De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SLO ● Netherlands institute for curriculum development RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SLO ● Netherlands institute for curriculum development RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL."— Transcript van de presentatie:

1 SLO ● Netherlands institute for curriculum development RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL

2 SELECTIE VAN GESTELDE VRAGEN Algemeen Functie Sekse Aantal jaar onderwijs Andere tijdschriften Papier of digitaal Beoordeling Waarom TT lezen? Mening algemeen -Vormgeving -Vormgevingsaspecten Wensen tav toekomst Papier of digitaal Bereidheid om kopij aan te dragen

3 GROTE VARIATIE IN FUNCTIES Grote variatie in functies onder lezers, over de hele breedte van onderwijs Leraren Intern begeleiders Remedial teachers Taalcoördinatoren Taalleescoördinator Directeuren Adjunctdirecteuren Docenten Nederlands Opleiders Pabo Nascholers Lectoren Hoogleraren Taalspecialisten Onderwijsadviseurs Ambulant begeleiders, cluster 2 Onderwijsinspectie Ontwikkelaars Uitgevers

4 SEKSEVERDELING OVERWEGEND VROUW Meer dan twee derde van de deelnemers is vrouw Man 24 % Vrouw 76%

5 ERVARING IN HET ONDERWIJS Lezers zijn ervaren, werken al lang in het onderwijs Meer dan 6 jaar -> 94% Tussen 2 en 6 jaar -> 5% Minder dan 2 jaar -> 1% (zie volgende slide voor beeld)

6 ERVARING IN ONDERWIJS IN BEELD

7 LEZERS LEZEN NOG STEEDS GRAAG PAPIER Grootste groep lezers leest Tijdschrift Taal op papier Momenteel: 73% papier 23% digitaal 4% papier en digitaal (zie volgende slide voor beeld)

8 HUIDIGE LEESVORM, PAPIER OF DIGITAAL IN BEELD

9 ANDERE VEELGELEZEN VAKBLADEN Lezers lezen naast Tijdschrift Taal veel vakbladen Meest gelezen: Jeugd in School en Wereld, Didactief en Meertaal 1. JSW (70%) 2. Didactief (56%) 3. Meertaal (48%) 4. Praxis 5. HJK 6. Levende talen 7. Onze Taal... En nog heel veel andere vakbladen

10 OVERZICHT GELEZEN VAKBLADEN (meerdere antwoorden mogelijk)

11 LEZER GRAAG OP DE HOOGTE VAN RECENTE ONTWIKKELINGEN Alle lezers willen 'bij' blijven Een derde voor praktische ideeën – Op de hoogte blijven recente ontwikkelingen (95%) – Nieuw onderzoek (62%) – Praktische ideeën opdoen (32%) (zie volgende slide voor beeld) Anders, bijv: -'...om scherp te blijven in mijn taalgebruik tijdens het schrijven van educactieve content' -'...als achtergrondinfo voor studenten' -'...om de ontwikkeling op de lerarenopleidingen te volgen'

12 LEESMOTIVATIE IN BEELD

13 MENING OVER TIJDSCHRIFT TAAL INHOUD BEGRIJPELIJK: PRETTIGE TOON Sterk: Begrijpelijk, prettige toon Goed Begrijpelijkheid (97% goed - 3% matig) Aantal pagina's per nummer (91% goed –3% matig) Manier waarop je als lezer wordt aangesproken (89% goed - 4% matig) Goed - Gemiddeld Diepgang (91% goed- 7% matig) Lengte artikelen (90% goed – 7%) Kan beter: Variatie onderwerpen, soort artikelen Goed- Matig Variatie in soort artikelen (83% goed – 9% matig) Variatie in onderwerpen (84% goed – 13% matig) (zie volgende slide voor beeld)

14 'MENING OVER TIJDSCHRIFT TAAL...' IN BEELD

15 VORMGEVING: DEGELIJK Meningen lopen uiteen (Zie volgende slide voor totaaloverzicht in tabel): Vernieuwend (28% ja - 46% nee) Saai (28% ja - 58% nee) Fris (32% ja - 47% nee) Degelijk (87% - 6%) Passend bij SLO (56% - 6%) Vooral degelijk (zie volgende slide voor beeld)

16 VORMGEVING IN BEELD

17 VORMGEVINGSASPECTEN -Sterk: 'Overzichtelijkheid' en 'tabellen en grafieken' (+) -Aandachtspunt: 'Voorkant' (-) Voorkant 44% ja - 41% nee Overzichtelijkheid (lay-out en indeling) 83% ja - 11% nee Kleurgebruik 76% ja - 19% nee Tabellen en grafieken 90% ja - 2% nee

18 VORMGEVINGSASPECTEN IN BEELD

19 VORMGEVING EN VORMGEVINGSASPECTEN PERCENTAGEVERDELING +-+- Vernieuwend2846voorkant4441 saai2858Overzichtelijk (indeling)8311 fris3247Kleur7619 degelijk876Tabellen Grafieken902 passend bij SLO556

20 LEZERS HECHTEN AAN PAPIER Lezers willen ook voor de toekomst liever papier, maar... Helft van de lezers wil liefst papier (49%) 'Liever digitaal' slechts 2% Digitaal met printversie goed alternatief (47%) (zie volgende slide voor beeld)

21 VOOR DE TOEKOMST PAPIER OF DIGITAAL IN BEELD

22 LEZERS SCHRIJVEN GRAAG MEE Groot deel van de lezers is bereid mee te schrijven Bereid om kopij aan te dragen -> 44% Kan geen kopij aandragen, of wil niet -> 29% Geen mening -> 27%

23 CONCLUSIES Lezer......is ervaren, leest nauwkeurig...functie varieert...hongerig naar recente ontwikkelingen, onderzoek en praktische tips...waardeert toon en moeilijkheidsgraad...is over het algemeen zeer tevreden, maar noemt variatie in artikelen en onderwerpen als ontwikkelpunten Lezer geeft aan: Voorkant verdient aandacht Aandacht voor frisser imago Lezer over de toekomst:...is bereid om kopij aan te leveren Wil liefst papier, maar staat open voor digitale printversie


Download ppt "SLO ● Netherlands institute for curriculum development RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL."

Verwante presentaties


Ads door Google