De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank Hoe kan informatie uit social media bijdragen aan de kerntaken van DNB? Viag themadag 23 mei 2014 Ester.

Verwante presentaties


Presentatie over: "(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank Hoe kan informatie uit social media bijdragen aan de kerntaken van DNB? Viag themadag 23 mei 2014 Ester."— Transcript van de presentatie:

1 (social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank Hoe kan informatie uit social media bijdragen aan de kerntaken van DNB? Viag themadag 23 mei 2014 Ester Zijlmans en Jan-Willem Koers

2 Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? DNB en social media monitoring Informatiediensten en (social) media monitoring Social media monitoring en veiligheid

3 Wie zijn wij?

4 DNB op (social) online media

5 Linkedin

6 Twitter

7 Facebook

8 DNB-Informatiediensten? DNB Overige divisies S&I ID Maatschappij Overige divisies Archiefwet Informatie verzoeken Financiële Stabiliteit Informatie Pro actief

9 Thema veiligheid en DNB Kerntaak: een schokbestendig financieel systeem en een veilig, betrouwbaar en efficiënt betalingsverkeer Vertrouwen in financiële sector, maar ook vertrouwen in financieel systeem (consumenten, pinautomaten, bankfilialen). Veiligheid van onze collega’s, omgeving, informatie, financieel systeem Reputatie DNB en het financieel stelsel in Nederland/Europa

10 Wat is (social) media monitoring DNB onderscheidt 2 vormen: Media monitoring: Verzamelen, structureren en analyseren publieke informatie uit kranten en tijdschriften rondom een bepaald onderwerp Social media monitoring Verzamelen, structureren en analyseren publieke informatie Kwantitatief en kwalitatief

11 Waarom doet DNB dit? Meten van interactie (acties en reacties op het Internet) Weten wie over DNB praat (en DNB-gerelateerd onderwerpen) Vaststellen van mogelijke risico’s (niet persoonlijke bedreigingen) In kaart brengen wie, wat, wanneer relevante dingen zegt en welke invloed dit heeft

12 Hoe pakt DNB dit aan? Door het inrichten infrastructuur social media SeekCure (persoonlijke bedreigingen, 24/7 monitoring) Coosto Inrichten dashboards

13 Hoe pakt DNB dit aan? Opstellen alerts: Vooraf gedefinieerde onderwerpen Op basis van activiteit en sentiment

14 Hoe pakt DNB dit aan? Handmatig analyseren berichten op basis van sentiment en thema’s

15 Wat levert het op? Inzicht in ontwikkelingen en trends Voorkomen discussies/escalaties Media-analyse zorg: inzicht debat verlaging zorgpremie

16 Voorbeelden monitoring DNB in de media (President DNB) Reputatie DNB Bitcoins, ontwikkeling digitale valuta Invloedrijke auteurs

17 Hoe verder? Strategische aanpak social media monitoring Koppelen aan bestaande economische data (big data) Voorspellen van sociaal-economische trends


Download ppt "(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank Hoe kan informatie uit social media bijdragen aan de kerntaken van DNB? Viag themadag 23 mei 2014 Ester."

Verwante presentaties


Ads door Google