De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Startbijeenkomst Voorleeswedstrijd OA tijdprogrammaonderdeel 9.30Welkom en opening. Doel bijeenkomst en programma toelichten 9.40Voorstellen deelnemers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Startbijeenkomst Voorleeswedstrijd OA tijdprogrammaonderdeel 9.30Welkom en opening. Doel bijeenkomst en programma toelichten 9.40Voorstellen deelnemers."— Transcript van de presentatie:

1 Startbijeenkomst Voorleeswedstrijd OA tijdprogrammaonderdeel 9.30Welkom en opening. Doel bijeenkomst en programma toelichten 9.40Voorstellen deelnemers 09.50Introductie: context Voorleeswedstrijd OA en andere voorleeswedstrijden 10.00Inhoudelijke deel: workshop over voorlezen en kinder- en jeugdliteratuur (halverwege:15 min pauze) 12.15Toelichting proces: startbijeenkomst, Voorleeswedstrijd op school, eerst in de klassen, uitroepen klassenkampioen, uiteindelijk schoolkampioen. Ook regionale finale? 12.30Afsluiting en uitdelen materialen met voorleestips, lijsten met titels van boeken voor basisschoolleerlingen, etc. Een voorbeeld van een programma:

2 Weg met Pinkeltje! Nicolien de Pater Leesbevordering 2014 Voorlezen op de basisschool Door Nicolien de Pater, Leesbevorderaar E:

3 Een voorleeservaring Nicolien de Pater Leesbevordering 2014  Voorlezen is van grote waarde, omdat …….  Meer (voor) lezen, beter in taal 

4 Informatie Nicolien de Pater Leesbevordering 2014  Kwestie van Lezen deel 3 – voorlezen op de basisschool  Brochure Van leesmotivatie naar taalprestatie

5 Invloed van voorlezen op - woordenschat - spelling, - tekstbegrip - leesattitude Effecten van voorlezen zijn langdurig! Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

6 Effecten van voorlezen zijn langdurig Voorwaarden: Vroeg beginnen Frequentie van voorlezen Kwaliteit van voorlezen Duur van het voorlezen Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

7 Effecten van voorlezen  Taalontwikkeling  Sociaal emotionele ontwikkeling  Introduceren van een thema / actualiteit  Kennismaken met boeken en poezie  Leesmotivatie Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

8 Doelgericht voorlezen Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

9 Taalontwikkeling Techniek – duidelijkheid, correctheid, leeshouding, tempo Begrip – frasering, interpunctie, temporeel accent, dynamisch accent, melodisch accent Beleving - natuurlijkheid en waardering Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

10 Samen een verhaal beleven Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

11 Introduceren thema de geschiedeniscanon vakboek Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

12 Praten over actualiteit Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

13 Monitor de Bibliotheek op school 2013 Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

14 Kennismaken met boeken Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

15 Kennismaken met poëzie Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

16 Leesmotivatie Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

17 Kiezen van voorleesboeken Nicolien de Pater Leesbevordering 2014  Sfeer, actie, dialogen, afwisseling en stijl  Voorkeur van kinderen voor realistische verhalen Belangrijkste voorwaarde: De voorlezer (jij) hebt iets met het boek. Digitale boeken, apps betekenen mogelijkheid tot herhaling en uitbreiding. Ruime keuze op

18 Opdracht: kies een boek Welk doel ? Voor welke groep ? Voorbereiding ? Idee voor verwerking? Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

19 Voorwaarden - Voorleestijd Nicolien de Pater Leesbevordering 2014  Lees een bladzijde hardop in het juiste leestempo en bepaal de totale voorleesduur.  Voor jonge kinderen geldt een termijn van ongeveer een week waarin het boek voorgelezen wordt, voor oudere kinderen maximaal 6 weken  Kwaliteitskaart Voorlezen en Tijd voor lezen

20 Wat kun jij bijdragen? Nicolien de Pater Leesbevordering Hoe goed scoor jij?

21 Voorleesrituelen Nicolien de Pater Leesbevordering 2014  Start met een korte introductie, waarin je de titel en de auteur noemt. Wie zijn de hoofdpersonen, zijn er andere boeken van deze schrijver?  Geef een vraag of een aandachtspunt; let op of je een mooie zin hoort of schrijf 3 moeilijke woorden op.  Afronden, terugkomen op de aandachtspunten

22 Tijdsindeling Nicolien de Pater Leesbevordering minuten introductie 5-20 minuten voorlezen * 8 minuten nagesprek Bij een volgende sessie het verhaal nog even terughalen

23 Voorlezen in de basisschool Nicolien de Pater Leesbevordering 2014  lesrooster – voorleeslogboek en leesplan (kwaliteitskaart voorlezen) - (www.leesplan.nl) Ideeën  voorleeswedstrijd voor leerkrachten. De winnaars van de voorleeswedstrijd zitten natuurlijk in de jury  leerkrachten lezen in andere groepen voor  iedere bouwvergadering begint met voorlezen van een prentenboek, elke vergadering een andere voorlezer

24 Nicolien de Pater Leesbevordering 2014 Mijn leukste, spannendste, coolste,vetste …boek! Een verslag van een kwantitatief onderzoek naar leesvoorkeuren van leerlingen en leerkrachten in het basisonderwijsMijn leukste, spannendste, coolste,vetste …boek! Een verslag van een kwantitatief onderzoek naar leesvoorkeuren van leerlingen en leerkrachten in het basisonderwijs door Tiny La Roi. Uitkomsten Monitor de Bibliotheek op schoolMonitor de Bibliotheek op school Gemeten leerkrachtvaardigheden: voorlezen, boekentips, boekenkring, boekintroducties

25 Monitor De Bibliotheek op school Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

26

27 Partners Nicolien de Pater Leesbevordering 2014  De basisschool en de bibliotheek  CPNB – Nationale Voorleesdagen en De Voorleeswedstrijd (ook voor de PABO)  Lokale initiatieven  Ouders  Stichting Lezen - Jaar van het voorlezen 2013

28 Ouderbetrokkenheid Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

29 Voorlezen doet zelf lezen. Nicolien de Pater Leesbevordering 2014 Wens jezelf een vader die voorleest wat hij mooi vindt. Voorlezen is verhalen doorgeven. Wens jezelf een moeder die zo hard lacht als jij. Voorlezen is plezier voor twee. Wens jezelf een broer die alles eerlijk deelt. Voorlezen doe je samen, met vier ogen en vier oren. Wens jezelf een zus die zelfs in het donker ziet. Voorlezen kun je overal en altijd. Wens jezelf een tante die de puntjes op de i wil. Voorlezen is een kunst die je kunt leren. Wens jezelf een oom die klok kan kijken. Regelmatig voorlezen is beter dan af en toe. Wens jezelf een oma die iederéén wil hebben. Horen voorlezen doet zelf voorlezen. Wens jezelf een opa die vaak omkijkt. Voorlezen is geschiedenis doorgeven. Wens jezelf een boek. Voorlezen doet zelf lezen. Bart Moeyaert

30 Om mijn studenten te laten voorlezen, ga ik morgen Nicolien de Pater Leesbevordering 2014

31 Maak Voorlezen Belangrijk. Heel veel voorleesplezier! Nicolien de Pater Leesbevordering 2014


Download ppt "Startbijeenkomst Voorleeswedstrijd OA tijdprogrammaonderdeel 9.30Welkom en opening. Doel bijeenkomst en programma toelichten 9.40Voorstellen deelnemers."

Verwante presentaties


Ads door Google