De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Programma 18 februari 2010 Inleiding ATC Waarom Elektrisch rijden? Technologische vernieuwing Versterking voor Nederland Ontwikkelingen internationaal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Programma 18 februari 2010 Inleiding ATC Waarom Elektrisch rijden? Technologische vernieuwing Versterking voor Nederland Ontwikkelingen internationaal."— Transcript van de presentatie:

1

2 Programma 18 februari 2010 Inleiding ATC Waarom Elektrisch rijden? Technologische vernieuwing Versterking voor Nederland Ontwikkelingen internationaal Discussie

3 De missie van ATC Het Automotive Technology Centre (ATC) is de Nederlandse Automotive cluster organisatie die technologische innovatie, samenwerking en netwerken binnen de industrie stimuleert en organiseert.

4 ATC doelstelling Het versterken van de nationale en internationale technologie- en marktpositie van bedrijven en instellingen die actief zijn in de Nederlandse automobiel sector (in het bijzonder onze partners en deelnemers) Aangezien 95% van de omzet van deze sector buiten Nederland gerealiseerd wordt, is een sterke internationale positionering van groot belang. Daartoe zal ATC maximaal samenwerken met de industrie, overheid, kennisinstellingen in binnen- en buitenland.

5 ATC doelgroepen Bij ATC zijn meer dan 150 organisaties als partner of deelnemer aangesloten.

6 Innomotive = Versterking Verdieping Internationalisering

7 Technische focusgebieden Advanced Powertrains Materials & Light Weight Constructions Manufacturing Technology & Logistics ICT, Infotainment, Intelligent Vehicles Design & Technology

8 ATC activiteiten (1) Innomotive activiteiten (t.b.v. algemene doelstelling): Markt- en technologie trendanalyses Kennistransfer - technologie workshops - leergangen - website met diverse data baseswww.automotive-industry.nl Meet & Match evenementen Kringbijeenkomsten International Automotive Congres (8 en 9 juni 2010!!) Initiëren van Euregionale en Europese cluster projecten Internationale innovatie reizen Promotie van de Nederlandse automobiel sector - Magazine: Promotive - Digitale nieuwsbrief: E-motive - Website:

9 ATC activiteiten (2) Projecten: Diverse HTAS enabling projecten EMR; opzetten van thematische netwerken in Euregio Design; N-Brabant IPC projecten voor MKB CVT congres ENEVATE; randvoorwaarden elektrisch rijden voor Noord-West Europa e.a.

10 Aansluiting met het HTAS programma Driving Guidance: Connected Car Vehicle Dynamics Control Integrated HMI Vehicle Efficiency: Efficient Powertrain Light Constructions Enabling Program: Automotive Education Business Development Knowledge Transfer ATC focus in lijn met HTAS programma Product: Advanced Power trains Materials & Light Weight Constructions Design & Technology ICT, Infotainment, Intelligent Vehicles Proces: Manufacturing Technology & Logistics

11 Netherlands Global Innovation Program and Projects Internationalisation Programs Strong, innovative & World Wide competitive Dutch Automotive Industry Clustering and Knowledge Base Automotive Campus Internationalisation Programs High Tech Automotive Systems 3 organizations and 1 goal

12 Partners (overzicht januari 2010)

13 Deelnemers (overzicht januari 2010) Uw organisatie?

14 Megatrends: hoe en waarom E-mobiliteit?

15 Key variables: Oil price$ per barrel Battery cost€ 300 – 500 per kWh source: Continental, BCG 2008 *) only Europe, USA, Japan, China EV + RE 1 HEV 3 – 10 % 3 – 6 % 20 – 26 % 1. Range Extender HEV +EV Diesel Gasoline CNG 44 – 58 % 11 – 14 % 2 – 3 % 28 – 45 % EV VERWACHTE MARKTAANDELEN HEV/EV * IN 2020 CO2 targetsE6/E7 Tax subsidies€ 1,000 – 2,000

16 Holistic approach: relevante eigenschappen E-rijden Performance Energy consumption Climate comfort Thermal management Driving / pedestrian / electrical safety and crashworthiness Weight Fire safety EMC Bron: PDE Automotive 2009

17 Wat is er anders bij nieuwe elektro-auto? Wat verdwijnt: op verbrandingsmotor gebaseerd aandrijfsysteem plus periferie (transmissie, brandstofsysteem, in/uitlaat) en dempingsmaterialen Wat toegevoegd wordt: accupakket, elektromotor, inverter, transmissie/ differentieel, DC/DC-converters 400/12V, range extender of accuwisselsysteem, laadsysteem, informatiesystemen, isolatie Wat aangepast wordt: carrosserie, wiel- ophanging, informatiesystemen, hulpaggregaten, zoals stuurbekrachtiging, remsystemen (regeneratief), klimaat-systemen (airco, verwarming) Voor optimalisatie: nieuwe voertuig lay-out Bron: PDE Automotive 2009

18 De accu is en blijft de grootste uitdaging voor elektrische voertuigen 18

19 STATUS QUO BATTERIJTECHNOLOGIE – DOORBRAAK NODIG

20 Toeleverancier laadpalen, betaalsysteem Energie leverancier electriciteits- productie Infrastructuur energie distributie Eindgebruiker E-mobiliteit vraag Retailer verkoop, distributie, onderhoud OEM fabrikanten, ombouwers TIER toelever- industrie Overheden: EU, Nat., Reg., Lokaal wetgeving, subsidies, belastingen, stimuleringen E-mobiliteit Waardeketen – waar liggen de kansen? Durfkapitaal investeringen Automotive R&D&E onderzoek, ontwerp, ontwikkeling, engineering, testen, consultancy Pechhulp Enablers clusteren, innovatieprogramma Onderwijs academisch, beroepsonderwijs

21 Activiteiten ATC Clusterversterking in Nederland –Technologie workshops –Ondersteuning Formule E-team –Projectinitiatie Internationale clusterversterking –EMR –Enevate Visie ontwikkeling Nederland –Provincie Brabant –Provincie Limburg

22


Download ppt "Programma 18 februari 2010 Inleiding ATC Waarom Elektrisch rijden? Technologische vernieuwing Versterking voor Nederland Ontwikkelingen internationaal."

Verwante presentaties


Ads door Google