De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Monique van den Dries, Pedagoog 1 Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ? Monique van den Dries Pedagoog ;

Verwante presentaties


Presentatie over: "Monique van den Dries, Pedagoog 1 Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ? Monique van den Dries Pedagoog ;"— Transcript van de presentatie:

1 Monique van den Dries, Pedagoog 1 Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ? Monique van den Dries Pedagoog ;

2 2Monique van den Dries, Pedagoog Indeling presentatie Kinderen en echtscheiding Kinderen en echtscheiding Mogelijke reacties op de echtscheiding; op verschillende leeftijden Mogelijke reacties op de echtscheiding; op verschillende leeftijden Bijbehorende adviezen aan ouders Bijbehorende adviezen aan ouders Het nieuw samengesteld gezin Het nieuw samengesteld gezin Mogelijke Valkuilen Mogelijke Valkuilen Mogelijke reacties van kinderen Mogelijke reacties van kinderen Adviezen aan ouders en stiefouders Adviezen aan ouders en stiefouders

3 3Monique van den Dries, Pedagoog Kinderen en Echtscheiding Ingrijpend op alle leeftijden Ingrijpend op alle leeftijden Reacties afhankelijk van de leeftijd, karakter en situatie Reacties afhankelijk van de leeftijd, karakter en situatie Reacties komen het meest voor tot 1 jaar na de scheiding daarna horen ze af te nemen Reacties komen het meest voor tot 1 jaar na de scheiding daarna horen ze af te nemen Ouders hebben behoefte aan informatie over het gedrag van hun kind en aan handvatten Ouders hebben behoefte aan informatie over het gedrag van hun kind en aan handvatten

4 4Monique van den Dries, Pedagoog Reacties in de verschillende ontwikkelings fasen Baby tijd Baby tijd Peutertijd Peutertijd Jonge basisschoolleeftijd Jonge basisschoolleeftijd Oudere basisschoolleeftijd Oudere basisschoolleeftijd Puberteit Puberteit

5 5Monique van den Dries, Pedagoog Babytijd 0-1,5 jaar Ontwikkelingstaken - Veilige hechting - lichaamsbeheersing - individuatie Risicofactoren - Bedreiging hechtingsproces - Bedreiging evenwichtige ontwikkeling - Bedreiging kwaliteit van zorg

6 6Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen aan ouders Bedreiging hechtingsproces Zorg goed voor jezelf Zorg goed voor jezelf Zorg voor rust en regelmaat Zorg voor rust en regelmaat Beperkt aantal vaste verzorgers Beperkt aantal vaste verzorgers Beperk het aantal verblijfplaatsen van de baby Beperk het aantal verblijfplaatsen van de baby Regelmatige korte contacten met de niet- verzorgende ouder Regelmatige korte contacten met de niet- verzorgende ouder

7 7Monique van den Dries, Pedagoog Bedreiging ontwikkeling Voldoende gelegenheid tot contact met vader bevordert exploratie. Voldoende gelegenheid tot contact met vader bevordert exploratie. Voldoende gelegenheid tot contact met moeder bevordert het gevoel van veiligheid en nabijheid Voldoende gelegenheid tot contact met moeder bevordert het gevoel van veiligheid en nabijheid Voorkom ruzie in aanwezigheid van de baby. Voorkom ruzie in aanwezigheid van de baby.

8 8Monique van den Dries, Pedagoog Bedreiging kwaliteit van zorg Zorg voor een goede ondersteuning van ouders Zorg voor een goede ondersteuning van ouders Mobiliseren netwerk van ouders Mobiliseren netwerk van ouders Vaste, klein aantal verzorgers Vaste, klein aantal verzorgers Aandacht voor spanning en stress bij ouders Aandacht voor spanning en stress bij ouders

9 9Monique van den Dries, Pedagoog Peutertijd (1,5-4 jaar) Ontwikkelingstaken - Exploratief spel - Autonomie- ontwikkeling - Soepele socialisatie - Sekserol identificatie - Taalontwikkeling - Zindelijk worden Risicofactoren - Angstig gedrag - Terugval in ontwikkeling - Onvoldoende interactie met ouder van hetzelfde geslacht - Probleemgedrag - loyaliteitsconflict

