De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra."— Transcript van de presentatie:

1

2 Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra

3 Aanpassen of wegwezen 16 mei 2014 door Kristian van Tuil Google+Kristian van Tuil Google+ Achtergrond - CIO's moeten zich aanpassen, anders is het over en sluiten. Hun rol verandert van poortwachter van technologie naar verzorger van technologie. Dat merkt Michael Keithley, al meer dan twintig jaar CIO bij Creative Artists Agency in Hollywood. "We staan voor een uniek moment in de historie van onze branche", zegtKeithley, die onlangs geïnterviewd werd door zustersite CIO.com. "Er vindt meer verandering plaats dan ooit tevoren. Dit is een zeer belangrijk omslagpunt. De snelheid van verandering neemt toe."Keithley, die onlangs geïnterviewd werd door zustersite CIO.com. "Er vindt meer verandering plaats dan ooit tevoren. Dit is een zeer belangrijk omslagpunt. De snelheid van verandering neemt toe."

4 PERSPECTIEF

5 Technology capability IT capability Mainframe Personal InternetMobile Cloud TECHNOLOGY ERAS IT FUNCTION ERAS Technologie provider Service provider Demand & Supply Organisation IT Technology & Service Broker IT on-premise IT outsourcing Cloud Computing Ownership Use

6 Focus Style Process Skills Automating & improving business processes Responds to request / needs of internal customers Define, build / buy implement & support solutions Technically focused Service ProviderTechnology & Service Broker CHANGE Demand & Supply Organisatie Enabling new business models, products and services Works with internal partners to identify opportunities Design, source, integrate, and manage services Business focused

7

8

9 Regie [onze definitie] Vorm van organiseren, structureren en besturen van IT diensten die het primaire bedrijfsproces ondersteunen op het moment dat het nodig is en zolang het nodig is waardoor op een efficiënte en effectieve manier de continuïteit geborgd is en toegevoegde waarde voor de klanten ontstaat. Regie [onze definitie] Vorm van organiseren, structureren en besturen van IT diensten die het primaire bedrijfsproces ondersteunen op het moment dat het nodig is en zolang het nodig is waardoor op een efficiënte en effectieve manier de continuïteit geborgd is en toegevoegde waarde voor de klanten ontstaat. Context Support processen MARGE Primaire proces ICT

10 Driestellingen uitgangspunt Afscheid nemen van alle ICT die niet bijdraagt aan het primaire proces of niet verplicht is volgens wet & regelgeving. Alle ICT outsourcen die niet van strategische waarde is, bijdraagt aan onderscheidend vermogen of geen toegevoegde waarde voor klant heeft Focus op toegevoegde waarde leveren aan business. [ architectuur, security, data, delivery, services] Focus op toegevoegde waarde leveren aan business. [ architectuur, security, data, delivery, services]

11 AANPAK

12 Vaststellen en implementeren om tot beste manier van service verlening te komen Assessment Foundation Strategie Transitie Selectie Contracting REGIE ORGANISATIE DSO / TSB REGIE ORGANISATIE DSO / TSB Ontwerp Regie Ontwerp Regie Implementeren Regie Regie Klant waarde

13 Motivatie Gelegenheid Capaciteit Regels Ondersteuning [Bij]sturen Consequenties Normen & waarden Doelstellingen Visie Principes & competenties van communicatie en samenwerken Outsourcen / cloud oplossingen Infr Data Dev Appl Beheer Services Vraag “Standaard” IT Beheer & Service Organisatie Antwoord Niet uit te besteden Business / ICT alignment Stap 1 > Assesment

14 Stap 2 > FOUNDATION & STRATEGY Motivatie Gelegenheid Capaciteit Regels Ondersteuning [Bij]sturen Consequenties Normen & waarden Doelstellingen Visie Principes & competenties van communicatie en samenwerken Uitzoeken alle ICT die niet bijdraagt aan het primaire proces of niet verplicht is volgens wet & regelgeving en afscheid nemen. Uitzoeken ICT die niet van strategische waarde is, bijdraagt aan onderscheidend vermogen of geen toegevoegde waarde voor klant heeft en die outsourcen Business / ICT koppeling, architectuur, security, data, delivery, services Kritische problemen oplossen Quick wins implementeren Scope volgende plateaus vaststellen Schrijven automatiseringsplan

15 Creative Community Creative Community Organisatie & technologie ontwikkeling Plateau 1 Foundation & strategy Top 3 van Creatieve opleidingen Plateau 4 Plateau 3 Plateau Excellente ICT ? ? User experience User experience 9 9 Informatie Manage- ment Informatie Manage- ment 11 13

16 HOE ZOU DAT ER UIT KUNNEN ZIEN

17 Technology capability IT capability Mainframe Personal InternetMobile Cloud TECHNOLOGY ERAS IT FUNCTION ERAS Demand & Supply Organisation IT Technology & Service Broker IT outsourcing Cloud Computing Use

18 Demand & Service Organization DEMAND CIO Informatie Manager Informatie Manager Functioneel beheerder Functioneel beheerder Contract Director Contract Director Service Manager Service Manager Service Desk REGIE Delivery Director Delivery Manager Delivery Manager ICT Beheer ICT Beheer Delivery Director Delivery Manager Delivery Manager ICT Beheer ICT Beheer INTERN SUPPLY EXTERNAL SUPPLY BUSINESS ALIGNEMENT ICT

19 Architecture & security Vendor management Vendor management People Organisation Data management Data management Delivery management Delivery management Review refine and enhance Identify, need /opportunit y Design solution Select / source components Create initial solution Release solution Engagement Advisory Research Standards Governance IT Technology & Services Broker

20 Dus…………….

21 Onder invloed van Cloud is de rol van IT veranderd. Van Cost Center naar Business enabler. Maar IT is nog georganiseerd op oude principes. We zien een verschuiving van bezit naar gebruik. En van beheer naar regie. Maar wat is dan Regie? En hoe kom je van beheer naar regie? Wat is je vertrekpunt en waar wil je naartoe? Welke waarde wil en kan je leveren vanuit IT? Wat verwachten we van Organisatie, IT en medewerkers?

22

23 De mens is van doorslaggevende aard voor het succes naar cloud-strategie. Organisatie moet aansluiten op gebruikte technology. Demand & supply organisatie of Technology Service Broker.


Download ppt "Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra."

Verwante presentaties


Ads door Google