De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inhoud workshop  Kennismaken  Inhoud module  Practica.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inhoud workshop  Kennismaken  Inhoud module  Practica."— Transcript van de presentatie:

1

2 Inhoud workshop  Kennismaken  Inhoud module  Practica

3 Voorstellen Roelof Stienstra ontwikkelaar Chemische Technologie UT docent scheikunde, ANW, NLT vanaf 1994 Altena College, Sleeuwijk sinds 2000 Kees-Jan van Heusden testschooldocent Universiteit Utrecht docent scheikunde, NLT vanaf 1996 R.S.G. Broklede, Breukelen sinds 1997

4 Altena College Broklede

5 Docent bij de sectie -voorwaarden  2 e fase docent VWO  1 dag per week gedurende een jaar = 0,2 fte  bij een scheikundesectie

6 Docent bij de sectie -inhoud  Kennis verwerven over het onderzoek van de sectie door:  overleg  gesprekken met medewerkers van de sectie  verdiepen in vakliteratuur  Concrete klus uitvoeren  een masterclass ontwikkelen  een project opzetten van de sectie en de school  experimenten ontwikkelen  meewerken aan modules (nieuwe scheikunde of NLT)  Betrokken bij de vertaling van het onderzoek van de sectie naar het VWO niveau, bijvoorbeeld door gastlessen.

7 Docent bij kristal- en structuurchemie kristal- en structuurchemie biologie natuurkunde wiskunde scheikunde eiwit röntgendiffractie berekeningen structuur eiwit bepaalt de functie laten groeien van kristallen NLT

8 Klus uitvoeren – NLT module Titel:Eiwitkristallografie 1Inleiding 2Kristallen maken 3Röntgendiffractie 4Eiwit

9 Eiwitkristallografie –inleiding  Interesse wekken  Uitleg van opbouw van de module Harvard cell animation

10 H2 Kristallen maken -eenheidscel

11 Practicum 7: Fenylsalicylaat H2 Kristallen maken -practicum Fenylsalicylaat ook wel salol genoemd heeft een smeltpunt van 42 o C en lost slecht op in water. Fenylsalicylaat wordt toegepast als antiseptisch middel en conserveringsmiddel. NFPA-ratings: health: 1; flammability: 0; reactivity: 0;

12 Practicum 12: Eenkristal van Aluin H2 Kristallen maken -practicum Verzadigde aluinoplossing Indampen In glazen bekerglas (wachten) In plastic bekerglas (wachten)

13 Practicum 11: Oplosbaarheid van aluin H2 Kristallen maken -practicum Klas in groepjes: Per groepje 10 gram water en 1,2, …. of 7 gram aluin. Verwarmen tot opgelost (in heet water bad) afkoelen en temperatuur van vertroebelen aflezen)

14 Practicum 26: Maak een zo groot mogelijk eenkristal van Aluin H2 Kristallen maken -practicum mL verzadigde aluinoplossing Andere materialen verzinnen ze zelf Lijm, draad, sateprikkers enz. Hoe groter en mooier, Hoe hoger het cijfer.

15 Kristallen maken -practicum

16 Practicum 29: golftank H2 Röntgendiffractie -practicum Bestuderen van de interferentie van golven in een golftank. Practicum 33: Interferentie van licht Bestuderen van de interferentie laserlicht.

17

18 synchrotron omtrek storage ring: 844 meter snelheid elektronen: bijna lichtsnelheid druk in de ring: mbar

19

20 Eiwitkristallografie –röntgendiffractie met elektronen-dichtheid kan de plaats van de atomen van het eiwit worden bepaald 4 Å 2 Å -Ala-Ser-Tyr - Val - Ile - Thr - Gly -

21 Eiwitkristallografie –röntgendiffractie met elektronen-dichtheid kan de plaats van de atomen van het eiwit worden bepaald 4 Å 2 Å -Ala-Ser-Tyr - Val - Ile - Thr - Gly -

22 Eiwitkristallografie –eiwit  weten hoe hydrofiele en hydrofobe aminozuren de eiwitvouwing beïnvloeden

23 Eiwitkristallografie –eiwit  weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

24 Eiwitkristallografie –eiwit  weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

25 Eiwitkristallografie –eiwit  weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

26 Eiwitkristallografie –eiwit  weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

27 Eiwitkristallografie –eiwit  weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

28 Eiwitkristallografie –eiwit  weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

29 Eiwitkristallografie –eiwit  weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

30 Eiwitkristallografie –eiwit  weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

31 Eiwitkristallografie –eiwit  weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

32 Eiwitkristallografie –eiwit  weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

33 Practicum 54: Amylase H4 Eiwit - practicum 1 mL speeksel verdunnen tot 25 mL 5 mL 1% zetmeel-oplossing + 5 mL verdunde speeksel oplossing mengen. 1 druppel reactiemengsel per 30 sec. bij een jooddruppel doen.

