De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.steunpuntSSL.be EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.steunpuntSSL.be EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven."— Transcript van de presentatie:

1 EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven

2 PIAAC: leesvaardigheid jongeren met diploma beroepsonderwijs Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20142 PIAAC -Test wiskundige en leesvaard. bij volwassenen (15-65) -Afgenomen in 2012 door OESO -In 23 landen, waaronder Vlaanderen Grafiek: -Leesvaardigheid -Jongeren (16-30) -Met een diploma beroepsonderw.

3 Máár… Beroepsond. verschaft algemene én specifieke vaardigheden Dankzij PISA, PIAAC etc. weten we vrij veel over niveau algemene vaardigheden Maar specifieke vaardigheden erg belangrijk bij zoektocht werk – Cf. – Cf. CEDEFOP (2013): “ jongeren (20-35) met diploma beroepsonderwijs doen het veel beter op AM dan jongeren met algemeen diploma ” – ondanks lagere algemene vaardigheden Zie ook Shavit & Müller (1998), Müller & Gangl (2003), Iannelli & Raffe (2007), etc. Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20143

4 Paper: waarde beroepsopleidingen op AM Belangrijkste onderzoeksvraag “Blijven die initiële baten van beroepsonderwijs ook behouden als mensen ouder worden?” Model – Data uit PIAAC (subsample mannen, jaar, uit 14 landen) – Model dat kans op werk voorspelt op basis van -Gevolgde opleiding -Score op wiskundetest -Leeftijd -Interpretatie: Positieve waarde  grotere kans op werk Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20144

5 Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20145 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

6 Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20146 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

7 Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20147 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

8 Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20148 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

9 Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20149 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

10 Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/ BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

11 Conclusie “Aanvankelijke voordelen van beroepsonderwijs verdwijnen dus met het ouder worden - terwijl die van goede algemene vaardigheden toenemen” -Verklaring? -Eisen op de arbeidsmarkt veranderen (technologische innovatie) -Sterke basisvaardigheden (‘foundational’ skills) faciliteren bij- en omscholing -Ofwel: Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201411

12 Addendum: quid met “polarisatie” AM? “Polarisatie”: door automatisering verdwijnen vooral jobs met een hoge mate van routine (Autor, Levy, and Murnane (2003))  vooral middengeschoolde jobs (méér dan de laaggeschoolde, elementaire dienstenjobs) Cf. Maselli (2012) Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201412

13 Conclusie Bij de overgang naar de AM levert beroepsonderwijs ongetwijfeld waardevolle (specifieke) vaardigheden Maar op langere termijn blijft inzetten op algemene vaardigheden uitermate belangrijk Meer weten: life-cycle-patterns-in-the-labour-market-returns-to- vocational-educationhttp://steunpuntssl.be/Publicaties/Publicaties_docs/ssl life-cycle-patterns-in-the-labour-market-returns-to- vocational-education Of Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201413


Download ppt "Www.steunpuntSSL.be EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven."

Verwante presentaties


Ads door Google