De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

World leading Experts in Pneumatics Pick and place Pneumatisch of elektrisch positioneren Pneumatisch positioneren Voordelen : Compact Krachtig Componenten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "World leading Experts in Pneumatics Pick and place Pneumatisch of elektrisch positioneren Pneumatisch positioneren Voordelen : Compact Krachtig Componenten."— Transcript van de presentatie:

1 World leading Experts in Pneumatics Pick and place Pneumatisch of elektrisch positioneren Pneumatisch positioneren Voordelen : Compact Krachtig Componenten kostengunstig Nadelen : Niet erg zuinig Stick slip bij lage snelheden gewone cilinders Lastig positioneren  geen goede herhaalnauwkeurigheid door samendrukbaarheid van lucht

2 World leading Experts in Pneumatics Pneumatisch positioneren met 5/3-ventielen Pneumatisch positioneren : Sturing met 5/3-ventielen Positioneren

3 World leading Experts in Pneumatics Pneumatisch positioneren : Sturing met 5/3-ventielen met gesloten middenstand Zuiger ingeklemd tussen 2 luchtkussens Hierdoor soepele heropstart Klassieke snelheidsregeling op uitlaat van de cilinderpoort Opgelet met heropstart door lekkage via ventielschuif !!! Positioneren

4 World leading Experts in Pneumatics Pneumatisch positioneren : Sturing met 5/3-ventielen met beluchte middenstand Zuiger ingeklemd tussen 2 luchtkussens Hierdoor soepele heropstart Klassieke snelheidsregeling op uitlaat van de cilinderpoort Lekkages van de ventielschuif hebben geen invloed op positionering Zuiger staat volledig los tijdens middenstand !!! Positioneren

5 World leading Experts in Pneumatics Pneumatisch positioneren : Sturing met 5/3-ventielen met ontluchte middenstand Zuiger volledig drukloos Hierdoor bruuske heropstart bij toepassing uitlaatsmoring Uitzonderlijk snelheidsregeling op inlaat van de cilinderpoort Zuiger staat volledig los tijdens middenstand !!! Positioneren

6 World leading Experts in Pneumatics Gestuurde terugslagkleppen in combinatie met 5/3- stuurventielen Snelheidsregelaar en gestuurde terugslagklep in 1 behuizing in cilinderpoort Gestuurde terugslagklep laat mits stuurdruk lucht in 2 richtingen door Aansturing met 5/3-ventiel met ontuchte middenstand Fixatie zuiger ook met externe krachten op cilinder Samendrukbaarheid van lucht leidt tot onnauwkeurigheden Pneumatisch positioneren : Gepiloteerde terugslagkleppen Positioneren

7 World leading Experts in Pneumatics Positioneren Pneumatisch positioneren : Gestuurde terugslagkleppen in combinatie met 5/2- stuurventielen (2) De gestuurde terugslagklep verhindert het vallen van de last bij een verlies aan voedingsdruk

8 World leading Experts in Pneumatics Pneumatisch of elektrisch positioneren Elektrisch positioneren Positioneren

9 World leading Experts in Pneumatics Pneumatisch of elektrisch positioneren Elektrisch positioneren Voordelen : Nauwkeurig positioneren Controle van snelheids- en positieprofiel Controle krachtprofiel Lage constante snelheid Flexibel (geen omsteltijden) Nadelen : Relatief duur in aanschaf Hooggeschoold personeel Positioneren

10 World leading Experts in Pneumatics Posotioneren mechanisch tandwieloverbrengingen riemoverbrengingen spindel Elektromotoren die een lineaire applicatie aandrijven moeten altijd een roterende beweging omzetten in een lineaire beweging. Voorbeelden van roterende – lineaire omzetters zijn: elektromotorwerktuig Mechanische overbrenging T motor T werktuig Elektrisch positioneren Mechanische constructie

11 World leading Experts in Pneumatics Tandwieloverbrenging Z1 = 60 tanden Z2 = 120 tanden Overbrenging 2:1 Wat gebeurt er met het vermogen? Wat gebeurt er met het koppel? Overbrenging 2:1 P motor P last = P motor Overbrenging 2:1 T motor T last = 2. T motor Elektrisch positioneren Mechanische constructie Posotioneren

12 World leading Experts in Pneumatics Positioneren Elektrisch positioneren Mechanische constructie Tandriemoverbrenging Pulleys Riem Motor

13 World leading Experts in Pneumatics Bij tandriemaandrijvingen en leadscrew aandrijvingen kan er ruimte ontstaan tussen de aandrijving en het mechanisme. Dit wordt ook wel dode band genoemd en veroorzaakt bij het wisselen van richting een terugslag “backlash” in het systeem. Elektrisch positioneren Mechanische constructie Posotioneren

14 World leading Experts in Pneumatics Positioneren Elektrisch positioneren Mechanische constructie Spindeloverbrenging

15 World leading Experts in Pneumatics Spindel Schroefspindel Kogelomloopspindel Elektrisch positioneren Mechanische constructie Posotioneren

16 World leading Experts in Pneumatics Positioneren Elektrisch positioneren Mechanische constructie Spindel versus tandriem Type Kenmerk PrijsHoogLaag Snelheid Laag (gelimiteerd door de kritsche snelheid van de schroefverbinding) Hoog Slaglengte Kort (Gelimiteerd door de schroef) Lang Positioneer herhaalnauwkeurigheid Hoog (tot 0,02mm) Laag (Afhankelijk van de riem tot 0,1 mm) BetrouwbaarheidHoog Laag : - Riem kan rekken afhankelijk van levensduur SpindelTandriem

