De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 1, jaargang 26 Januari 2015 In dit nummer o.a.: Uit de oude doos Kennismaking nieuwe leden Column.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 1, jaargang 26 Januari 2015 In dit nummer o.a.: Uit de oude doos Kennismaking nieuwe leden Column."— Transcript van de presentatie:

1 Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 1, jaargang 26 Januari 2015 In dit nummer o.a.: Uit de oude doos Kennismaking nieuwe leden Column Colofon Redactie Theo Nagel Leo Waterman Peter Smit Jos Schnitzler Hans Joosten Kopij & contact De Stuurstand Is het officiële cluborgaan van de Twentse Modelspoorweg Club (TMC) Onze actuele agenda: zie Like ons op FACEBOOK!www.tmsc.nlFACEBOOK! De gloednieuwe NS Traxx wordt Bentheim binnengebracht Foto: Bertus Kers

2 BESTUURSTAFeL Theo Nagel Voorzitter Happy New Year…. Beetje laat zult u denken…, mag tot de 15 e zegt men wel eens. Maar ik bedoel het een beetje spottend. Want het nieuwe jaar is vol narigheid begonnen. Mensen die elkaar naar het leven staan vanwege religie, ideologie, geldelijk gewin en andere onbegrijpelijke redenen. En dan elkaar de meest gewelddadige dingen aandoen. Het lijkt wel of het alleen maar erger wordt… Wordt er nog gepraat? Social media hoort toch sociaal te zijn…? Laten we ervoor waken dat zaken in onze eigen kring niet verharden! Dat laatste was ook een beetje de strekking van mijn boodschap op onze Nieuwjaarsreceptie. Goedbezocht, ruim 40 aanwezigen (leden en partners) toonden betrokkenheid bij onze club - foto’s zie onder. Dit jaar willen we als bestuur Communicatie centraal stellen. In onze bestuursvergadering begin januari hebben we daarvoor een paar thema’s benoemd: communicatie over werkzaamheden binnen de werkgroepen, maar ook afstemming tussen werkgroepen onderling en de vertaling naar de leden toe. Meer daarover op de komende ALV. Evenzo belangrijk is Communicatie van leden onder elkaar. Want onze club groeit en vaak ken je je eigen clubgenoten nauwelijks… Tip: kijk eens op onze site onder ‘Wie is Wie’ – oneerbiedig ons ‘smoelenboek’ genoemd! En knoop eens een gesprekje aan met andere leden, vraag eens waar ze mee bezig zijn, pak samen eens een klus aan – samen is toch veel leuker!

3 BESTUURSTAFeL Ledennieuws Ferdinand KorpelLidmaatschap beëindigd per 05/01/2015 Wijzigingen worden in de nieuwe ledenlijst per 01/04/2015 gepubliceerd. UITNODIGING Algemene Leden Vergadering Het bestuur van de Twentse Modelspoorweg Club nodigt alle leden en donateurs op tot het bijwonen van de jaarlijkse ALV op maandag 2 februari Aanvang 19:30, locatie: Atelier 3 – Prismare Agenda en stukken zijn u reeds per mail toegezonden. Op maandag 9 februari komt het team van Somberg Modelbouw ons bijpraten over alle nieuwtjes die ze hebben gespot op de Beurs in Neurenberg. Aanvang 19:30, toegang alleen voor leden en donateurs – geen normale clubavond!

4 Marcel van der Vaart 42 Jaar geleden stond mijn wieg in Maassluis. Ongeveer 2 jaar geleden verkaste ik naar het oosten om in Enschede een aangename woonplek te aanvaarden. Ik mag mezelf ondertussen de ontzettend trotse vader van een prachtige 16 maanden oude zoon noemen. Zover ik mij kan herinneren, boeide techniek mij altijd en wel in al zijn facetten. Als leidinggevende/machinist heb een druk bezette baan bij NS-Internationaal. Naast testen en toelatingen van nieuw materieel maken het realiseren van het ERTMS op diverse lijnen en het verzorgen van opleidingen aan machinisten deel uit van mijn dagelijkse bezigheden. Dit betekent o.a. dat ik door zeer onregelmatige werktijden helaas niet altijd op een van de standaard clubavonden aanwezig kan zijn. Op vierjarige leeftijd had ik op mijn kamer al een mooie opklapbare baan met Fleischmann treintjes. De besmetting met het heerlijke modelbaanvirus dateert uit die tijd. Inmiddels verzamel ik al 30 jaar H0-modellen van zowel Nederlandse als Duitse voorbeelden. Baanonderhoud, rijden, verbetering van de infrastructuur op de modelbaan en materieelonderhoud zijn de zaken waarmee ik mij bij TMSC het liefste zou bezighouden. Van Marcel hebben we helaas nog geen goede foto… snel een keertje langskomen! Nieuwe leden stellen zich voor Jos Schnitzler Laurens van Eekelen 28 jaar geleden ademde ik in Roosendaal na een fikse tik op mijn billen voor het eerst de Brabantse lucht in. Daar groeide ik op, ging er naar school, ontdekte ik het leven. In 2004 kwam Enschede in beeld. Ik ging er aan de UT elektrotechniek en informatica studeren. Door veel bestuursfuncties, een druk verenigingsleven en het uitzicht op een mooie baan ben ik voortijdig met de studie gestopt. Ik werk nu bij Event Engineers in deze boeiende stad. Wij faciliteren grote evenementen door heel Nederland met techniek, elektronica en informatica. Theater en theatertechniek, een actieve rol bij de Batavierenrace maken deel uit van het ruime scala aan persoonlijke interesses.

