De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Economie. Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Economie. Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk."— Transcript van de presentatie:

1 Economie

2 Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk

3 Afspraken Als ik praat, zijn jullie stil Mobiele telefoons, alleen met mijn toestemming. Tijdens toets alleen rekenmachine. In tweetallen zitten Bij samenwerken gedempt praten

4 Vandaag Hoofdstuk 4: afzet en omzet – Uitleg – Opdracht – Huiswerk

5 Afzet en omzet Afzet: aantal producten dat wordt verkocht Omzet: geld dat binnenkomt met verkopen van mijn producten Omzet: te berekenen door afzet te vermenigvuldigen met verkoopprijs.

6 Afzet en omzet fietswinkel B. verkoopt in fietsen voor gemiddeld € 500. De afzet is dan De verkoopprijs is € 500 De omzet is € (1.000 x € 500)

7 Bereken omzet opdracht In tweetallen Doe opdracht eerst alleen in stilte Vergelijk dan de antwoorden met elkaar en verbeter zonodig

8 Bereken omzet opdracht Pizza Oost verkoopt op 6 december 2013 het volgende. Bereken de omzet. – 34 schotels – 24 Panini’s – 12 Pita broodjes – 4 kleine kapsalons – 125 blikjes frisdrank – 23 Pasta’s – 58 Pizza’s – 22 Patat met – 7 kaassouflé

9 Huiswerk Opdracht 4.14

10 Marktaandeel Marktaandeel: welk deel van de totale markt heeft een bedrijf. – Marktaandeel afzet: (afzet van het bedrijf/afzet van de hele markt ) x 100% – Marktaandeel omzet: (omzet van het bedrijf/omzet van de gehele markt) X 100%

11 Voorbeeld bedrijfafzetMarktaandeel afzet PrijsOmzetMarktaandeel omzet Coca cola60 miljoen liter 60%€ 1,50€ 90 miljoen53% Pepsi40 miljoen liter 40 %€ 2,00€ 80 miljoen47% Totale markt 100 miljoen liter 100%€ 170 miljoen100%

12 Markaandelen supermarkten

13 Marktleider Bedrijf met het grootste marktaandeel In Juli had Ipad volgens GFK 54% marktaandeel, wie zijn de andere 46% een overzicht Jumbo neemt C1000 over voor 900 miljoen

14 4.14 a.In 2010 worden fietsen verkocht. Dit is 91,3% (daling van 8,7% tov 2009) van aantal fietsen dat in 2009 wordt verkocht. In 2009 worden dan ( /91,3%) x 100% = fietsen verkocht

15 4.14 a.Gemiddelde prijs 2010 = omzet 2010/afzet 2010 = € / = € 757,17

16

17 4.14 a.Gemiddelde prijs 2009 = omzet 2009/afzet Omzet 2009 = (€ /97%) x 100% = € b / = € 712

18 4.15 a.Marktaandeel Accel in omzet = 612,4/898 X 100% = 68,2% b.(N-0)/O X 100% = ( – )/ x 100% = / X 100% = - 8,57% c / x 100% = 16,1% d.Gemiddelde prijs Gazelle = omzet/afzet = € / =€ 700,50. Gemiddelde prijs accel = € / = € 724,73

19 4.5 Marketing Marketing: alles wat een bedrijf doet om meer te verkopen Instrumenten van marketing zijn de vier P’s: prijs, product, plaats en promotie Hoe deze instrumenten worden ingezet en worden gecombineerd noemen we de marketingmix.

20 Product Hoe ziet het product eruit en wat kan ik ermee doen. Kenmerken van het product Verpakking Merk (A merk en huismerken; huismerken worden steeds belangrijker in de supermarkten)

21 Plaats Waar verkoop ik mijn product? – Op internet en/of in een winkel (brick en click). Click en collect van V&D – Waar in de winkel (bij kassa, vooraan, onderaan in het schap) – Waar staat de winkel ( Kalverstraat, Zuid oost) – Hoe ziet mijn winkel eruit (mooie inrichting, muziek, denk aan Apple store.)

