De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

W ORD S UCCESVOL VIA L INKED I N start2C nl.linkedin.com/in/chantalvanerp.

Verwante presentaties


Presentatie over: "W ORD S UCCESVOL VIA L INKED I N start2C nl.linkedin.com/in/chantalvanerp."— Transcript van de presentatie:

1 W ORD S UCCESVOL VIA L INKED I N start2C nl.linkedin.com/in/chantalvanerp

2 LinkedIn L INKED I N Wie gebruikt LinkedIn? Dagelijks Wekelijks Maandelijks Wie is al eens benaderd via LinkedIn? Minder dan 5 keer Tussen 5 en 10 keer Vaker dan 10 keer Wie voegt mensen toe die je niet kent? Wie accepteert uitnodigingen van mensen die je niet kent? Wie heeft al eens een baan via LinkedIn gekregen? Wie plaatst regelmatig een bericht op LinkedIn?

3 LinkedIn F EITEN & C IJFERS L INKED I N Gestart op 5 mei 2003 in Mountain Vieuw (Californië) Wereldwijd > 347 miljoen leden waarvan 5,3 miljoen in Nederland (daarmee bereikt de site 65% van alle werkenden) Vaakst bezochte websites in Nederland Facebook (#2) Twitter (#6) LinkedIn (#7) Ruim 1 miljoen directieleden hebben profiel, o.a. van alle Fortune 500 bedrijven Creatief, gedreven en gespecialiseerd zijn de meest gebruikte, loze termen Netwerk groeit met 2 leden per seconde Profielen met een persoonlijke foto worden 14x vaker bekeken Ruim 2 miljoen groepen actief, waarvan uit Nederland

4 LinkedIn D E KRACHT VAN O NLINE N ETWERKEN Zichtbaarheid (profiel – updates - groepen) Vinden van (verborgen) vacatures - gevonden worden voor passende vacatures of opdrachten door personal branding. Opbouwen van netwerk en bijhouden adressenboek – altijd actueel Toegang tot informatie m.b.t. carrièrekansen, arbeidsmarkt, vakgebied, etc. Durf te geven (delen – reageren – hulp bieden) Durf te vragen LinkedIn is openbare CV database (inspiratie) LinkedIn geeft meer informatie dan jouw CV (foto’s, interesses, netwerk, aanbevelingen)

5 LinkedIn D E EERSTE 8 SECONDEN

6 LinkedIn J OUW PROFIEL OP L INKEDIN Jouw online flyer om mensen te triggeren jou te ontmoeten Verleden én ambities benoemen Houd je profiel actueel Hoe completer (deskundig) hoe beter Profielen met foto 14 x vaker bezocht Zakelijke / toegankelijke portretfoto Benoem de juiste functietitel Gebruik trefwoorden waarop jij gevonden wilt worden TIP: gebruik je bestaande CV als basis voor het vullen van je LinkedIn profiel

7 LinkedIn J OUW PROFIEL OP L INKEDIN Voeg iets unieks toe in de kopregel Gebruik zakelijke contactgegevens Benadruk je onderscheidende vermogen (ranking LinkedIn) De samenvatting is jouw elevator pitch en dus het belangrijkste onderdeel van jouw profiel Benoem in de samenvatting voor welk probleem jij de oplossing bent Heb je geen werk? Vermeld dan de functienaam en beschikbaar

8 LinkedIn P ERSONAL B RANDING Merk essenti e Emotionele merkwaarden Functionele merkwaarden Expressieve merkwaarden Kern waarde Wie ben ik? Wat kan ik? Hoe kom ik over? Jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt jouw persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat anderen zien wie je bent en waar je voor staat en draagt dat uit.

