De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NCOI University – jaargang 2014 Bo Brandsen Master of Business Administration DE INVLOED VAN OPERATIONAL EXCELLENCE OP PROCESBEHEERSING.

Verwante presentaties


Presentatie over: "NCOI University – jaargang 2014 Bo Brandsen Master of Business Administration DE INVLOED VAN OPERATIONAL EXCELLENCE OP PROCESBEHEERSING."— Transcript van de presentatie:

1 NCOI University – jaargang 2014 Bo Brandsen Master of Business Administration DE INVLOED VAN OPERATIONAL EXCELLENCE OP PROCESBEHEERSING

2 AGENDA Aanleiding Theorie Opzet Conclusies Aanbevelingen

3 AANLEIDING Waarom dit onderzoek?  De organisatie heeft de ambitie uitgesproken om een procesgerichte organisatie te zijn. Met als doel processen in het bedrijf simpeleren effectiever te maken;  Het veranderprogramma dat hiervoor was opgezet is niet afgerond door overschrijdende projectkosten en achterblijvende marktontwikkeling;  Als gevolg daarvan is de organisatie beland in een tussenfase waarin beheersingsproblematiek is ontstaan;  En zo werd er geworsteld met het begrip ‘procesgerichte organisatie’. Wat is de betekenis daarvan?

4 THEORIE Wat zijn de kenmerken van een procesgerichte organisatie?  Primaire organisatiestrategie is operational excellence met focus op het kosteneffect (interne oriëntatie)  Men kiest als kwaliteitsstrategie voor ‘ proceskwaliteit ’ en en benadert het begrip kwaliteit vanuit de bedrijfsvoering ( operations’ view of quality );  ‘Involve the people who actually do the work’, zodat er een balans bestaat tussen taakontwerp en zelfsturing;  Het procesmanagement kent eigenaarschap. 1. Operational Excellence 2.CI/PL Proceskwaliteit

5 OorzakenonderzoekOpinieonderzoek Diagnostische gap analysis ProbleemanalyseDiagnoseOntwerpInterventie/veranderingEvaluatie Diagnose OPZET Hoe is dit onderzoek opgezet?  Onderzoekstype: diagnostische gap analysis;  Onderzoeksstrategie: kwalitatief op basis van casestudy;  Data-aanpak: interviews en inhoudsanalyse, verwerkt in KODANI-labelingssysteem; Diagnostische gap analysis Theorie: kenmerken vanuit procesbeheersing gewenste organisatiestrategie- en structuur Praktijk: huidige organisatiestrategie- en structuur

6 CONCLUSIES Welke conclusies heeft het opgeleverd? 1. Strategiedriehoek van organisatie: ‘stuck in the middle’; 2. Combinatie OE en CI is bij deze organisatie voorwaardelijk voor procesbeheersing; 3. Kostenfocus met name op centraal niveau, klantfocus op lokaal niveau; 4. Vestigingsgerichtheid en hiërarchische structuur dwarsbomen de procesorganisatie; 5. Eigenaarschap en zichtbaarheid van het procesmanagement is beneden peil; 6. Procesbeschrijvingen dienen sterk verbeterd te worden.

7 AANBEVELINGEN Wat zijn de aanbevelingen aan de opdrachtgever?  Handhaaf OE (nr.1) en CI (nr.2), maar laat ‘vestiging’ vallen als 3 e strategische pijler en richt business units in;  Stel organisatiebreed procesteams op inclusief landelijke overlegstructuur;  Investeer capaciteit in de procesorganisatie, maak het belangrijk en formaliseer;  Beschrijf samen met de operatie de processen en risico’s.

8 EINDE PRESENTATIE Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "NCOI University – jaargang 2014 Bo Brandsen Master of Business Administration DE INVLOED VAN OPERATIONAL EXCELLENCE OP PROCESBEHEERSING."

Verwante presentaties


Ads door Google