De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Voorlezen. Inhoud  Inleiding  Waarom voorlezen  De waarde van voorlezen  Plezier in lezen…  Boekenkeuze  Voorleestechniek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Voorlezen. Inhoud  Inleiding  Waarom voorlezen  De waarde van voorlezen  Plezier in lezen…  Boekenkeuze  Voorleestechniek."— Transcript van de presentatie:

1 Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Voorlezen

2 Inhoud  Inleiding  Waarom voorlezen  De waarde van voorlezen  Plezier in lezen…  Boekenkeuze  Voorleestechniek  Boekentips

3 Inleiding Jaar van het Voorlezen (Nationale Voorleeswedstrijd 20 jaar; BoekStart 5 jaar; 10 e editie Nationale Voorleesdagen)

4 Waarom voorlezen? Uitbreiden woordenschat Beeldtaa l Omgaan met (levens)gebeurtenissen Wereldkennis Concentratie Ritueel Ontspannend Voorlezen doet nalezen Fantasie Voorlezen is verhalen doorgeven Voorlezen doe je samen. Het is plezier voor 2!

5 De waarde van voorlezen Oók als kinderen zelf al kunnen lezen, blijft voorlezen waardevol!

6 De waarde van voorlezen voor oudere kinderen Omdat: Technische leesboekjes beknopt zijn Leestechniek (g)een belemmering is Hun blik verruimd wordt Het hun luister- en spreekvaardigheid bevordert

7 Plezier in lezen… de resultaten Kinderen die plezier hebben in lezen, gaan meer lezen en uiteindelijk beter lezen Als een kind 15 min. per dag leest, dan leest het woorden per jaar Een 4-jarige die niet wordt voorgelezen kent zo’n woorden Een 4-jarige die wel wordt voorgelezen kent er al gauw 3.500! Kinderen die op 3-jarige leeftijd dagelijks worden voorgelezen, scoren na twee jaar hoger op taal en rekenen en lopen voor op sociale, emotionele en creatieve ontwikkeling Een beperkte woordenschat leidt bijna altijd tot slechte schoolresultaten Kinderen die veel boeken lezen, verhogen daarmee hun kans op een goede cito-score Een kind waarvan de ouder lid is van de bibliotheek, leent vijf keer meer boeken dan kinderen waarvan de ouder geen lid is

8 Boekenkeuze Een boek dat je kind aanspreekt! Maar ook een boek dat de voorlezer aanspreekt. Uiterlijk van een boek (buitenkant/binnenkant – plaatjes/tekst). Adviesleeftijd? Niet op letten…als het maar leuk is! Humor en spanning in verhalen doen het altijd goed. Herhaling kan geen kwaad!

9 Boekenkeuze 6 t/m 9 jaar  Mix van fantasie en werkelijkheid  Avonturen: andere werelden  Dieren  Chronologisch  Vertellende gedichten

10 Boekenkeuze 9 t/m 12 jaar  Realiteit  Non-fictie  Fantasie: griezelboeken/fantasy  Tijdssprongen  Literair taalgebruik  Beschouwende gedichten

11 Voorleestechniek  Weet wat u leest!  Je eigen voorleesritueel  Heb zelf plezier en zin in het voorlezen  Maak uw kind vooraf nieuwsgierig naar het boek  Lees rustig en duidelijk voor – neem de tijd  Laat uw kind vertellen en speel in op reacties  Voorspel samen het verhaal  Oefen moeilijke woorden  Maak het levendig  Praat samen na over het verhaal  Herhaling: lees het boek vaker voor

12 Boekentips (boekentips voor 0-8 jaar) Bibliothecaris in de bibliotheek Verkoper in de boekwinkel

13 Bedankt voor uw aandacht! Zijn er nog vragen?


Download ppt "Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Voorlezen. Inhoud  Inleiding  Waarom voorlezen  De waarde van voorlezen  Plezier in lezen…  Boekenkeuze  Voorleestechniek."

Verwante presentaties


Ads door Google