9 LinkedIn W AT IS JOUW P ERSONAL B RAND Emotionele kenmerken – Wie ben ik? Kwaliteiten Waarden Drijfveren Functionele kenmerken – Wat kan ik? Opleiding Werkervaring Aantoonbare kennis Expressieve kenmerken Wat straal je uit, hoe kom je over? Kernwaarde Waar draait het allemaal om? Symbolen en activiteiten Waar ben je? Waar praat je over? Wat onderneem je? Hoe zie je er (op papier/live) uit? Kern waard e Wie ben ik? Wat kan ik? Hoe kom ik over?

10 LinkedIn V OLLEDIG PROFIEL Bedrijfstak en locatie (postcode) Een up-to-date huidige functie met omschrijving Twee voorgaande functies Opleidingen Minstens 3 vaardigheden Profielfoto Minstens 50 connecties Zes niveaus:  Just starting = nieuw  Beginner  Intermediate=gevorderd  Advanced=ver gevorderd  Expert=deskundige  All star=zeer deskundig

11 LinkedIn TIP ! Heeft een interessant persoon jouw profiel bekeken? Gebruik dit als aanleiding om in contact te komen

12 LinkedIn Bewerken

13 LinkedIn

14 E RVARING Zo uitgebreid mogelijke omschrijving taken en werkzaamheden Vraag aanbevelingen Voeg aanvullende informatie toe  Presentaties, links, documenten, etc.

15 LinkedIn A ANBEVELINGEN Durf erom te vragen Vraag een professioneel contact Wees concreet in hetgeen je vraagt Geen standaard uitnodiging Geef zelf aanbevelingen aan mensen met wie je prettig hebt samengewerkt

16 LinkedIn

17

18

19

20

21 H ANDIGE F UNCTIES VOOR B EWERKEN P ROFIEL Recente activiteit Vragen om aanbeveling Profiel in andere taal maken Profiel opslaan als PDF Openbare instellingen beheren

22 LinkedIn Z ICHTBAARHEID EN G ELOOFWAARDIGHEID VERGROTEN 1.Vraag aanbevelingen 2.Plaats vaardigheden en vraag onderschrijvingen, deel ook uit! 3.Kijk bewust op een contactpersoon die gaat over een vacature (volg recruiters) 4.Regelmatig plaatsen van een nieuwe update

23 LinkedIn U PDATES

24 LinkedIn U PDATES Jezelf zichtbaar maken: daardoor blijf je “in the picture” Vak gerelateerd nieuws delen Om hulp vragen Blog/nieuwsbrief functie: waar houd je je mee bezig? Vacatures worden vaak gedeeld (gratis) Kom je iets tegen voor iemand uit jouw netwerk? Delen/ taggen! Deel niet alles wat je doet: het is geen Facebook Sta steeds stil bij relevantie en waarde van je update voor je netwerk Gebruik de koppelfunctie in jouw update als je Twittert Deel updates uit groepen op je eigen pagina

25 LinkedIn G ROEPEN

26 LinkedIn G ROEPEN Online netwerken Uitwisselen kennis, vakinhoudelijke informatie en vacatures Blijf op de hoogte van nieuws, ontwikkelingen en activiteiten Je kunt maximaal 50 groepen toevoegen Het groepslogo staat op jouw profiel  profileren als professional Je kunt complete profielen van alle leden inzien Jezelf profileren door actief deel te nemen aan discussies of een vraag te stellen Gratis InMails naar leden Recruiters maken volop gebruik van groepen

27 LinkedIn

28

29

30

31

32

33

34 W ERK VEROVEREN Mensen die het werk doen dat jij wilt veroveren staan ook op LinkedIn Vind collega’s binnen jouw vakgebied Vind medewerkers van bedrijven waar jij wilt werken Vind alle mensen die een lijntje zijn naar jouw volgende loopbaanstap  voeg ze toe met een persoonlijke uitnodiging! Daardoor groter bereik bij het informeren over jouw vakmanschap en ambities

35 LinkedIn MANIEREN OM TE ZOEKEN NAAR VACATURES Vind en volg bedrijven Via groepen Vind en volg personen Via de zoeken knop Via bijdragen

