De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Succes met taal. Programma Voorstellen Woordenschat Samenwerken Stimuleren van taalontwikkeling HOE?? September 2014woordenschat.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Succes met taal. Programma Voorstellen Woordenschat Samenwerken Stimuleren van taalontwikkeling HOE?? September 2014woordenschat."— Transcript van de presentatie:

1 Succes met taal

2 Programma Voorstellen Woordenschat Samenwerken Stimuleren van taalontwikkeling HOE?? September 2014woordenschat

3 Woordenschat belangrijkste voorspeller voor schoolsucces belangrijkste voorwaarde voor schoolsucces September 2014woordenschat

4 September 2014woordenschat

5 September 2014woordenschat

6 September 2014woordenschat

7 6 “Een balst gebruikt men om z’n kwug te florken. Tijdens het woezelen heb je daarom meestal een balst nodig. woordenschatSeptember 2014

8 woordenschat Als we de kwansels van de groepels willen zoffelen hebben we een kwanselzoffel of een blurk nodig. groepel = potlood kwansel = punt

9 Weetjes: September 2014woordenschat  Onderzoek laat zien, dat de grootte van de woordenschat op driejarige leeftijd sterk verbonden is met het latere begrijpend lezen  Wanneer meer dan 5% van de woorden in een tekst niet gekend wordt, kost het veel moeite om de tekst te begrijpen/onmogelijk  Een geringe woordenschat leidt tot vermijdingsgedrag bij lezen!  Een beperkte woordenschat leidt bijna altijd tot slechte schoolresultaten Bron: Taalpilots

10 September 2014woordenschat Er zijn diverse predicties af te leiden uit de deficiethypothese. Een daarvan is dat er vooral in het cognitief academisch domein linguïstische deficiënties optreden. De semantische ontwikkeling blijft achter en kinderen……………………..

11 woordenschatSeptember 2014

12 woordenschat

13 Taalontwikkeling September 2014woordenschat

14 September 2014woordenschat Het aantal woorden dat receptief beheerst wordt door eentalige Nederlandse kinderen, vervolgens het aantal Nederlandse woorden dat receptief beheerst wordt door meertalige kinderen. 4 jaar: 3000 en jaar: 3800 en jaar: 4500 en jaar: 5200 en jaar: 6000 en jaar: 8500 en jaar: en jaar: en jaar: en bron: Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs

15 1 staat tot 5? 615 of 2153 per uur? of 17000? 1 x of 6 – 10? Grote verschillen September 2014woordenschat

16 Hoe leren kinderen woorden September 2014woordenschat

17 Hoe worden woorden opgeslagen? September 2014woordenschat

18 Een rijke leeromgeving Filmpje dvd September 2014woordenschat

19 3 Gulden Regels 1. Herhaal een woord en betekenis 7 keer 2. Maak gebruik van zowel zien als horen 3. Maak ook gebruik van andere zintuigen bij de betekenisverlening woordenschat September 2014

20 woordenschat

21 Interactief voorlezen September 2014woordenschat https://www.youtube.com/watch?v=ck5V7a 4WKp4

22 Belang van lezen voor de woordenschat September 2014woordenschat 5 min. per week lezen woorden per jaar 10 min. per dag lezen woorden per jaar 15 min. per dag lezen woorden per jaar > 1 uur per dag lezen, - > woorden per jaar

23 Schooltaal Het taalgebruik van de omgeving is het meest bepalend voor de taalontwikkeling van jonge kinderen September 2014woordenschat https://www.youtube.com/w atch?v=X-PgamXIWRQ

24 September 2014woordenschat

25 Succes met taal Vragen September 2014woordenschat


Download ppt "Succes met taal. Programma Voorstellen Woordenschat Samenwerken Stimuleren van taalontwikkeling HOE?? September 2014woordenschat."

Verwante presentaties


Ads door Google