22 Prijs Welke prijs vraag ik voor mijn product? Geef ik kortingen?

23 Promotie Reclame Acties (mini’s, voetbalplaatjes)

24 Personeel Vaak kennen we ook nog een 5 e P Namelijk de P van personeel. Deskundig en vriendelijk personeel verkoopt meer

25 4.6 Reclame Commerciële reclame Ideële reclame (voor een goed doel):Sire: geef kinderen hun spel terug…. Verborgen reclame (GTST) Reclamecode: regels over reclame waaraan iedereen zich moet houden (b.v. geen reclames over roken, snoepreclames met een tandenborstel…)

26 Reclame Reclame gaat via media. Media zijn de middelen waarmee reclame wordt gecommuniceerd zoals tv, radio, internet, kranten, billboard etc…

27 Verzekeren Begrippen – Risico – Risico avers – Premie – Averechtse selectie – Moreel wangedrag.

28 Risico Risico: de kans dat iets fout gaat (fiets wordt gestolen, ik word ziek) Risico avers: mensen willen liever geen risico lopen Dus sluiten ze een verzekering af.

29 Premie Prijs van de verzekering Stel ik heb mensen in een stad die zich verzekeren tegen diefstal van hun fiets. De kans dat een fiets wordt gestolen 6%. Als een fiets wordt gestolen, betaalt de verzekeraar jou € 500 uit Bereken de premie

30 Premie 6% van = 600 fietsen die worden gestolen 600 fietsen x € 500 = € € : = € 30

31 Averechts selectie Averechts selectie: mensen die denken een laag risico te hebben, verzekeren zich niet Als jij denkt dat jouw fiets niet wordt gestolen omdat jij er drie sloten op hebt en de fiets altijd aan een boom zet, ga je je niet verzekeren

32 Averechts selectie Alleen de mensen die veel risico’s hebben of onvoorzichtig zijn gaan zich verzekeren Verzekeringsmaatschappij houdt dan alleen mensen over met veel risico’s. Dat is dus duur.

33 Oplossen averechtse selectie Premiedifferentiatie: mensen met weinig risico’s betalen een lagere premie

34 Moral Hazard Mensen die verzekerd zijn, gedragen zich onvoorzichtig; ze zijn immers toch al verzekerd

35 Oplossen Eigen risico: het eerste deel van de schade moet je zelf betalen Maximum: je krijgt maar een tot een maximum van de schade terug (b.v. je hebt een schade van € 500 en je krijgt maar tot maximum van € 400 terug). Premiedifferentiatie

36 Som Jaap heeft een Iphone gekocht van € 500 Ben heeft ook een Iphone gekocht van € 500 Jaap heeft een Iphone verzekering afgesloten met een eigen risico van € 50 Ben heeft ook een verzekering afgesloten, zonder eigen risico, maar wel met een maximum uitkering van € 400 Wat krijgen Jaap en Ben terug als hun Iphone wordt gestolen

37 Som Jaap: € 500 – eigen risico van € 50 = 450 Ben: € 400

38 Opdracht Neem een A3 formulier Zet daarop zes verzekeringen (b.v. reisverzekering) Zet daarop wat het doel is van deze verzekering Geef aan of jij of je ouders deze verzekering hebben afgesloten? Geef ook waarom wel of waarom niet.

39 Opdracht Zoek bij de zes verzekeringen twee verzekeringsmaatschappijen die deze verzekering verkopen. Zoek bij twee van de zes verzekeringen of de verzekeringsmaatschappij iets doet met een eigen risico of maximumvergoedingen. Maak een tekening of plak een plaatje bij alle verzekeringen Zorg dat alles goed leesbaar is en er netjes uitziet.

40 Premie Prijs van de verzekering Stel ik heb mensen in een land die zich verzekeren tegen ziektekosten. De gemiddelde kosten bij ziekte zijn € De kans dat iemand ziek wordt is 20%

41 Premie 20% van = zieken zieken x € = € kosten € kosten: verzekerden = € 200 premie

42 Premie Prijs van de verzekering Stel ik heb mensen in een land die zich verzekeren tegen ziektekosten. De gemiddelde kosten bij ziekte zijn € De kans dat iemand ziek wordt is 20% Bereken de premie, ervan uitgaande dat de verzekeraar € winst wil maken

43 Premie 20% van = zieken zieken x € = € kosten € kosten + € winst = € € : = € 250

44 Toets Dinsdag a.s. Paragraaf 4.4, 4.5. en 7.2 Berekenen afzet en omzet Berekenen marktaandeel afzet en omzet Marketing en 4 p’s

45 Toets Verzekeringen Premie berekenen Risico Risico avers Averechtse selectie Moreel wangedrag Eigen risico Premie differentiatie


Download ppt "Economie. Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk."

Verwante presentaties


Ads door Google