De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop nieuwe business modellen en Groene marketing 10 mei 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop nieuwe business modellen en Groene marketing 10 mei 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop nieuwe business modellen en Groene marketing 10 mei 2012

2 Agenda Vanaf 9u30Ontvangst met koffie 10u00 – 10u20 Welkom en toelichting bij het belang van duurzame materiaalinnovatie Thomas Vandenhaute (SIRRIS) 10u20 – 10u40 Business modellen voor een duurzamer materiaalgebruik Stella Vanassche (VITO) 10u40 – 12u30 Aan de slag: ontwikkeling van een duurzaam business model Bart Jansen (Studio Spark) 12u30 – 13u30 Warme lunch 13u30 – 15u30 Marketing van duurzaamheid: principes en praktische toepassingen Stefaan Vandist (Studio Spark) 15u30 – 15u45 Slotwoord en afscheid Karel Van Acker (KU Leuven)

3

4

5 Uitdagingen Algemeen  Limieten aan de beschikbaarheid van materialen  Fysische uitputting van grondstoffen  Ecologische limieten aan draagkracht aarde  Milieu-impact  link met energie en klimaatcrisis  MAAR steeds stijgende vraag  Tussen 2000 en 2050: bevolking +50% ; economie - materialen +300%  Wie beheert zijn grondstoffenstroom ?  Wie beheerst de materiaalkost het best ?  Wie slaagt erin materiaalkringlopen te sluiten?

6 Materiaal kringlopen BiosfeerTechnosfeer

7 Materiaal kringlopen BiosfeerTechnosfeer

8 Inspiratie Grondstof- vervanging Grondstof- vervanging Functievervulling Materiaal besparing Gebruik Levensduur Afdanking Distributie Levens cyclus analyse Procesefficiëntie

9 9  beurstapijt voor evenementen top 5 in Europa  Ontwikkeling van biogebaseerde PLA-vezel  tapijt op basis deze vezel  100% recycleerbaar en reverse logistics  Vloerbekleding voor beurzen met veel lagere levenscyclusimpact DS Textiles

10 Derbigum  Dakbedekking  Biogebaseerd  100% recycleerbaar  C2C gecertificeerd  Wit om warmte buiten te houden in de zomer

11 Beneens  Winkelinrichting  Winkelinrichting als dienst: leasen van winkelinrichting  Duurzame concepten en uitvoering, gericht op het sluiten van materiaalkringlopen  Laag energiegebruik  Maximale recyclage

12 3P scan Wie valoriseert zijn afval tot een nieuwe herbruikbare grondstof?

13 3P scan Wie heeft er reeds de voordelen van ketensamenwerking bestudeerd?

14 3P scan Wie speelt het duurzame karakter van zijn producten uit in zijn marketing campagne?

15 3P scan Wie zet product-dienst combinaties op de markt?

16  Grondstofsubstitutie  Afvalvalorisatie  Groene marketing  Ketensamenwerking Mogelijke opportuniteiten

17 Openraam 3P scan  Materiaalgerelateerde opportuniteiten opsporen in bedrijven  Oplossingen/innovatiepistes formuleren  Verbeteringen in duurzaam gebruik van materialen en technieken  Oog voor People – Planet – Profit aspecten

18 Agenda Vanaf 9u30Ontvangst met koffie 10u00 – 10u20 Welkom en toelichting bij het belang van duurzame materiaalinnovatie Thomas Vandenhaute (SIRRIS) 10u20 – 10u40 Business modellen voor een duurzamer materiaalgebruik Stella Vanassche (VITO) 10u40 – 12u30 Aan de slag: ontwikkeling van een duurzaam business model Bart Jansen (Studio Spark) 12u30 – 13u30 Warme lunch 13u30 – 15u30 Marketing van duurzaamheid: principes en praktische toepassingen Stefaan Vandist (Studio Spark) 15u30 – 15u45 Slotwoord en afscheid Karel Van Acker (KU Leuven)


Download ppt "Workshop nieuwe business modellen en Groene marketing 10 mei 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google