17 World leading Experts in Pneumatics Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving Stappenmotor versus DC servomotor Posotioneren

18 World leading Experts in Pneumatics Een elektromotor met meerdere onafhankelijk aan te sturen wikkelingen waardoor een exacte positionering verkregen kan worden. Door de richting van de stroom om te draaien in de spoel wisselt het magnetisch veld van richting en zal de rotor een stap maken. Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving : De stappenmotor Posotioneren

19 World leading Experts in Pneumatics NS N S S N NS S N S N SN S N S N SN N S S N NS N S S N NS S N S N SN S N S N  bij de volgende stap draait het magnetisch veld in de andere spoel  een stap  draait het magnetisch veld in 1 spoel  de rotor volgt het stator veld SN N S S N  een stappenmotor heeft altijd een elektronische aansturing nodig  aantal stappen per omwenteling is afhankelijk van de hoek die in een stap wordt afgelegd en is afhankelijk van het aantal polen. -> vastgelegd in de constructie van de motor Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving : De stappenmotor Posotioneren

20 World leading Experts in Pneumatics Door het aantal magneetjes te vermeerderen, kunnen per rotatie meerdere stappen gezet worden Op die manier wordt de beweging nauwkeuriger SMC stappenmotor : –500 stappen per rotatie = 0,72° per stap Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving : De stappenmotor Posotioneren

21 World leading Experts in Pneumatics DC motor krijgt spanning van driver terug via PWM signaal (pulsbreedte modulatie) Versnellen – vertragen in functie van situatie Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving : De servomotor Posotioneren

22 World leading Experts in Pneumatics pulsen De nieuwe generatieSMC stappenmotor aandrijvingen bevatten een closed loop besturing. De SMC servomotoren bevatten altijd een closed loop besturing. Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving : Closed loop of terugkoppeling Posotioneren

23 World leading Experts in Pneumatics Prijsgunstig Nauwkeurigheid tot 0,02 mm bij spindelaandrijving (LEFS) Parametrering op positie, snelheid en versnelling en soms kracht Houdkoppel aanwezig Stappenmotoren bewegen dus in stapjes : –Het aantal pulsjes bepaalt de afstand van de slede –De frequentie van de pulsjes bepaalt de snelheid en de versnelling van de slede Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving : De stappenmotor Posotioneren

24 World leading Experts in Pneumatics Altijd closed loop Parametrering op positie, snelheid en versnelling Dynamische regelkarakteristiek Uitstekende nauwkeurigheid tot 0,02 mm bij spindelaandrijving Vlakke koppelkarakteristiek Groot toerentalbereik Ongevoelig voor belastingvariaties Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving : De servomotor Posotioneren

25 World leading Experts in Pneumatics Riemaandrijving bestaat uit een stappenmotor met encoder : closed loop systeem Uitvoering met 3, 5 en 6 positioneer mogelijkheden –2 eindposities en 1 tussenpositie –2 eindposities en 3 tussenposities –2 eindposities en 4 tussenposities Door middel van autoswitches meerdere positioneermogelijkheden Herhaalnauwkeurigheid 0,1 mm (riem) Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving : De stappenmotor type E-MY Posotioneren

26 World leading Experts in Pneumatics Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving : De stappenmotor type E-MY PLC Inputs PLC Outputs Posotioneren

27 World leading Experts in Pneumatics Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving type LE Eigenschappen : Stappenmotor of servomotor Spindel of riem Instellingen door parametreer software Posotioneren

28 World leading Experts in Pneumatics Bij deze serie wordt via de controller de parameter regels ingevoerd. Er kunnen maximaal 64 regels worden ingevoerd. Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving type LE Posotioneren

29 World leading Experts in Pneumatics Elke regel is via een bitcombinatie op de ingangen A3 t/m A8 aan te spreken. Bijvoorbeeld: regel 6, geeft het volgende bitpatroon op A3 t/m A8: Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving type LE Posotioneren

30 World leading Experts in Pneumatics Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving type LE Parametreersoftware Posotioneren Regel 0 : - Absolute verplaatsing naar mm ten opzichte van de Home positie - Snelheid 100 mm/s - Acceleratie van 3000 mm/s², deceleratie van 1000 mm/s²

31 World leading Experts in Pneumatics Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving type LE Parametreersoftware Posotioneren Regel 3 : - Relatieve verplaatsing naar 80 mm ten opzichte van de vorige positie - Snelheid 50 mm/s - Acceleratie van 1000 mm/s², deceleratie van 3000 mm/s²

32 World leading Experts in Pneumatics Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving type LE Posotioneren

33 World leading Experts in Pneumatics Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving type LE Parametreersoftware Posotioneren Regel 5 : Combinatie van positioning mode en pushing mode - Eerst absolute verplaatsing naar 20 mm ten opzichte van de vorige positie met een snelheid van 100 mm/s - Daarna duwen met een kracht van 40% van de maximaal te ontwikkelen kracht met een snelheid van 10 mm/s. - Als de as zich over mm heeft verplaatst zonder kracht ontwikkeld te hebben, zal de as stoppen

34 World leading Experts in Pneumatics Elektrisch positioneren Elektrische aandrijving type LE Posotioneren


Download ppt "World leading Experts in Pneumatics Pick and place Pneumatisch of elektrisch positioneren Pneumatisch positioneren Voordelen : Compact Krachtig Componenten."

Verwante presentaties


Ads door Google