36 LinkedIn 5 PRINCIPES VAN NETWERKEN VIA L INKED I N Netwerk attitude Informatie op een proactieve en reactieve manier delen zonder onmiddellijk iets terug te krijgen. Gouden driehoek De echte kracht zit in de 2 e lijn  Wie kennen zij?  Relatie opbouwen, niet verkopen  Doelen delen  Ontspannen en plezierig netwerken Kwaliteit en diversiteit zijn even belangrijk Wat is kwaliteit? Diversiteit:  Je doelen veranderen in de loop van de tijd  Meer mogelijkheden  Waarde voor je netwerk  Diversiteit creëert een groter vangnet  Evenwicht tussen kwaliteit en diversiteit De know, like & trust factor “All things being equal, people do business, and refer business to people they know, like and trust” Know factor: wat weten mensen van je? Like factor: behulpzaam, vriendelijk en niet opdringerig Trust factor: vertrouwen dat je zegt wie je bent, vertrouwen dat je je op een fatsoenlijke manier zult gedragen geven vragenbedanken

37 LinkedIn N ETWERK RANGSCHIKKEN

38 LinkedIn M AAK EEN BACK - UP VAN AL JE CONTACTEN

39 LinkedIn G EAVANCEERD ZOEKEN

40 LinkedIn O PBOUWEN N ETWERK Wel of niet linken? Kwaliteit Kwantiteit Uitnodigen: snel of met persoonlijke boodschap?

41 LinkedIn N ETWERK O NDERHOUDEN Schrijf een aanbeveling Verwijs in een discussie in een groep naar een van je contacten als expert Introduceer mensen aan elkaar Geef interessante groepen door aan je contacten Geef interessante discussie in groepen door aan contacten Meld interessante evenementen / vacatures die je via je groepen ziet Let op de updates van je contacten

42 LinkedIn S TRATEGIEËN OM DE JUISTE MENSEN TE VINDEN VIA L INKED I N 1.Zoek op naam/ functie/ vakgebied 2.Zoeken in het netwerk van je netwerk 3.Kijk naar “Viewers of this profile also viewed” 4.Gebruik Groepen waarvan je doelgroep lid is 5.Gebruik Groepen van personen met toegang tot jouw doelgroepen 6.Gebruik bedrijvenpagina’s 7.Kijk naar “netwerk updates” 8.Zorg dat je niet anoniem profielen bekijkt Nodig uit met persoonlijke tekst: bv: ’Ik heb je profiel met veel plezier/aandacht gelezen, ik zie dat wij dezelfde liefde voor het vak….hebben. Graag zou ik met jou connecten om ontwikkelingen / kennis te delen’.

43 LinkedIn B ELANGRIJKSTE T IPS 1.Zorg dat je zichtbaar en daardoor vindbaar bent, pas URL aan! 2.Zorg voor een professionele foto 3.Samenvatting is erg belangrijk: kort en duidelijk, niet te bescheiden 4.Geef je specialismen en unieke kwaliteiten aan op je profiel 5.Gebruik de link van je profiel in je handtekening en op je cv 6.Zorg dat je bereikbaar bent en aangeeft hoe je te bereiken bent 7.Wees zorgvuldig, het is je visitekaartje 8.Geven = krijgen 9.Gebruik je connecties, je 2 e en 3 e graads contacten zijn het meest waardevol 10.Vermijd standaard uitnodigingen, voeg een persoonlijk bericht toe 11.Ga linken en blijf aan je netwerk bouwen en doe dit pas wanneer je profiel compleet is

44 W ORD SUCCESVOL VIA L INKEDIN start2c nl.linkedin.com/in/chantalvanerp


Download ppt "W ORD S UCCESVOL VIA L INKED I N start2C nl.linkedin.com/in/chantalvanerp."

Verwante presentaties


Ads door Google