10 10Monique van den Dries, Pedagoog Angstig Gedrag/ Probleem gedrag Periode van magisch denken Periode van magisch denken Gevoel van onveiligheid Gevoel van onveiligheid schuldgevoelens schuldgevoelens Beperkte mogelijkheden om verdriet en angst te uiten Beperkte mogelijkheden om verdriet en angst te uiten Moeite met afscheid nemen Moeite met afscheid nemen Driftbuien, dwars gedrag Driftbuien, dwars gedrag Sociaal wenselijk gedrag Sociaal wenselijk gedrag

11 11Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen aan ouders Duidelijkheid over definitieve karakter van de scheiding Duidelijkheid over definitieve karakter van de scheiding Duidelijkheid over de verantwoordelijkheid van de ouders Duidelijkheid over de verantwoordelijkheid van de ouders Voldoende aandacht en liefde voor het kind Voldoende aandacht en liefde voor het kind Duidelijkheid en structuur/ weekplanner Duidelijkheid en structuur/ weekplanner Beloon gewenst gedrag Beloon gewenst gedrag Breng gevoelens onder woorden Breng gevoelens onder woorden Wees alert op veranderend gedrag Wees alert op veranderend gedrag

12 12Monique van den Dries, Pedagoog Loyaliteitsconflict Kind gaat partij kiezen Kind gaat partij kiezen Kind wil niet mee met niet -verzorgende ouder Kind wil niet mee met niet -verzorgende ouder Kind laat zich negatief uit over de andere ouder Kind laat zich negatief uit over de andere ouder

13 13Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen Loyaliteit Duidelijke afspraken over de omgangsregeling Duidelijke afspraken over de omgangsregeling Kom afspraken na Kom afspraken na Blijf als ouders de regie voeren over het kind Blijf als ouders de regie voeren over het kind Maak geen ruzie in het bijzijn van de kinderen Maak geen ruzie in het bijzijn van de kinderen Laat je niet negatief uit over de ander Laat je niet negatief uit over de ander Geef je kind toestemming om goed contact te hebben met de andere ouder Geef je kind toestemming om goed contact te hebben met de andere ouder Heb begrip en geduld met het gedrag van het kind Heb begrip en geduld met het gedrag van het kind

14 14Monique van den Dries, Pedagoog Jonge basisschoolleeftijd (4-8 jaar) Ontwikkelingstaken - Sociale vaardigheden - Positief zelfbeeld - Actieve leerhouding - Schoolse vaardigheden - Moreel besef - zelfredzaamheid Risicofactoren - Negatief zelfbeeld - Depressieve gevoelens - Terugslag in schoolprestaties

15 15Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen aan ouders Duidelijkheid over definitief karakter van echtscheiding Duidelijkheid over definitief karakter van echtscheiding Duidelijkheid over de verantwoordelijkheid van de ouders Duidelijkheid over de verantwoordelijkheid van de ouders Voldoende aandacht en liefde voor het kind Voldoende aandacht en liefde voor het kind Voldoende positieve bevestiging Voldoende positieve bevestiging Duidelijkheid scheppen over de rol van het kind Duidelijkheid scheppen over de rol van het kind Ruimte voor het uiten van emoties Ruimte voor het uiten van emoties Nakomen van afspraken Nakomen van afspraken

16 16Monique van den Dries, Pedagoog Oudere basisschoolleeftijd(8-12 jaar) Ontwikkelingstaken - Sociale vaardigheden - Positief zelfbeeld - Actieve leerhouding - Schoolse vaardigheden - Moreel besef - zelfredzaamheid Risicofactoren - Het kiezen van partij - Parentificatie - Lichamelijke klachten - Terugslag in schoolprestaties