5 Via Peter Postma is Oldenzaler Carlo bij ons terecht gekomen. Vorig jaar bezocht hij al eens onze Open Dag en is daarna meteen lid geworden. Zijn zoon van 7 vond en vindt het allemaal fantastisch. Carlo had samen met zijn broer vroeger een kleine Märklin-baan. Later had hij een eigen baan, maar vervolgens vanwege ruimtegebrek – wat horen wij dat toch vaak – belandden zijn spullen in een (droge) kelder. Nu wil hij verder met 2-rail Roco, hij heeft al een startset en daarmee begint hij zijn opbouw. Van huis uit is hij programmeur, zit nu in de IT met als netwerkspecialist. Carlo heeft het zich allemaal zelf eigen gemaakt, een echte autodidact! Hij wil ons graag helpen bij het programmeren. Wat zijn modelsmaak betreft: alles heeft zijn charme, maar de oude stoomlocs vindt hij wel heel gaaf, waarschijnlijk komt dat nog van zijn reis naar Griekenland eind jaren 80 met InterRail; daaraan bewaart hij mooie herinneringen. Het smalspoor bij het Kanaal van Corinthe vond hij geweldig. Onder politiebewaking met z’n allen slapen in het station van Milaan was tijdens die reis een ander hoogtepunt. De reis vervolgend eindigden ze bij een kopstation, dat leek einde verhaal – terug naar Milaan… Gelukkig wees iemand hen op de Bernina-Express op het stationsplein en zo kon hij genieten van het Zwitserse Spoor- Paradijs. De InterRail-kaart is nu regio gebonden en daardoor duur, hierdoor is de lol er wel af volgens Carlo. Nieuwe leden stellen zich voor Carlo van Leeuwen Leo Waterman Vervolg Ooit had ik een fraaie Märklinbaan. Het materiaal daarvoor moet nog ergens bij mijn ouders op zolder liggen. Door de open dagen van TMSC ontwaakte weer het sluimerende plezier, dat ik ooit beleefde met deze modelbaan. Er ligt hier een kans voor een nieuwe vrijetijdsbesteding. Vooral de optie om binnen de club een modulegroep te starten, trekt mij enorm!

6 uit de oude doos… Foto’s Leo Waterman Onze razende reporter Leo vond onlangs in “Het Grote SPOORboek” enkele foto’s met Twentse historie… Klik om in te kijken…. Te bestellen bij Hengelo, juli 1950 Machines van Stork (1908)

7 uit de oude doos… Foto’s Leo Waterman Enschede station – circa 1865

8 uit de oude doos… Foto’s Leo Waterman

9 uit de oude doos… Foto’s Leo Waterman Tekst: Albert Platvoet Deze foto is gemaakt op 29 juni 1963 vanaf de Wicher Nijkampbrug. De kolenvakken midden-rechts zijn van ons familiebedrijf, toen van mijn vader. Onze kolenloods staat verder naar rechts en dus niet op de foto te zien. De loods waar het witte bord "Breteler en Reestman" op hangt is de vroegere douaneloods. Daar is ook de Spoorloodsweg naar genoemd, die rechts naar de Getfertweg loopt. Breteler en Reestman was een collega van ons. De kolenopslag naast en achter de spoorloods horen bij hun bedrijf. Geheel links bovenaan, met de vlag in top, de textielfabriek van Gerh. Jannink en Zn, wel bekend neem ik aan. Daaronder, aan de Industriestraat, ook met schoorsteen de chemische fabriek van Ockinga, later garage Reinbergen. Weer daaronder, ook aan de Industriestraat, nog net een stukje van de loods van Van Dam, handel in katoenafval, later de Praxis. De kolenhandel van De Voorhoede is duidelijk te herkennen aan het opschrift op hun loods, in het midden van deze rij loodsen zit de "Concurrent", ook een coöperatie, en daarnaast (loods met zadeldak) brandstoffenhandel Jan de Lange. Op het spoor is de BE-D05 (een V65) net met een kolentrein binnen gelopen en op het zelfde spoor, naast het station (gebouwd in 1959 ter vervanging van het oude station uit 1903) staat een NS 600 (Hippel) al te wachten om deze over te nemen om naar station Enschede Noord te brengen. Zuiderspoor Enschede