34 resultaten H4 Eiwit - practicum

35 Per groepje 1 temperatuur 0 – 5 – 10 – 15 – – 50 – 60 – 70 H4 Eiwit - practicum Snelheid RT = 100 Snelheid andere temperatuur = ??

36 Eiwitkristallografie module Moduleboek * 4 afgeronde hoofdstukken 55 vragen/opdrachten 6 filmpjes 7 practica waarvan 5 becijferd (kunnen) worden 2 excelopdrachten 3 computeropdrachten 3 computerpractica 10 keuzeopdrachten

37 Eiwitkristallografie module Docentenhandleiding * * Leerdoelen per hoofdstuk Lesplanner Antwoorden Beoordelingsformulieren practica Theoretische eindtoets

38 Eiwitkristallografie-planning 1Inleiding1 les 2Kristallen maken7 lessen 3Röntgendiffractie4 lessen 4Eiwit5 lessen Keuzeopdracht 5 lessen Toets 2 lessen Totaal 24 lessen

39 Eiwitkristallografie-becijfering Theoretische toets (open boek)50% 5Practica 50% Keuzeopdracht

40 Tot slot Bedankt

41 Eiwitkristallen  Lysozym: mg/mL stockoplossing  Neerslagmix: 30% mono-methyl-PEG 5000 in 1 M NaCl, 50 mM NaAc buffer pH = 4,7

42 PracticaChemicaliën  fenylsalicylaat1 gram per groep  ethanol5 mL per groep  aluin15 gram per groep  ijs  keukenzout  1% zetmeeloplossing  jood-oplossing1 druppelflesje per groep

43 PracticaMaterialen-1  zeer dun visdraad of nylondraad  secondelijm, satéprikkers  dunne vulpotloodvullingen  verschillende lasers  tralies met verschillende tralieconstanten  molecuulbouwdoos 3C, 7H,1N, 2O en 13 bind.  insteekhoes met hokjespapier  thermometer  reageerbuizen

44 PracticaMaterialen-2  balans  indampschaaltje  brander (+toebehoren)  plastic bekerglazen (50 of 100mL)  glazen bekerglazen (50 of 100mL)  maatcilinder van 25 mL  pipet van 5 mL en van 1 mL  stopwatch  plastic pasteurpipetjes

45 Practica Materialen-slot  Waterbad(en)  Golftank (kan worden vervangen met youtube-filmpjes)  Computers waarop Deepview is geïnstalleerd  Leerlingen hebben schrijfrechten nodig: uitproberen!

46 Syllabus en eiwit

47

48

49 Eiwitkristallografie –inleiding Na H1 moet een leerling: kunnen uitleggen waarom eiwitten belangrijk zijn weten waarom oneindig veel eiwitten mogelijk zijn begrijpen waarom de plaats van atomen wel met röntgenstraling, maar niet met licht kan worden bepaald

50 Eiwitkristallografie H2 kristallen maken de eenheidscel kunnen bepalen van een regelmatige tweedimensionale tekening kunnen beschrijven welke factoren kristalgroei beïnvloeden Na H2 moet een leerling: een proef kunnen opzetten om een zo groot mogelijk éénkristal te kunnen kweken een onderzoek kunnen bedenken om de invloed van deze factoren op kristalgroei te meten

51 Eiwitkristallografie –röntgendiffractie Na dit hoofdstuk moet een leerling: de relatie tussen de tralieconstante, golflengte en de afstand van de maxima beheersen kunnen uitleggen dat een reflectie van een röntgen- diffractiepatroon ontstaat door verstrooiing van röntgenstraling door elektronen in een kristal kunnen uitleggen hoe met behulp van de elektronen- dichtheid de plaats van de atomen van het eiwit kan worden bepaald

52 Eiwitkristallografie –röntgendiffractie Na dit hoofdstuk moet een leerling: de relatie tussen de tralieconstante, golflengte en de afstand van de maxima beheersen kunnen uitleggen dat een reflectie van een röntgen- diffractiepatroon ontstaat door verstrooiing van röntgenstraling door elektronen in een kristal kunnen uitleggen hoe met behulp van de elektronen- dichtheid de plaats van de atomen van het eiwit kan worden bepaald

53 Eiwitkristallografie –eiwit Na dit hoofdstuk moet een leerling: de peptide binding, φ-binding, ψ-binding, Cα-, en Cβ- atomen van een primaire structuur kunnen aanwijzen kunnen uitleggen waarom een peptide-binding plat is weten hoe hydrofiele en hydrofobe aminozuren de eiwitvouwing beïnvloeden weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

54 NLT: natuur, leven en technologie  combinatie - natuurkunde - scheikunde - biologie - wiskunde - fysische aardrijkskunde - hoe werkt het? - waarom is iets zoals het is? - wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in  gezondheidszorg  natuurwetenschap  techniek  kernvragen Combineren van ‘mono’vakken

55 H2 Kristallen maken -2D eenheidscel

56

57


Download ppt "Inhoud workshop  Kennismaken  Inhoud module  Practica."

Verwante presentaties


Ads door Google