De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De kern Core Competence Positionering Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De kern Core Competence Positionering Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy."— Transcript van de presentatie:

1 De kern Core Competence Positionering Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

2 De kern Doelstelling: wat willen we bereiken? Rendements-%; groei-% ? Visie: Hoe denken wij dat de wereld zich zal ontwikkelen? Welke gevolgen heeft dat voor onze (potentiële) klanten? Missie: Wat willen wij in die veranderende wereld betekenen voor onze doelgroep? Onderscheid kernactiviteiten en kernvaardigheden !! VisieMissie Core Competence Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

3 De kern VisieMissie Core Competence Trends Positionering Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

4 De Amersfoortse  Trend: de overheid maakt terugtrekkende bewegingen uit de sociale zekerheden  Visie: onze klanten zullen in de toekomst meer zelf verantwoordelijk worden voor een continue inkomensstroom  Missie: wij zorgen dat onze klanten een levenlang een inkomen hebben ongeacht pensioen, werkeloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden partner etc.  Kernvaardigheden: alle afdelingen opzetten die te maken kunnen hebben met inkomensvraagstukken. Andere verzekeringafdelingen afstoten of op laag pitje  Positionering: De inkomensverzekeraar Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

5 Competenties vaststellen 1.Gebaseerd op interne of externe perceptie? Perceptiekloof. 2.Feitelijk aanwezige of t.o.v de concurrentie noodzakelijke competenties als uitgangspunt? Competiviteitskloof. 3. Ontwikkeling van huidig of van toekomstig noodzakelijke competenties? Visiekloof. Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

6 Missie “ Een flink pak ondernemingen heeft ooit een missie geformuleerd. Nogal wat managementteams spenderen hun tweejarige ‘strategische bezinning’ aan het schrijven en herwerken van hun mission statements. Veruit het overgrote deel van de ondernemingen die een missie heeft geformuleerd had zich de moeite wel kunnen besparen. Missies die ondernemingen gewoonlijk formuleren blinken uit door banaliteit “ Bron: Aime Heene Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

7 De kern Visie Missie Core Competence Klantbehoeften Unieke vaardig- heden/ KSF’s Trends Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy ?

8 De commodity-magneet Innovatief Volgend ……... Service Niche-specialisatie Flexibiliteit Prijs Deskundig Performance Standaardisatie X Z Y Doorlopende innovatie in de eigen core compentence Wet van de remmende voorsprong: concurrentie in actie Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

9 Commodity trap “ De concurrentievoordelen van vandaag zijn de concurrentievoorwaarden van morgen “. Bron:AiBron:Ai ( bron : Aime Heene ) Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

10 Spectrum Terug naar de klant

11 Spectrum en waardecreatie z x y Prijs meerwaarde Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

12 Miller & Heiman z x y Prijs meerwaarde Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy commodities Good product en service Service & support Business issues Organisatie -issues

13 Verwarmingsinstallatiebedrijf commodities Good product & service Service & support Business issues Organisatie issues Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy Leveren van verwarmingsinstallatie incl. installatie Levering incl. 8 tot 5 servicevoorziening Doorlopend 24 uurs servicecontract op afroep On line preventieve 24 uurs werkingscontrole On line preventieve 24 uurs werkingscontrole met performance-afrekening

14 Spectrum en waardecreatie z x y Prijs meerwaarde Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy commodities Good product en service Service & support Business issues Organisatie -issues

15 Spectrum en waardecreatie z x y Prijs meerwaarde Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy commodities Good product en service Service & support Business issues Organisatie -issues

16 Spectrum en waardecreatie z x y Prijs meerwaarde Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy commodities Good product en service Service & support Business issues Organisatie -issues

17 waardecreatie (semi) Tailormade Mass- product -/- +/+ Commodity “good” product or service Service & Support Business Issues -/- +/+ -/- CompetitieInnovatieMargeNetwerk- intensiteit Organisatie issues Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy Inkoopaf- deling - / - + / +

18 samenwerkingsvorm commodities Good product & service Service & support Business issues Organisatie issues sales Verkoop recht op en neer advies Consultative selling Transactional selling / multimedia Vertegenwoordiging Account management Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

19 Ter overdenking Past de door onze organisatie geprefereerde samenwerkingsvorm bij de positie die wij binnen de organisatie van de klant kunnen innemen Past de huidige salesorganisatie bij de toekomstige positie die wij bij de klant wensen in te nemen? Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

20 Ten slotte Klant bepaalt waar je wordt ingeschaald. Veel account managers zijn geen accountstrategen maar k.t. verkopers. Ben je in staat tot nadenken over klant van de klant? Is de organisatie van de account manager toe aan account management? Zijn de verkopers in de organisatie in staat te accepteren dat er een “elite-groep” gecreeerd wordt? Duijnstee Consultancy Marketingstrategische beleidsvorming

21 Ten slotte ( 2 ) Is de organisatie van de klant toe aan account management. Account managers zijn relatiegericht in plaats van klantgericht. Account managers zijn omzetgericht in plaats van margegericht. Account mgt. is een l.T. sport. Provisie is een op K.T.resultaat gebaseerde beloning. Duijnstee Consultancy Marketingstrategische beleidsvorming


Download ppt "De kern Core Competence Positionering Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy."

Verwante presentaties


Ads door Google