17 17Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen aan ouders Geen negatieve uitspraken over de andere ouder Geen negatieve uitspraken over de andere ouder Loyaliteit aan beide ouders bevorderen Loyaliteit aan beide ouders bevorderen Betrokkenheid bij conflicten voorkomen Betrokkenheid bij conflicten voorkomen Duidelijkheid over rol van het kind Duidelijkheid over rol van het kind Belonen gewenst gedrag Belonen gewenst gedrag Neutrale plek als uitlaatklep Neutrale plek als uitlaatklep

18 18Monique van den Dries, Pedagoog Pubertijd (12-16 jaar) Ontwikkelingstaken Emotionele zelfstandigheid Emotionele zelfstandigheid Omgang met eigen en andere sekse Omgang met eigen en andere sekse Seksuele identiteit Seksuele identiteit Ontwikkeling eigen waarden systeem Ontwikkeling eigen waarden systeem School/beroepskeuze School/beroepskeuzeRisicofactoren identiteitsverwarring identiteitsverwarring Schuldgevoel Schuldgevoel Verstoring seksuele 0ntwikkeling Verstoring seksuele 0ntwikkeling Terugval in schoolprestaties Terugval in schoolprestaties Moeilijk accepteren van hulp Moeilijk accepteren van hulp

19 19Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen aan ouders Steun en stabiliteit Steun en stabiliteit Ga het gesprek aan met het kind Ga het gesprek aan met het kind Ruimte voor de beleving van het kind Ruimte voor de beleving van het kind Respecteer en heb vertrouwen Respecteer en heb vertrouwen Geef het goede voorbeeld Geef het goede voorbeeld Onderhouden van contact met beide ouders Onderhouden van contact met beide ouders

20 20Monique van den Dries, Pedagoog Het Nieuw samengestelde Gezin Een gezin dat ontstaat door hertrouw of samenwonen van partners van wie een of beiden reeds kinderen hebben uit een eerdere relatie (Lieve Vandemeulebroecke) Een gezin dat ontstaat door hertrouw of samenwonen van partners van wie een of beiden reeds kinderen hebben uit een eerdere relatie (Lieve Vandemeulebroecke) Meerderheid van nieuw samengestelde gezinnen ontstaat na echtscheiding Meerderheid van nieuw samengestelde gezinnen ontstaat na echtscheiding Een stiefgezin wordt nooit een kerngezin Een stiefgezin wordt nooit een kerngezin

21 21Monique van den Dries, Pedagoog 6 Valkuilen Verlies Verlies Verschil in Bloedband en Stiefband Verschil in Bloedband en Stiefband Verstoorde verwachtingen Verstoorde verwachtingen Verdeelde loyaliteiten Verdeelde loyaliteiten Verschillende opvoedingsstijlen Verschillende opvoedingsstijlen Verminderde controle Verminderde controle (Samen op stap, Heybroek-Hessels en Overgaauw)

22 22Monique van den Dries, Pedagoog Mogelijke reacties van kinderen Gevoelens van onzekerheid, onrust, verwarring en angst Gevoelens van onzekerheid, onrust, verwarring en angst Rouw gevoelens; hoop dat ouders bij elkaar komen vervliegt Rouw gevoelens; hoop dat ouders bij elkaar komen vervliegt Boosheid; zij moeten zich weer aanpassen. Boosheid; zij moeten zich weer aanpassen. Angst voor verlies of verandering van relatie met biologische ouder Angst voor verlies of verandering van relatie met biologische ouder Verzet tegen stiefouder Verzet tegen stiefouder

23 23Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen aan ouders en stiefouders Neem afstand van irreële verwachtingen Neem afstand van irreële verwachtingen Maak afspraken over de rol van de stiefouder Maak afspraken over de rol van de stiefouder Bouw aan een stevige relatie met de nieuwe partner Bouw aan een stevige relatie met de nieuwe partner Laat kinderen loyaal blijven Laat kinderen loyaal blijven Blijf praten met elkaar Blijf praten met elkaar Zoek op tijd hulp Zoek op tijd hulp

24 24Monique van den Dries, Pedagoog Bedankt voor de aandacht Succes! Succes!


Download ppt "Monique van den Dries, Pedagoog 1 Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ? Monique van den Dries Pedagoog ;"

Verwante presentaties


Ads door Google