10 Ritselende palmbladeren filteren het zonlicht, kabbelende golven rollen af en aan. Mijn gedachten dwalen af naar wat ooit was. De fantastische tropische jaren, zo'n wezenlijk deel van mijn inmiddels oude leven, komen als vanzelf voorbij. Exotische geuren ontwaken in de herinnering. Haast bestaat niet. Nederland is dan nog echt ver weg. Het leven kent geen zorgen. Warmte, vriendschap en licht vullen de dagen. Ik dwaal verder af. Beelden van mijn jeugd in zuidelijk Nederland worden geprojecteerd. Met vrienden loop ik van school naar huis. We kiezen de weg over de spoorbrug. Als we doorlopen en de verleidingen onderweg verstaan, halen we nog net de stoomtrein naar Duitsland. De machinist verrast ons altijd met een flinke wolk stoom en rook op het moment dat wij uitbundig naar hem zwaaien. Ook nu hebben wij geluk. Wij zijn op tijd. In de verte nadert het zwarte gevaarte met achter zich ettelijke groene rijtuigen. Onze handen gaan omhoog. Hij zwaait terug en baadt ons lachend in een langzaam wegtrekkende mist. Vol bewondering kijken wij nog lang achterom. Pas op het moment, waarop de sluitlichten helemaal verdwenen zijn, gaan we verder. Misschien staan er vandaag beneden op het kleine rangeerterrein nog wat wagons met carbid en lukt het ons om wat te ritselen voor een geintje onder de les. Ver weg hoor ik geluid. De realiteit keert langzaam terug: 'Ga je mee even zwemmen?' Traag verlaat ik het nostalgische paradijs. Toch nog maar even de laatste zonnestraaltjes en het blauwe, zijdezachte water proeven. Morgenvroeg brengen de captain en zijn crew ons hopelijk weer veilig naar een winters Nederland. Daar kan ik af en toe even heerlijk verder genieten van wat was, kijkend naar een modeltreintje dat een spoorbrug nadert waarop vier jongetjes uitbundig staan te zwaaien. Tekst: A.Dwarsligger Column Wat is echt belangrijk? Weken voor kerst puilen de etalages al uit van het ultieme genot, dat met de feestdagen het gezellige samenzijn tot ongekende hoogte zal doen stijgen: rijke wijnen, verrukkelijk wild, smakelijke pasteien, exotische groenten, prachtig fruit, feestelijke kleding, fraaie bomen, schitterende ballen, kletterend vuurwerk. De omzet van supermarkten, winkelketens en detailhandel overtreft gelukkig die van de voorafgaande jaren. Na nieuwjaar – bijzonder vermakelijk – verschijnen vrijwel onmiddellijk de advertenties. Zij moedigen jou vooral aan om je van de schadelijke overtollige kilo’s te ontdoen. Je hebt heerlijk geconsumeerd, maar de zomer is weer in aantocht, dan wil je immers toch weer met een strak lijf paraderen langs het strand, op de camping, aan de rand van het zwembad. Bovendien teveel kilo’s kunnen gevaar opleveren voor jouw gezondheid. Ja, de commercie weet steeds weer wat jij nodig hebt. Zij weet van wanten. Dan is plotseling alles vergeten. Als donderslag bij heldere hemel schieten fanaten, die verlangen naar een eeuwig samenzijn met 1000 maagden, om zich heen. Er vallen onschuldige doden te betreuren. Alom heerst er rouw. De samenleving reageert verbijsterd, komt in beweging, accepteert dit niet, wil een dialoog. Leuzen als vrijheid, samenzijn, leven zonder angst vullen dagelijks de krantenpagina’s en vele nieuwsuitzendingen. Twee dagen later sterft er plotseling zo maar iemand die je dierbaar is. Hij zegt welterusten, geeft een nachtzoen. ‘n Goedemorgen zal er nooit meer zijn, een helaas te harde waarheid. Wat is echt belangrijk? Je laten verleiden door tongstrelende heerlijkheden, ongebreideld consumeren, louter bezit nastreven, het koesteren van een perfect lijf, het ongegeneerd uitdragen van een ideologie? Nee, slechts vriendschap, tolerantie, samenzijn, samenleven, het genieten van kleine dingen, ook al is het maar de gestage cadans van jouw modelstoomlok, doen er toe.

11 onze sponsoren


Download ppt "Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 1, jaargang 26 Januari 2015 In dit nummer o.a.: Uit de oude doos Kennismaking nieuwe leden Column."

Verwante presentaties


Ads door Google