De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wet op de handelspraktijken 1. DOEL  Eerlijke concurrentie tussen handelaars  Goede verstandhouding tussen handelaar en consument  Consument correct.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wet op de handelspraktijken 1. DOEL  Eerlijke concurrentie tussen handelaars  Goede verstandhouding tussen handelaar en consument  Consument correct."— Transcript van de presentatie:

1

2 Wet op de handelspraktijken

3 1. DOEL  Eerlijke concurrentie tussen handelaars  Goede verstandhouding tussen handelaar en consument  Consument correct voorlichten  Consument beschermen

4 2. Voorlichting van de consument  Prijsaanduiding  Aanduiding van de hoeveelheid  Benaming, samenstelling en etikettering van de producten en van de diensten

5 PRIJSAANDUIDING

6 De prijs van te koop aangeboden producten moet schriftelijk en ondubbelzinnig, leesbaar en goed zichtbaar aangeduid zijn.

7 Het tarief van aangeboden diensten moet schriftelijk, leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig aangeduid zijn.

8 Het moet gaan om de totale prijs of het totale tarief. Hierin is begrepen: de BTW en alle overige taksen en kosten die door de consument verplicht moeten bijbetaald worden.

9 De prijzen en tarieven moeten minstens in euro aangeduid worden.

10 Het aanduiden van prijs- of tariefverminderingen moet op één van volgende manieren gebeuren.  De nieuwe prijs naast de oude doorgehaalde prijs € 13,99€ 9,99  De woorden nieuwe prijs en oude prijs naast de overeenstemmende bedragen oude prijs € 13,99 nieuwe prijs€ 9,99

11  Het kortingspercentage en de nieuwe prijs naast de oude doorgehaalde prijs € 10,0020% korting€ 8,00  Het aanduiden van een kortingspercentage voor een groep van producten of diensten met de vermelding of deze prijsvermindering reeds werd verrekend in de aangeduide prijs of niet. Alle artikelen met een gele bol 20% korting aan de kassa

12 Aanduiden van de hoeveelheid

13 Op de verpakking van producten moet leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig de nominale hoeveelheid vermeld worden in een meeteenheid (l, kg, m,...)

14 Benaming, samenstelling en etikettering van de producten en van de diensten.

15 De benaming en de samenstelling van een product en van een dienst moet vermeld worden in de taal van het gebied waar het product verkocht wordt. In Vlaanderen geldt het Nederlands, in Wallonië het Frans en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de beide talen.

16 Het juiste gebruik van talen geldt ook voor garantiebewijzen en gebruiksaanwijzigingen.

17 3. Benaming van de oorsprong Met “benaming van oorsprong” bedoelt de wet de geografische benaming van een land, een streek of een plaats waar een product vandaan komt. De uitzonderlijke kwaliteit en de specifieke eigenschappen zijn uitsluitend aan dit land, deze streek of plaats toe te schrijven.

18 Boulogne

19 4. Reclame Elke mededeling die rechtstreeks of onrechtstreeks bedoeld is om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.

20 Vergelijkende reclame  Niet misleidend zijn;  De prodcuten of diensten dezelfde behoeften vervullen of voor hetzelfde doel zijn bestemd;  Niet de goede naam schaadt of zich niet kleinerend uitlaat over de concurrent of zijn producten of diensten;  Niet gaat over imitaties of namaak van producten of diensten die beschermd zijn;  Duidelijk de begin- en einddatum van deze aanbieiding vermelden, wanneer ze verwezen wordt naar een speciale aanbieding.

21 5. Verkoop met verlies Wat? Als de verkoopprijs lager ligt dan de aankoopprijs  verkoop met verlies Toegestaan? Neen, maar er bestaan uitzonderingen.

22 Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.  Producten die uitverkocht worden  Producten die tijdens een opruiming verkocht worden  Producten waarvan de waarde snel kan verminderen en die niet langer bewaard kunnen worden. (verse producten)  Producten die voor een tijdelijke, voorbijgaande gelegenheid worden verkocht: na deze gelegenheid bv. gadgets ivm WK voetbal; millenium 2000  Verouderde gebrekkige of beschadigde producten bv. kledij met een losse naad


Download ppt "Wet op de handelspraktijken 1. DOEL  Eerlijke concurrentie tussen handelaars  Goede verstandhouding tussen handelaar en consument  Consument correct."

Verwante presentaties


Ads door Google