De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

(E)OBD. EOBD wanneer en waar? n OBD n OBD 1 1988 2 1996 3 2000 4 2004 n EOBD n EOBD = OBD 2 2001 verplicht = Europese On Board Diagnose.

Verwante presentaties


Presentatie over: "(E)OBD. EOBD wanneer en waar? n OBD n OBD 1 1988 2 1996 3 2000 4 2004 n EOBD n EOBD = OBD 2 2001 verplicht = Europese On Board Diagnose."— Transcript van de presentatie:

1 (E)OBD

2 EOBD wanneer en waar? n OBD n OBD n EOBD n EOBD = OBD verplicht = Europese On Board Diagnose

3 OBD (amerika) n Voertuigen moeten met elektronische systemen zijn uitgevoerd die zichzelf controleren n Uitlaatgasrelevante defecten moeten zichtbaar gemaakt worden door een storingslampje op instrumentenpaneel n Het defect moet worden vastgelegd in het storingsgeheugen van de computer en door middel van een knippercode uit te lezen

4 OBD (Amerika) n Extra n Extra knipperfunctie van controlelamp n De n De componenten niet alleen controleren op hun functie maar ook de invloed op uitlaatgassen n behalve n behalve defecten opslaan ook de parameters opslaan n Uitlezen n Uitlezen van storingscodes met een diagnose tester, i.p.v. Knippercodes

5 OBD (amerika) n Specificatie n Specificatie aanduidingen per type motor, brandstofsysteem en gewicht n Uitstoot n Uitstoot van schadelijke gassen verminderen

6 Wettelijke EOBD richtlijnen n Standaard foutcodes n Waar zit de EOBD stekker n Wat moet EOBD wel en niet controleren? n Readiness-test/DTC/FFD/MIL

7 Doelstelling EOBD n Voortdurende controle van de uitlaatgasrelevante componenten en systemen. n Direct herkennen en weergeven van wezenlijke emissie toenamen gedurende de levensduur. n Permanente lage uitlaatgasemissiewaarde. n Standaard communicatie protocol.

8

9 Taken EOBD n Onderdelen controleren die emissie kan verhogen met 15% of meer, of 1,5 keer de EURO 3 grenswaarde. n Brandstofsysteem en misfire continu controleren (katalysatorbewaking) n Aansturen van de M.I.L

10

11 De emissie-technische storingslamp Kleur rood is verboden 1. Lampje uit en blijft uit bij aanzetten van het contact? Lampje of computer defect 2. Lampje gaat uit na aanzetten van het contact? Geen storing aanwezig

12 De emissie-technische storingslamp Lampje aan? Grenswaarde overschreden tot km Genswaarde overschreden met meer dan 20% (boven de km) Misfire waarbij de grenswaarde wordtoverschreden Geen storing meer aanwezig, lampje gaat uit na 3 rijcycli

13 De emissie-technische storingslamp Knipperend? Storing heeft invloed op de levensduur van de katalysator

14 Begrippen controleritten n Rijcyclus. (Drive cycle) n Inzetbaarheidsrit. (Readiness-test)

15

16

17

18 Modi EOBD-tester n Mode 1: Actuele motorgegevens n Mode 2: Freeze frame data n Mode 3: Foutcodes uitlezen n Mode 4: EOBD-gegevens wissen n Mode 5: Testresultaten λ-sondes opvragen n Mode 6: (Wachtkamer niet continu storingen) n Mode 7: Wachtkamer storingen n Mode 8: Actuatortest n Mode 9: Voertuigidentificatie gegevens

19 Mode 2 Freeze Frame Data n Fouten met de hoogste prioriteit wordt weergegeven. n Ondersteuning van PID’s. (Parameter Indentificatie Code) n Er kunnen meerdere Freeze Frame Data’s opgeslagen worden.

20 Freeze Frame Data

21 Controle systemen (continu monitoren) n Emissie-technische componenten n Verbrandingsstoringen (misfire) n Lambdasondes n Brandstofsystemen n Katalysatorwerking

22 Opslaan van fouten n Eerste herkenning fout tijdens rijcyclus: tijdelijke DTC. (wachtkamer) n M.I.L. hoeft niet aangestuurd te worden

23 Opslaan van fouten n Zelfde fout tijdens tweede rijcyclus: n FrFr + DTC + M.I.L Katalysatorschade?: n M.I.L. knippert direct

24 Opslaan van fouten n Eerste fout tijdens drive cycle: Freeze Frame + wachtkamer MIL hoeft niet aangestuurd te worden n Zelfde fout tijdens tweede drive cycle Zelfde Fr Fr + DTC + MIL n Katalysatorschade? MIL knippert direct

25 Statische controle van componenten

26 Dynamische controle van componenten

27 Detectie van verbrandingsstoringen (misfire)

28 Verbrandingsstoringen Toerental- sensor Bepalen van Type A of Type B "misfire" opslaan in het geheugen. Controle op onregelmatig draaien Type B uitlaatgas- relevant M.I. Licht op Type A katalysator- relevant M.I. knippert Evalueren op “misfire”

29 Lambdasondes (HO2S)

30 De lambdasonde

31 Closed-loop regeling

32 Open-loop regeling

33 Het brandstofsysteem

34 Van de -sensoren wordt het volgende gecontroleerd: * reactietijd *omslagpunt *min/ max waarden *frequentie *integrator aanpassing in seconden

35 Goed -signaal Fout -signaal sensor 1 Goed en fout -signaal sensor 2

36 Snelheid km/h tijd in sec eerste versnelling tweede versnelling derde versnelling schakelmoment ontkoppelde motor

37 EINDE


Download ppt "(E)OBD. EOBD wanneer en waar? n OBD n OBD 1 1988 2 1996 3 2000 4 2004 n EOBD n EOBD = OBD 2 2001 verplicht = Europese On Board Diagnose."

Verwante presentaties


Ads door Google