De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Groei-Curve Richard Robertson, MSc. Agenda Even voorstellen Waarom deze presentatie? Een model voor groei: de S-Curve De S-Curve navigeren De theorie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Groei-Curve Richard Robertson, MSc. Agenda Even voorstellen Waarom deze presentatie? Een model voor groei: de S-Curve De S-Curve navigeren De theorie."— Transcript van de presentatie:

1 De Groei-Curve Richard Robertson, MSc

2 Agenda Even voorstellen Waarom deze presentatie? Een model voor groei: de S-Curve De S-Curve navigeren De theorie toegepast Terugkoppeling en samenvatting Vragen

3 Even voorstellen Richard Robertson Universiteit Leiden: – Sociale & Organisatie Psychologie – Economische & Consumenten Psychologie – Honours Class: Leiden Leadership Programme – Onderzoekstraject Change Logic (MA & CA, USA) Nyenrode Business Universiteit Gedachtegoed Human Insight – Ontwikkeld door Prof. Peter Robertson, M.D.

4 Even voorstellen Human Insight: – Consultancy, educatie en onderzoek – Pionier in Organisatie Ecologie – Uniek onderzoek, over verschillende gebieden: Cybernetica Psychologie Biologie Natuurkunde Bedrijfskunde

5 Waarom deze presentatie? Groeien en innoveren cruciaal voor overleving Nieuwe manier om tegen groei aan te kijken Laat de juiste personen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve, dan worden groei en innovatie onvermijdelijk

6 De S-curve groei tijd geboorte oogst etc

7 De S-curve

8 Winter Lente Zomer Herfst Oogst Investeer $$$$$$$$$ $$$$$ $$ $$$ $ $$$$$$ $$$$ $$$ $$$$$$ Winter $$$$$$$$$

9 De S-curve groei tijd geboorte oogst etc Nokia Blackberry Borders Kodak Blockbuster IBM Apple(?)

10 De S-curve …hoe nu verder? Voorbeeld van een organisatie op de S-curve: HP

11 De S-curve navigeren © Denyskuvaiev | | Ukainian Junior Championships Sumy, Ukraine | Permission Granted to P. Robertson by Dreamstime.com on

12 De S-curve navigeren Positie van organisatie op de S-curve is afhankelijk van individuele bijdragen van werknemers aan deze curve Iedereen heeft stabiele, unieke optimale bijdrage aan de S- curve Een uitvinder wordt nooit een boekhouder en een boekhouder wordt nooit een uitvinder, maar iedereen is nodig! Voor continue groei en innovatie moeten de juiste personen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve

13 De S-curve navigeren Ontdekken, bedenken Bouwen, concretiseren Structureren, reguleren Bewaken, behouden

14 De S-curve navigeren Ontdekken, bedenken Bouwen, concretiseren Structureren, reguleren Bewaken, behouden R&D Quality Management, Service Accounting, Legal Productie Sales

15 De S-curve navigeren Alléén focus op de toekomst kost veel geld en levert weinig op Ontdekken, bedenken Bouwen, concretiseren Structureren, reguleren Bewaken, behouden

16 De S-curve navigeren Focus alléén op het einde levert geld op maar géén volgende groei-curve Ontdekken, bedenken Bouwen, concretiseren Structureren, reguleren Bewaken, behouden

17 De S-curve navigeren Geen focus op het midden resulteert in operationeel falen Ontdekken, bedenken Bouwen, concretiseren Structureren, reguleren Bewaken, behouden

18 De S-curve navigeren Boodschap: Manage de gehele curve Ontdekken, bedenken Bouwen, concretiseren Structureren, reguleren Bewaken, behouden

19 De S-curve navigeren Dus… Hoe kunnen we nu in de praktijk de juiste mensen de juiste dingen laten doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve?

20 De theorie in de praktijk Analyseren van unieke optimale bijdrage aan de S-curve (stabiel talent) Meetbaar & concreet maken 3 kernvragen: – Waar draag ik optimaal bij aan de S-curve? – Is de bijdrage gericht op relaties of op content? – Is de bijdrage specialistisch of generalistisch?

21 De theorie in de praktijk 3 kernvragen over de S-curve, 3-dimensies in 1 model: de AEM-Cube®

22 De theorie in de praktijk Kernvraag 1: waar draag ik optimaal bij aan de S-curve? Kernvraag 2: is de bijdrage gericht op relaties of op content? Kernvraag 3: is de bijdrage specialistisch of generalistisch?

23 De theorie in de praktijk Waar draag ik optimaal bij aan de S-curve? exploratie stabiliteit Exploratie Stabiliteit 1-8 = De optimale bijdrage van iemand aan een fase van de S-curve N.B.: de S-curve is de gespiegelde exploratie-stabiliteits as van de AEM-cube ® Ontdekken, bedenken Bouwen, concretiseren Structureren, reguleren Bewaken, behouden

24 De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in optimale bijdragen op de S-curve: Apple Cook Jobs

25 De theorie in de praktijk Is de bijdrage gericht op relaties of op content? Vóórkant: optimale bijdrage is op inhoudelijke aspecten Achterkant: optimale bijdrage is op relationele aspecten Materie-attached Mens-attached Exploratie Stabiliteit Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant

26 De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op relaties versus content: Yahoo Mallet Edwards Filo Koogle Yang

27 De theorie in de praktijk Is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Tussen specialistisch en generalistisch Complexiteits-Perspectief Specialistisch Generalistisch

28 De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op specialisme versus generalisme: Yahoo versus Apple Mallet Edwards Filo Koogle Yang Cook Jobs YahooApple

29 De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op specialisme versus generalisme: Yahoo versus Apple Yang Jobs YahooApple Jobs

30 Terugkoppeling en samenvatting De markt beweegt snel: groeien, innoveren en performen zijn cruciaal voor overleving

31 Terugkoppeling en samenvatting  Vind nieuwe dingen uit (en zet uitvinders aan het werk met de volgende curve)!  Test en ontwikkel nieuwe zaken in de praktijk  Breng de innovatie naar de markt  Bouw operationele productie  Consolideer en bouw de juiste governance structuren, procedures, normen, regels  Zorg voor financiële, juridische, compliance, kwaliteits controle  Maak de sprong naar de volgende curve en groei door!

32 Terugkoppeling en samenvatting Waar dragen mensen optimaal bij aan de S- curve? – Zorg ervoor dat de gehele curve wordt doorlopen! Is de bijdrage gericht op relaties of op content? – Zorg voor een goede verbinding tussen beiden! Is de bijdrage specialistisch of generalistisch? – Zorg voor een goede verdeling specialisten en generalisten!

33 Terugkoppeling en samenvatting Laat de juiste mensen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S- curve: dan zijn groei en innovatie onvermijdelijk

34 Hartelijk bedankt voor uw aandacht! De Groei-Curve Richard Robertson, MSc


Download ppt "De Groei-Curve Richard Robertson, MSc. Agenda Even voorstellen Waarom deze presentatie? Een model voor groei: de S-Curve De S-Curve navigeren De theorie."

Verwante presentaties


Ads door Google