !!

41 De geïntegreerde proef 41  Via de GIP wordt geëvalueerd of een leerling de competenties, zoals deze worden omschreven in het profiel van de studierichting, verworven heeft  Leren via IO en kiezen voor een leerproces waar leren in samenhang vooropstaat, is op zich al integraal en geïntegreerd werken

42 De geïntegreerde proef 42  Betrekken van externe deskundige  Belang van communicatie over GIP naar leerlingen en ouders toe (bij aanvang van schooljaar)

43 LEERPLANDOELSTELLINGEN VAN DE VERSCHILLENDE COMPONENTEN Expressie Natuurwetenschappen Sociale wetenschappen Voeding 43

44 Expressie 44

45 Natuurwetenschappen 45

46 Sociale wetenschappen 46 Leerplan sociale wetenschappen ongewijzigd Lpd sw moeten in sw bereikt en geëvalueerd worden. Voorbereiding, uitdieping, inoefenen kan in IO. IO kan rond inhoud van sw in samenhang met andere componenten en i.f.v. competentieontwikkeling opgebouwd worden. Voorbereiding competentie ontwikkelend leren en IO

47 Sociale wetenschappen 47 Belang werkwoorden in lpd Accenten: - ondersteunende kennis cfr studie van.. - toepassingsniveau….naar eigen leefwereld.. - werkmodellen als ondersteuning - begeleid oefenen en vaardig worden in communicatie, samenwerken… - onderzoeken - reflecteren en feedback geven - eigen leerproces Belang van horizontaal en verticaal vakgebonden en vakoverschrijdend overleg

48 Sociale wetenschappen 48 Tweede graadDerde graad DS 1: Verkennen van eigen mogelijkheden als leerling binnen STW DS 6: Verkennen van eigen mogelijkheden als leerling na STW

49 Sociale wetenschappen 49 DS 2: Verduidelijken van leerprocessen DS 3: Passend communiceren in verschillende situaties DS 4: Waarnemen en observeren van menselijk gedrag en interacties DS 2: Onderzoeken hoe de lichamelijke, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de mens verloopt DS 3: Schetsen van de samenhang van de elementen die een rol spelen in het pedagogische handelen en van de wederzijdse beïnvloeding waarbinnen het pedagogisch handelen plaatsvindt. DS4: In kaart brengen welke factoren “gedrag” beïnvloeden en de relatie met leren illustreren.

50 Sociale wetenschappen 50 DS 5: Omgaan met rechten en plichten als jongeren DS 6: Verkennen en illustreren van de diversiteit tussen mensen DS 5: In kaart brengen hoe men als mens deel uitmaakt van de samenleving De mens en zijn gedrag als uitgangspunt

51 Voeding 51  Voeding is een middel tot COL  Context  Opdrachten  Equivalent van 2 uur/ week  Eigen lpd 2 de graad – 3de graad, moeten ook geëvalueerd worden!  Kader = gezonde voeding: NVGP –B, actieve voedingsdriehoek

52 Voeding 52 2de graad: 10 lpd, met mogelijke onderliggende doelen Lpd, let op het gebruik van werkwoorden: toelichten, gebruiken, toetsen, verduidelijken, kiezen, verantwoorden, aanpassen, bereiden,… Bereiden voor doelgroepen ( met eigen wensen, noden, …)

53 Voeding - 2de graad 53  1 een voedingsvoorlichtingsmodel toelichten  2 de samenstelling v e gerecht toetsen aan een voedingsvoorlichtingsmodel  3 de begrippen voedingsmiddelen en voedingsstoffen toelichten  4 de betekenis vanhet etiket op een verpakking toelichten ( ingrediënten, producent, herkomst, houdbaarheid, richtlijnen bewaren, recycleerbaarheid verpakking)  5 een passend product, gerecht, bereidingswijze en bewaarmethode kiezen en de keuze verantwoorden

54 Voeding - 2de graad 54  6 bestaande recepten aanpassen (hoeveelheden, keuze van ingrediënten, bereidingswijze, doelgroep)  7 op basis van een werkmodel gerechten maaltijden bereiden voor een kleine doelgroep  8 bereiding correct bewaren  9 gerechten volgens criteria presenteren en deze keuze verantwoorden  10 samen maaltijd nemen

55 Voeding 55 3de graad: 11 lpd, met mogelijke onderliggende doelen Lpd, let op het gebruik van werkwoorden: (Aanvullend 2de graad) argumenteren Bereiden voor doelgroep en context

56 Voeding - 3de graad 56  1 de relatie tussen een voedingsvoorlichtingsmodel en de achterliggende visie op gezondheid en voeding toelichten  2 een voedingvoorlichtingsmodel gebruiken om een gerecht/maaltijd samen te stellen, rekening houdende met de doelgroep en de context  3 dagvoeding samenstellen op basis van een voedingsvoorlichtingsmodel, rekening houdend met de doelgroep en context.  4 de keuze voor een bepaalde samenstelling van een gerecht/maaltijd/dagvoeding wetenschappelijk argumenteren

57 Voeding - 3de graad 57  5 de betekenis van het etiket op een verpakking toelichten  6 de keuze van een passend product, gerecht, bereidingswijze en bewaarmethode verantwoorden ( wetenschappelijk, economisch, cultureel, ethisch)  7 bestaande recepten aanpassen (hoeveelheden- keuze van ingrediënten-bereidingswijze- doelgroep)  8 op basis van een werkmodel gerechten/ maaltijden bereiden voor een kleine doelgroep  9 de relatie tussen de fasen in het bereidingsproces en voedselveiligheid toelichten  10 gerechten volgens passende criteria presenteren en de keuze verantwoorden  11 samen maaltijden nemen

58 VRAGEN DPB Brugge

59 59  Vragen bij de toelichtingen per component?  Vragen in verband met de samenhang tussen de componenten binnen IO?  Vragen in verband met de samenhang tussen component en competenties?

60 Brainstorm per school 60 IO: - organisatorisch luik? - inhoudelijk naar competenties? - inhoudelijk naar de componenten? - samenhang binnen IO? - leerlijn over de IO’s heen helder voor lerarenteam èn voor leerlingen? - componentoverschrijdende samenwerking inzake horizontale en verticale afstemming, reflectie stimuleren begeleidende en beoordelende evaluatie …?

61 Brainstorm per school 61  Wat zit al goed? Borgen!  Wat zal moeten bijgestuurd worden? Hoe gaan we dit aanpakken, wanneer, met wie …?

62 Plenum 62 Algemene vragen naar begeleiding toe? Algemene vragen naar collega’s IO toe? Schoolbezoeken zijn steeds mogelijk op vraag! Materiaal kan op voorhand doorgestuurd worden zodat er feedback kan gegeven worden!

63 KALENDER

64  Sw netwerkoverleg op 19 november 2014  Voeding netwerkoverleg op 25 februari 2015  IO coördinatoren op 22 januari


Download ppt "LEERPLANTOELICHTING STW DPB Brugge 2014 1. Waarom deze toelichting? 2 Aangepast leerplan 2012 en servicedocument juni 2011 Componentoverschrijdende en."

Verwante presentaties


Ads door Google