De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

woordenschat en taalstimulering

Verwante presentaties


Presentatie over: "woordenschat en taalstimulering"— Transcript van de presentatie:

2 woordenschat en taalstimulering
EEN WERELD TE WINNEN: VANZELF SPREKEND Bas van Eerd

3 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
opbouw woordenschat 4 6 8 10 12 NL 3000 4500 6000 11000 17000 niet-NL 1000 2600 4200 10000 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

4 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
60% We moeten – , zei een – uit Singapore tegen – . We hebben geen – meer. Singapore is maar een – – met een – – – . We – met – – dat we niet – kunnen. – – ik – een – met een – aan – – , het – er – . Voor de – mensen is dit nog – de – – van – , maar dat is een niet meer te – – geworden. (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

5 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
70% We moeten – , zei een – uit Singapore tegen – . We hebben geen – meer. Singapore is maar een klein – met een sterk – – . We – met zo’n – dat we niet anders kunnen. – – ik – een huis met een – aan beide – , het – er – . Voor de – mensen is dit nog steeds de – – van – , maar dat is een niet meer te – – geworden. (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

6 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
80% We moeten – , zei een – uit Singapore tegen me. We hebben geen – meer. Singapore is maar een klein – met een sterk groeiende bevolking. We – met zo’n – dat we niet anders kunnen. – – ik iedereen een huis met een – aan beide – , het liefst er – . Voor de meeste mensen is dit nog steeds de – wijze van wonen, maar dat is een niet meer te – – geworden. (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

7 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
90% We moeten omhoog, zei een – uit Singapore tegen me. We hebben geen – meer. Singapore is maar een klein eiland met een sterk groeiende bevolking. We – met zo’n ruimtegebrek dat we niet anders kunnen. – – ik iedereen een huis met een tuin aan beide zijden, het liefst er – . Voor de meeste mensen is dit nog steeds de – wijze van wonen, maar dat is een niet meer te – – geworden. (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

8 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
100% We moeten omhoog, zei een architect uit Singapore tegen me. We hebben geen keus meer. Singapore is maar een klein eiland met een sterk groeiende bevolking. We kampen met zo’n ruimtegebrek dat we niet anders kunnen. Natuurlijk gun ik iedereen een huis met een tuin aan beide zijden, het liefst er omheen. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de ideale wijze van wonen, maar dat is een niet meer te realiseren droom geworden. tiponen (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

9 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
woorden als basis COGNITIEF COMMUNI-CATIEF WOORDEN-SCHAT SOCIAAL- EMOTIO-NEEL (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

10 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
concepten labels WOORDEN-SCHAT competent voelen (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

11 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
termen labels concepten netwerk dekkingsgraad mattheuseffect (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

12 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
meedenken meepraten WOORDEN-SCHAT meedoen (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

13 incidenteel en intentioneel leren
Een balst gebruik je om je kwug te florken. Tijdens het woezelen heb je daarom vaak een balst nodig. Vender het stofelt, ga ik vandaag met de bus naar huis. (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

14 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
oefenen met labelen (1) identiek noteren razendsnel onmiddellijk cruciaal indien metamorfose catastrofe toenemen ridicuul (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

15 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
oefenen met labelen (2) gemakkelijk braaf rennen rijmpje pijn doen heel erg ook en moment huilen (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

16 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
oefenen met labelen (3) Pak je spulletjes op tafel. = Tover je benodigdheden tevoorschijn. ... (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

17 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
tips Neem geen genoegen met ‘ding-woorden’. Vraag door. (Wat bedoel je precies? Hoe noemen we dat? Hoe zou een schilder dat zeggen?) Label, label en label. Neem ook verwante woorden mee. (complex – eenvoudig) (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

18 (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV
tips Herhaal in je taalgebruik. Gebruik een labellijst in je werkruimte. Stimuleer kinderen de woorden te gebruiken. Laat kinderen in hele zinnen spreken. Omring je met teksten. Heb plezier! (c) 2014 Taaltrainer.com / Rezulto Onderwijsadvies BV

19 tijd voor vragen / discussie
© 2014 TAALTRAINER.com


Download ppt "woordenschat en taalstimulering"

Verwante presentaties


Ads door Google